Senaste nytt

SAS poäng och bonusresor

palmen

Moderator
Hur många hotell känner du till där man för 70% extra poäng kan boka bästa rummet på hotellet istället för billigaste rummet? Det är vad poängskillnaden är från economy till business på SAS. De flesta hotell har antingen extremt mycket större skillnad, eller erbjuder inte de bästa rummen över huvud taget för poäng.

Det blir dessutom extremt skevt när du tittar på enkelbiljett på longhaul. Dessa är svindyra, oftast dyrare än att köpa tor i Business. Det är därför dessa biljetter blir dyra i poäng till absurda summor, jämför istället vad en tor kostar.
Det har funnits tillfällen där man kunnat boka tor i Business för 150k poäng som icke award, dessa biljetter har sen även givit närmare 30k baspoäng tillbaka och totalen blir då 120k poäng.
 

SimonXYZ

Medlem
Här har du ARN-EWR under sommaren för 315000 poäng + 1264 kr i skatter/avgifter.

Screenshot 2024-03-11 at 16.10.38.png


220000 poäng för mig som Diamant

Screenshot 2024-03-11 at 16.14.02.png
 
Last edited:
Förtydligande, när en ToR i BUS till USA enl SAS-tabell kostar 100k och *A-tabell 175k men inte är tillgänglig utan bara erbjuds för 1.5M. Därav 10-15ggr dyrare. Förstår nu att det är feltänk och att jag borde se det tvärtom.

Som normal affärsresenär så är jag inte aktuell för inbjudan till Pandion men intressant ändå att SAS för denna begränsade och deras mest värdefulla kundgrupp inte blint fokuserar på biljettpengar utan resonerar lite liknande som jag förde på tal.

Hursom, för ett sundare förhållningssätt till bonuspoängen så kommer jag personligen strunta i tabellerna och SAS-reklamen och istället värdera till 3 öre/poäng men med möljlighet till betydligt bättre utväxling om tabellresor erbjuds och om 2-4-1 kan användas. Då är 1M poäng värda 30tkr vilket inte ens räcker till en ToR i longhaul BUS för rimligare förväntningar på bonusresor. Allt över det är ..bonus.

För att summera,
* Bonuspoäng är ingen skuld utan ska närmast ses som en fiktiv Goodwill-skuld för flygbolagen
* Bonusresor i BUS är en fantastisk förmån om det går att nyttja men inget man ska förvänta sig och framörallt inte under högsäsong när de flesta av oss är lediga

Det sagt, jag kommer självklart kolla, betala och signa upp på sökmotorer för bättre chans till upp till 15 ggr högre utväxling.
Det du ser är ju dock inte bonusresor, utan revenue-biljetter som du betalar med poäng.

Måste särskilja bonusrese-pris vs revenue-biljett.

Ifall bonusresor är för omständigt att hitta, kanske fokus på annat är bättre. Jag har funderat att gå över till Amex Platinum och fokusera på bättre hotellnätter med det inkluderande Hilton Gold etc. Framförallt eftersom du redan är LTG, så fokus på andra delen av resandet kanske är bättre :D
 
Last edited:

JMG

Medlem
Hur många hotell känner du till där man för 70% extra poäng kan boka bästa rummet på hotellet istället för billigaste rummet? Det är vad poängskillnaden är från economy till business på SAS. De flesta hotell har antingen extremt mycket större skillnad, eller erbjuder inte de bästa rummen över huvud taget för poäng.

Det blir dessutom extremt skevt när du tittar på enkelbiljett på longhaul. Dessa är svindyra, oftast dyrare än att köpa tor i Business. Det är därför dessa biljetter blir dyra i poäng till absurda summor, jämför istället vad en tor kostar.
Det har funnits tillfällen där man kunnat boka tor i Business för 150k poäng som icke award, dessa biljetter har sen även givit närmare 30k baspoäng tillbaka och totalen blir då 120k poäng.
Inga. Var tidigare trogen IHG medlem vilket förr var ett fantastiskt bonusprogram sålänge man bara var 2 pers. Galna bonusboostar genom ständiga challenges (ex. 3 kontinenter och 5 IHG brands varav två lördagar osv på 1-3 mån). De skröt med "no blackout dates" men erbjöd färre och färre tills nästan inga bonusrum alls på och oavsett medlemsnivå gick det bara att boka std-rum för poäng och sedan ställa hoppet till att det gick att deala med hotellet och betala mellanskillnaden för att få familjerum eller svit. Tröttnade till slut och bytte till det jag först ansåg var balalajka men oerhört skönt att kunna boka valfritt rum eller svit utan begränsningar och rabattera nattkostnaderna med "bonusnätter".

Har bara sökt ToR på SAS *A-söksida eller när jag ringt SAS men sluppit bokningsavgift hittills då de inte hittat något. Ska betala diamant på Awardfares och ge det en chans.

Jättebra med bonusprogram och visst finns det riktiga pärlor men borde inte vara så bökigt att nyttja. Ska försöka tänka om och se poängen som halvt "värdelösa" för att istället bli positivt överraskad den dagen de faktiskt går att nyttja till något kul.
 

JMG

Medlem
Det du ser är ju dock inte bonusresor, utan revenue-biljetter som du betalar med poäng.

Måste särskilja bonusrese-pris vs revenue-biljett.

Ifall bonusresor är för omständigt att hitta, kanske fokus på annat är bättre. Jag har funderat att gå över till Amex Platinum och fokusera på bättre hotellnätter med det inkluderande Hilton Gold etc. Framförallt eftersom du redan är LTG, så fokus på andra delen av resandet kanske är bättre :D
Jo, har själv AMEX Elite debit sedan flera år och är mer och mer inne på att byta till Platinum. Lite sämre bonus men i gengäld lättare att nyttja om jag förstått det rätt och mentalt skönt att slippa se 4st årliga 2-4-1 bränna inne även om det hänt att de kommit till använding (2018 och faktiskt CPH-BKK i BUS för 4pers var senaste gången).

PS! Inser att jag är bedrövligt dålig på bonusresor för har haft SAS MC Premium sedan start men aldrig lyckats boka BUS till priset av Go/Plus. Men ok, det kortet är ändå berättigat då det går att använda överallt till skillnad från AMEX. :)
 
Last edited:
haft SAS MC Premium sedan start men aldrig lyckats boka BUS till priset av Go/Plus

Ett tips: Något som ÄR ganska lätt att nyttja, och som faktiskt är ganska bra värde i många fall, är att boka Plus istället för Go-priset på inrikesflyg. Här kan man ofta göra en riktigt bra affär på en resa om behovet uppkommer plötsligt, eller ifall man behöver hålla något avbokningsbart.

Även Plus inom europa kan vara en bra deal kontra en betald biljett ibland, och dessa är också enkla att hitta för det mesta. Det är mest bara interkontinental business som är så svårt...
 
Har åkt på flertalet award resor med just 2 vuxna och 2 barn. Men aldrig lyckats hitta 4 platser i business som passat oss.
Vad vi däremot kunnat boka är 2 plus och 2 business vardera håll. Så alla har fått business ett håll i alla fall.
Man får dock vara medveten om riskerna med det då det blir 2 olika bokningar.
Men har i gengäld då bara kostat runt 200k poäng. Med antingen voucher eller SAS MC Premium.
Lite synd dock att det inte går att blanda klasser i en bokning.

Detta har varit runt höstlov eller i samband med Krist himmelsfärdsdag.
Men man får nog inse att ska man kunna ”maxa” värdet på poängen så bör man vara 2 pers
och helst åka tider utanför de stora skolloven.
 

JMG

Medlem
En fråga i all välmening, Varför sitter du/ni med kostnaden för dubbla AMEX Elite om du inte anvönder poängen/vouchers till resa. Pengarna kan väl användas till något bättre?
Bättre reseförsäkring (ena dottern tvingades akut operara blindtarmen på Mallorca för några år sedan och då var de extremt hjälpsamma och tillmötesgående med hotel och nya flygbiljetter trots att vi rest på bonusflygbiljetter. På det bättre EB-poängintjäning och dessa försvinner ju inte även om 2-4-1 råkar bränna inne.

PS! Betalade diamant på AwardFares. Klart värt det för otroligt mycket smidigare att få månadsvy och multipla destinationsfilter än att behöva vänta 20-30s per datum per transit destination till BKK när man söker hela sommaren på SAS-sidan. Ingen lycka än men bra med alternativ för max 2pers. Inte optimalt men bra tips att mixa BUS med plus men hittar inga plus utan bara BUS eller ECO så då återstår ev att splitta familjen på två olika resdagar. Får se, semester runt medelhavet är alltid ett bra alternativ.
 
Toppen