Senaste nytt

[Semi-live] Kära dagbok... Asienresan som äntligen blev av!

Rickard_O

Medlem
Efter bakisfrukosten va intagen så gick jag iväg och frågade personalen om duschrummet va ledigt då bakfyllan nu hade svettats ut och ville känna mig fräsch inför 12h flygning.
Fick lämna mitt boardingpass i pant så fick jag en nyckel till ett duschrum, ganska bra dusch, aningen större än i Singapore så pluspoäng till Eva här fast det är på outstation.
thumbnail_IMG_0847.jpg

Tajmade duschbesöket perfekt med när de va dags för boarding, hann gå och hämta en vatten sen va det dags att dra!

Dagens kärra för BKK-AMS med Eva Air va en 777-300ER som hade 7 år på nacken.
thumbnail_IMG_0849.jpg

Första gången för mig i reverse herringbone seating, inte optimalt för par resande, hade från början bokat två fönsterplatser med tanke på att det va en dagflight. Men kände att det kanske va lite väl asocialt mot sambon så bytte till två mittplatser! :rolleyes:

thumbnail_IMG_0850.jpg


Helt ok stol, ingen jätteskillnad mot SQ's A380 rent utrymmesmässigt för kroppen.
Sov nog bara 30min totalt under flighten för jag ville vara rätt slut när man kom fram till Amsterdam och ställde om dygnet!

thumbnail_IMG_0852.jpg

Efter vi satt oss så börjades det delas ut lite pre departure champagne och CC gick runt och tog beställningar för båda serveringarna under flighten vilket va ett väldigt omständigt sätt att välja mat på där tryckta menyer saknades så dom visade på sin lapp och skrev sedan upp vad man önskade.
Digitala menyer fanns i IFE'n men under boarding så var den inte i bruk, annars hade det varit smidigt om man kunnat smygkika där innan!

När alla matbeställningar var tagna så började det delas ut pyjamaser, tjejen på min sida försökte ge mig en large, jag bara garvade åt henne och bad henne återkomma med en större :D
thumbnail_IMG_0857.jpg

Den största USP'en som Eva Air har är ju deras champagne dom serverar, numera så serveras Duval-Leroy's clos de bouveries årgång 2007.
Duval-Leroy är ju en helt ok champagne, och detta är ju en aningen bättre men det är inte så att jag ramlar av stolen, hade jag varit sommelier på ett flygbolag som har fått godkänt att jobba i det här budgetsegmentet hade jag utan tvekan kört på Louis Roederer's årgångschampagner som är ett snäpp under i pris men fruktansvärt mycket godare! (Ja jag reserverar mig för att dom absolut kan ha en bra deal på dessa flarror osvosv, men rent subjektiv åsikt!)
thumbnail_IMG_0863.jpg


Direkt efter att första glaset champagne kommit in så kom även en liten amuse-bouche med rökt anka och något med fiskrom.

thumbnail_IMG_0864.jpg


Efter det blev det ett litet uppehåll och amenity kit's delades ut!
Kan nog bli en bra framtida necessär den där, älskar designen! :)

thumbnail_IMG_0865.jpg


Sen påbörjades serveringen, någon halvtrött gravad/kallrökt lax, har noll koll på skillnaden då jag hatar dom båda! :D
Jag smakade på det och det va väl helt ok, men inget för mig!

thumbnail_IMG_0869.jpg


Efter det kom en svampsoppa ut, jag älskar soppa som förrätt så jag blev glad.
Lite dåligt kryddad, men det löser man enkelt själv med salt och peppar så smakar det bra sen.

thumbnail_IMG_0870.jpg

Efter soppas så kom den absolut sämsta köttbit jag fått på ett flyg, smaken va riktigt riktigt dålig.
Jämföra det här med vad man fick på LHR-SIN med SQ så är det som att jämföra Hanks Heaven i Högdalen med Brasserie Astoria.
Här får ni backning Eva, detta är inte värdigt!

thumbnail_IMG_0871.jpg

thumbnail_IMG_0872.jpg

Efterrätten så hade vi lite kommunikationsproblem jag och tjejen på min sida, så jag fick alla efterrätter :oops:
Än en gång här visade dom sig från sin sämre sida Eva under serveringen, glassen hade smällt, den var rumstempurerad, vidrigt.
Orkade ändå inte alla efterrätter så jag orkade inte återkoppla personalen och fokuserade på det andra som va helt ok!
Alla ostarna förutom brieosten va goda.

Tyckte den lilla tårtbiten va riktigt fint presenterad!

thumbnail_IMG_0873.jpg thumbnail_IMG_0874.jpg


X-antal timmar senare så kom CC förbi och frågade om jag ville ha något från snacksmenyn, valde att prova den friterade kycklingen med chilisås.
Det här va över förväntan gott, kunde ju räkna ut med arslet att själva "paneringen/frityrsmeten" skulle va soggy och det va den, men det är ju förståeligt när den är gjord på marken. Hade ju varit kul om dom dragit fram en fritös och kört loss i galley, hade luktat som man hade flugit med Donken Air då.

Självklart champagne till detta!

thumbnail_IMG_0880.jpg

Till serveringen innan landning hade jag beställt det västerländska alternativet vilket va gott och blandat där varmrätten va en skaldjurspasta.
Precis innan serveringen bad jag om att få skippa pastan och bara ta lite yoghurt, frukt och breasola med ost då jag va mätt från kycklingen!
Va nog ett bra val då jag inte är så förtjust i skaldjur :rolleyes:

Än en gång smaklös brieost...

thumbnail_IMG_0881.jpg


Overall, vilka är bäst Singapore eller Eva Air?
Utan tvekan så slår SQ dom på fingrarna ordentligt med allt förutom champagnen som jag tycker nästan är lika dom gånger man får Charles Heidsieck på SQ.
Amenity kit och pyjamas är iofs ett plus, men hade inte så mycket användning av det på en dagflight, men visst här spöar dom SQ .


Landade 20 min före utsatt tid på Schiphol, här skulle vi ha 22,5h innan nästa flight dagen efter.
Hotell för natten fick bli Hampton Hilton i Hoofddorp som är en station a'la 4 minuter bort från Schiphol.
Kändes lite mer prisvärt med 125euro mot 250euro med Hilton på flygplatsen.

thumbnail_IMG_0883.jpg


Blev tidigt i säng, hann dricka en läsk och äta lite snacks som diamondförmånen gav på Hampton.

Vi vaknade ganska tidigt så vi tog en stadig frukost för att sedan ge oss ut på äventyr i Hoofddorp istället för att hitta och häcka på rummet eller i Star Alliance loungen allt för jävla länge.
Började med att promenera mot centrum i Hoofddorp där man möttes av lite gulliga djur på vägen

thumbnail_IMG_0886.jpg


Sen promenerade vi bort till fortet som är en del av Amsterdams alla fort som ska skydda staden och kikade in det!

I närheten där dök det upp ännu mer djur, här i form av får som bara gick runt på helt vanliga cykelvägar och betade
thumbnail_IMG_0895.jpg

När vi kände oss klara med det och sambon fått springa på bete inne på Primark i Hoofddorp centrum så gick vi tillbaka till Hilton och hämtade våra ryggsäckar för att bege oss tillbaka mot Schiphol.

Fick närmare 4h av att dricka GT's och spela Catan i loungen (Om någon är sugen på en utmaning hör av er!) samtidigt som nyanställda i loungen hade träning i vilka bolag som får komma in i loungen och vilken typ av biljetter, va lite kul att lyssna på, speciellt när man själv hade klarat deras prov själv ;)
thumbnail_IMG_0905.jpg

Hemresan gick med Austrian via Wien.
Väldigt händelselösa flygresor, men bra crew på AMS-VIE med riktigt trevlig härlig service och ganska god mat!
thumbnail_IMG_0912.jpg

Vi va lite sena ut från AMS och vi hade 55min byte i VIE, men vi landade bokstavligen gaten bredvid den till Stockholm, så blev ingen lång promenad eller få testa Senatorloungen i VIE för första gången heller.

På flighten mellan VIE-ARN så skippade jag middagen, men CC insisterade på att jag skulle prova mandelkakan iaf, vem är jag att säga nej?:rolleyes:

thumbnail_IMG_0914.jpg

Vi landade i Stockholm 10min före utsatt tid, vi hade vårat bagage i handen samma minut som dörrarna på planet skulle ha öppnats och en minut senare hade vi en Bolt bokad och klar.
Vi va hemma före 23:15 i dom södra förorterna, 50min efter utsatt landningstid, riktigt skönt flow!

Det här va allt från flygningarna och annat, om du orkat läsa så här mycket så är jag imponerad!
Jag har inte orkat korrläsa en endaste mening jag har skrivit tyvärr, men hoppas ni har haft överseende med det.

Nu återstår bara en sak kvar, en liten sammanställning över hela resan med ren fakta men det får nog bli en annan dag i veckan!

Tack för mig och god jul på er!
 

Attachments

  • thumbnail_IMG_0907.jpg
    thumbnail_IMG_0907.jpg
    439,1 KB · Visningar: 38
Toppen