Senaste nytt

[Semi-live] Taipei till Europa med EVA (eller Asiana-milesen äntligen brända 2)

hco

Medlem
Dags för del 2 av "Asiana-milesen äntligen brända". Tiden har kommit för att återvända från Asien till Europa och Sverige.

Del 1 var Turkish till Bangkok:

Taipei och Taiwan var en mycket trevlig avslutning på tiden här. Har inte besökt Taiwan tidigare och vi kommer gärna tillbaka. Så det blir till att söka lite extra med möjlighet till stopover i TPE i framtiden.

Lite snabba rese-admin-noteringar från Taiwan:

* Problem med utländska kort på Family Mart och PX Mart. Noll problem på Seven Eleven.
* Några problem med utländska kort på medelstora supermarkets. Inga problem på Carrefour eller större hypermarts.
* Gratis ATM-uttag med Revolut på 國泰世華 Cathay Bank (NTD/USD-kurs 0,05% över Googles referenskurs).
* QR-betalning med LinePay fungerar bra (hade Curve som länkat kort). Toppen på mindre ställen och för gatumat/Night Markets. (Not: det finns flera QR-betalningssystem, kollade inte upp de andra, vi hade alltid kontanter som backup när kort eller LinePay inte accepterades.
* Uber verkar fungera bra även om vi bara gjort en resa (samt en kommande ut till flygplatsen).

Flyger ut från TPE strax innan midnatt med BR087. Hotellet (Miramar Garden Taipei) låter oss nyttja faciliteterna under dagen inklusive deras onsen. Bra för sen avgång.

Lite stämningsbilder innan själva reserapporten börjar.

20230714_191204.jpg

Kvällskänsla.

20230715_145104.jpg

Dagskänsla.

20230716_162129.jpg

Vattenpermeabel trottoar. Bra vid skyfall (vilket vi dock inte haft några här så kunde inte se trottoaren in action)

20230714_190539.jpg

Batteristation för elmopeder.

20230716_162340.jpg

Dagshajk i Yangmingshan National Park.
 

hco

Medlem
Det blev Uber till TPE. 1540 NTD för Comfort. En fräsch Hyundai Elantra som vi genom att nyttja även framsätet lyckades fylla med två resväskor + två passagerare + två extra kollin.

Pga av ett av de två extra kollina (oversized) kunde vi inte nyttja EVAs check in på Taipeis tågstation (max 70 cm i längd), vilket vi nog gjort annars.

20230716_212648.jpg

Incheckad och på väg till loungen.

20230716_212613.jpg

Brist på dimsum. Så det får bli lite köttbullar att komplettera med.

EDIT: Innan jag hann posta kom det dimsum-påfyllning. Så allt är lugnt.
 

hco

Medlem
Så vilken väg är det hem?

TPE - CDG BR/EVA
CDG - FRA LH
FRA - ARN LH

Även om det blir två hopp i Europa så är det skönt att ha hemresan ända till Arlanda på en bokning. Den minnesgoda minns att denna bokning började på MUC.
 

hco

Medlem
Inget gratis wifi vad undertecknad kunde förstå så det blev inga in-flight uppdateringar från EVA. Uppdatering nu från Lufthansas lounge på CDG.

Vad ska vi säga om EVA?

Hårdvaran är bra. 1-2-1 med mittstolarna i fiskbensmönster. Jag sover nog bättre i den här typen av sätesarrangemang än tex Turkish mer öppna layout från Del 1.

20230717_044146.jpg

Vy i horizontalläge.

20230717_044119.jpg

Vy i horizontalläge 2.

Om jag anstränger mig för att hitta något att klaga på så är det avsaknaden av en avdelare att dra upp/ut mellan de två sätena i fiskbenet. Inget problem denna gång då det är min bättre hälft som sitter på andra sidan men hade jag rest själv hade jag nog önskat någon form av skärm (eller bara valt något av de ensamma fönstersätena). Är vi ändå inne på detaljgranskning så hade jag önskat en något större fotbrunn. Det absoluta djupet är bra men vänsterfoten tenderar att bli böjd i en något obekväm vinkel pga platsbrist.

20230717_055913.jpg

Här lite trångt för vänsterfoten.

Amenity kit från Salvatore Ferragamo. Ärligt talat är jag inte i behov av så myckey amenities men tandborste, tandkräm och ögonmask är bra. Pluspoäng för ögonmasken som jag tyckte såg dålig och för liten ut men som i verkligheten mot förmodan mörklade mitt synfält ypperligt.

Mjukvaran då? Servicen är på topp. Personalen är verkligen duktig på att få servicen att kännas personlig.

Mat?

20230716_235935.jpg

Meny

20230717_000013.jpg

Meny 2.

Jag gick på det japanska valet (Nakamura Kyo-Kaiseki Cusine). It didn't hit the spot för mig. Kanske var det pga att (i) jag var för trött eller (ii) jag åt måltiden i fel ordning... (pga (i)). Eller båda två. Sätesgrannen tyckte det var toppen i alla fall. Kunde tänka mig att prova en gång till på en dagflygning.

20230717_044101.jpg

Okej, noterat!

20230717_010930.jpg


20230717_012503.jpg


20230717_044044.jpg


Till frukost valde jag Congee. Det var gott. Risgröt till frukost, det är grejer. Jag tror att den serverades med pork floss och en mild fermenterad tofu ("Traditional Side Dishes"). Vet inte riktigt hur kosher det är att röra ner pork floss i risgröten men det gjorde jag. Vilken sedan inmundigades med små bitar av tofun. Smask.

20230717_060741.jpg
 

hco

Medlem
CDG - FRA LH C.

Lufthansa bjuder på Heimat-frukost. Inte dumt alls. Trevligt att få äta lite europeiskt bröd efter en månad i Asien.

20230717_110343.jpg


Ta det lugnt! Efter att bilden togs kom även ett saftigt Heimat-äpple.

Pigg och trevlig service från LH.
 

hco

Medlem
Puh...! Blev nästan orolig. Vilken fin final. Det är ju det första och sista intrycket man lär koma ihåg :) Heimat!

Hehe, exakt!

- "Så hur var semestern hco? Åt du mycket god frukt i Thailand -- som du har pratat så mycket om att du saknat?"
- "Jo, man ska inte klaga. Det var gott. Fick även ett individuellt packaterat Heimat-äpple av Lufthansa!"


Nu dags för sista benet på denna historien.

FRA - ARN LH C

En något försenad LH807 ska ta oss hem till Sverige. På en åttaårig A321. Tänker att det finns goda möjligheter till ännu ett Heimat-äpple. Spänningen är lidlig(?).
 

hco

Medlem
Tänker att det finns goda möjligheter till ännu ett Heimat-äpple.
Inget mer Heimat-äpple!

Men bara för att knyta ihop lösa trådar så kommet här Lufthansas Heimat-måltid från FRA - ARN:

20230717_165438.jpg


Tack för denna resa Asiana! Antagligen sista award-biljetten med Asiana (jag samlar inte miles där längre heller sedan länge). Vi får se hur länge varumärket kommer att fortsätta existera -- innan allting blir Korean Air. Och vi inte har något koreanskt bolag i Star Alliance längre.

Men men -- den dagen den sorgen! Detta var bästa resan på länge.

Tack för er som följt med. På återseende.
 
Toppen