Senaste nytt

[Semi-live] Bangkok med Turkish (eller Asiana-milesen äntligen brända)

hco

Medlem
Dag 1.

ARN - MUC, LH Y

Positioneringsflyg. Lufthansa ekonomi. LH har varit vänliga och placerat mig på 26F på denna 25 år unga A321.

20230614_150204.jpg


Fullt flyg och gratis incheckning av passande handbagage.

Ingen frågade om jag förstått att jag sitter vid nödutgång eller om jag är willing and able att hjälpa till i en nödsituation. Nåja, tur för LH att jag är det ändå.

SAS serverade mexikansk pastasallad och kimchi i loungen. Tyvärr båda helt utan tendens till styrka. Men det fanns jalapeños som fick hjälpa till. Kul ändå. Jag vill påstå att ett försök till kimchi är att föredra över ingen kimchi.

Tillbaka till flyget. Händelselös flygning. LH:s gratis flaska vatten var uppskattad då det var rätt varmt i kabinen.

München välkomnar med sommarvärme och Weißbier und Grillteller. AirBnb räddar dagen då många hotell var slutsålda eller med helt galna priser.

20230614_202055.jpg


[Postar ikapp på Turkish första ben till Istanbul]
 

hco

Medlem
Dag 2.

MUC - IST, TK C, OZ Award


Dagen börjar med första benet på denna efterlängtade flygning som pga Covid och annat har bokats om fler gånger än jag vill tänka på (återkommer till det)

En Airbus 321 Neo med 3 år på nacken ska ta oss från MUC till IST. Först ett besök på World Lounge i MUC/T1. Trevlig 3e-partslounge. Detta var min första gång i non-Schengen loungen. (Motsvarande i Schengen har besökts ett antal gånger. Minns tidigare när de huserade i källaren -- det var så där!). Rent, snyggt, fräscht -- och det viktigaste för lounge på MUC -- det finns kringlor.

Tillbaka till flighten (som snart är över). Mycket trevlig personal. Inte fullsatt i business class.

Välkomstdrink serverad så fort vi tagit plats.

20230615_120941.jpg


Meze platter med cold cuts. Inmundigas självklart med Ayran. Ingenting att skriva hem om kanske (men det gör jag ändå) men stabil produkt. Plus i kanten för chilimarmeladen.

20230615_121030.jpg


En slags wrap till frukost-huvudrätt. Också den stabil. Passade med chili-pasten som är bredvid marmeladen.

20230615_121046.jpg


Fanns även Bread Pudding att välja på för den som föredrar en söt frukost-huvudrätt (inte undertecknad).

20230615_121104.jpg

Avsluta med en kopp (ej sötad) turkiskt kaffe. (+ tidningsrubriker)

20230615_115334.jpg


Wifi lite av/på men fungerar för det mesta. Inte långt kvar nu till IST.
 

hco

Medlem
Dagen börjar med första benet på denna efterlängtade flygning som pga Covid och annat har bokats om fler gånger än jag vill tänka på (återkommer till det)

Lite back story. Ursprungliga planen med dessa miles hos Asiana var att samla ihop tillräckligt för att bränna på någon av deras första klass-linjer. Sen lade ju Asiana ner i princip hela sin första klass-produkt (fanns väl kvar ett tag till på nån enstaka linje).

Ett tag var jag orolig för att Asiana skulle gå i konkurs innan jag hunnit bränna milesen... Som bekant kom Korean Air till räddningen och tog över Asiana. Vi får väl se hur länge bolaget/brandingen blir kvar. Det sörjs av mig som alltid föredragit Asiana över Korean Air (en gång var jag med när en Asiana-flygvärdinna körde sin trolleri-show för en passagerare bredvid mig som fyllde år -- det var kul).

Nåja, efter omplaneringar och av/ny/ombokningar i kubik (då vi med glada miner stöttat ett krisande Asiana med avgifter varje gång) landade vi med en business class award MUC-BKK ut & TPE-CDG-FRA-ARN hem.

Vissa av milesen är mer än 10 år(!) gamla, -- så riktigt välmarinerade (och Covid-förlängda av Asiana ett flertal gånger).

Nu kör vi!
 

hco

Medlem
Dag 2 (forts från Turkish lounge IST).

Nästa ben TK58 mot BKK försenad med 50 min. Bara bra. Lite mer tid på IST och bättre med senare ankomst till BKK.

Först att meddela förseningen var CheckMyTrip via epost. Tyvärr uppdateras inte Turkish boardingpass i appen med ny avgångstid (en av mig mycket uppskattad funktion hos SAS!).

För mätt för att kunna äta nånting precis nu i loungen men trevligt ändå. Kopp te, (mer) ayran samt i kö (tror jag) till massage.

När det väl är dags för TK58 kommer det bli med en 7 år ung A330.
 

hco

Medlem
Dag 2 (forts) från IST-BKK, TK C.

Jaha, hur går det på TK58 mot BKK? Jodå, kan inte klaga.

Lite kaos med pre departure drink som gick i golvet (tappades från serveringsbrickan) och glassplitter i gången som följd. Sopades upp med vad som kanske är världens minsta sopborste och skyffel.

Dammsugare från flygplatsens städservice kallades dock in för dammsugning och det var nog bra. Borsten var inte världens bästa.

Annars som förväntat bra.

Lax, bläckfisksallad och grillad aubergine + avokadosoppa gick med lätthet ner.

20230615_180721.jpg


Svår match mellan lamm och svärdfisk med lotten föll på lammet, som var förvånadsvärt bra. "Bra för att vara på flyg"-bra.

20230615_183428.jpg


För mätt för att kunna frossa i desserbrickan men lite glass och frukt gick ner. Fin glass. Undertecknad som inte ens brukar gilla jordgubbsglass -- men denna var god.

20230615_185845.jpg
 

hco

Medlem
Dag 3 (forts) från IST-BKK, TK C.

Efter lite slumrande vila i horizontalläge är det inte så långt kvar till Suvarnabhumi och Bangkok. Lite väl varmt i kabinen för min smak. Hade nog sovit bättre med några grader svalare kabin. Men men.

Hinner knappt vakna innan det står lax och sellerisallad framför mig. Lätt och fräscht att börja med.

20230616_005434.jpg


Val mellan kycklingsallad och nötfärsfylld aubergine med ris faller självklart på auberginen. Godkänt och stabil leverans.

20230616_005451.jpg


Nu gryr en ny dag utanför fönstret och denna del av en matfokuserad reserapport är dags att avsluta.

20230616_002251.jpg


All-in-all en (än så länge) trevlig upplevelse med Turkish. Fröjd att byta i IST och konstant mer än nog att äta och dricka.

Hej Bangkok och hej då BC för denna gång.
 

Gus

Medlem
Tack för en fantastisk rapport med rolig text och jättefina bilder! Extra kul för mig som har Turkish flight 58 bokad på nyårsafton. Så den andra måltiden som serveras är inte frukost? Det trodde jag då man landar klockan 05. Men jag tar hellre middag då frukosten kan vara lite same same på Turkish.

Du skrev något om att du stod i kö till massage? Är det något nytt i loungen i Istanbul?
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Så den andra måltiden som serveras är inte frukost

Tack för feedback!

Minns inte om den kallades frukost eller light meal. Den fungerade som frukost (förstås) men valen var inte vanliga flyg-frukostar. Kanske var lika bra. Kycklingsalladen (som jag inte tog) verkade vara nån slags kycklingcurry-variant.

Du skrev något om att du stod i kö till massage? Är det något nytt i loungen i Istanbul?

Vet inte om nytt (det här var första gången jag hade transit i IST på år och dag). Men vid 'lounge concierge' i Business-loungen (som sköter bl a dusch-bokningar) fanns en massage-kille.

En enkel nacke/skuldra/övre rygg-massage sittandes upp (inget speciellt rum eller så). Men mycket bra, han visste hur man knådade. Kö-systemet var i massörens huvud. Bara att säga till och han talar om hur många i kö innan.
 

Mr Basic

Medlem
Trevlig rapport, tackar. :) Bra att du skippade svärdfisken, är nog det (enda) jag ätit ombord Turkish som varit dåligt (torr).
Nu blev man ju sugen på en Turkish-resa igen….
 

hco

Medlem
Bra att du skippade svärdfisken, är nog det (enda) jag ätit ombord Turkish som varit dåligt (torr).

Aha, bra! Det var en medpassagerare snett bakom som hypade svärdfisk innan beställning. Så pass att jag nästan blev övertygad. Men stod emot och gick på mitt lamm.

Vid närmare eftertanke så hypade han inte svärdfisk längre efter att vi blivit serverade. Kanske finns någonting där. ;-)
 
Toppen