Senaste nytt

SAS Plus levererar inte!

Ystad

Medlem
Idag verkar ordinarie pris på plus på sträckan ARN-CPH tur och retur vara från 2500SEK ungefär. Vet inte om denna sträcka är jämförbar med NRK-CPH när den fanns men om vi utgår ifrån det så kanske det innebar att man betalade 4000SEK för en sådan biljett?

Handen på hjärtat, hur många skulle betala 4000 SEK för att flyga ARN-CPH tur och retur om man fick smörrebröd, cognac och vin på denna 1h flygning, istället för alternativet som idag är 1500SEK i ekonomi där man kan få vatten/te/kaffe?
Om det skulle finnas en målgrupp som är villiga att betala detta så skulle det nog vara lönsamt att ha business med blockat säte, jag tror dock att det är försvinnande få antal som skulle lägga den summan på ett 1 timmas flyg.
Detta är säkert korrekt, men de allra flesta som flög/flyger business class, inklusive mig själv som flög frekvent på 90-talet, betalar inte biljetten själv. Det som hänt är naturligtvis att flygbolagen ändrade sina rigida regler för ekonomiklass biljetter och att de flesta företag idag inte har lika "generösa" resereglemente som tidigare. ("Ekonomi-nissarna" har fått lite för stor makt ... kan jag tycka som pensionär som jobbat som "insnöad" ingenjör större delen av mitt arbetsliv:)
 

palmen

Moderator
Detta är säkert korrekt, men de allra flesta som flög/flyger business class, inklusive mig själv som flög frekvent på 90-talet, betalar inte biljetten själv. Det som hänt är naturligtvis att flygbolagen ändrade sina rigida regler för ekonomiklass biljetter och att de flesta företag idag inte har lika "generösa" resereglemente som tidigare. ("Ekonomi-nissarna" har fått lite för stor makt ... kan jag tycka som pensionär som jobbat som "insnöad" ingenjör större delen av mitt arbetsliv:)
I dagsläget är det väldigt få bolag som skulle acceptera dessa priser för resa till och från Köpenhamn när biljetterna köps "i god tid". Antalet privata personer som betalar de summorna är nog ännu färre.

I dagsläget betalar ju folk onekligen 2500 för plus eller får det som en connecting flight. Svårt att motivera Business då till högre pris.
 

Homer

Medlem
Förstår inte tjatet om vad som fanns för 30-40 år sedan.
Ska det jämföras så jämför med produkter som andra bolag har i dag, inte vad som
fanns i Sverige innan avregleringen då det saknades konkurrens.

Flera bolag, bla. Air France, BA, Iberia etc. säljer bra businessklass A.D. 2019 för 3-3.500kr
 

Ystad

Medlem
I dagsläget är det väldigt få bolag som skulle acceptera dessa priser för resa till och från Köpenhamn när biljetterna köps "i god tid". Antalet privata personer som betalar de summorna är nog ännu färre.

I dagsläget betalar ju folk onekligen 2500 för plus eller får det som en connecting flight. Svårt att motivera Business då till högre pris.
Jag håller absolut med dig. Men i skenet av hur det ser ut idag så tycker jag det kan vara kul att minnas den tiden då ett plan mellan ARN o CPH kunde vara fullt till ca 80 % av fullbetalane business resenärer.
Jag vill också minnaa att en gång mellan Köpenhamn och Hamburg var endast 1 rad för ekonomi - och trots det korta avståndet så minns jag inget annat än att servicen var ua.
 

Ystad

Medlem
Förstår inte tjatet om vad som fanns för 30-40 år sedan.
Ska det jämföras så jämför med produkter som andra bolag har i dag, inte vad som
fanns i Sverige innan avregleringen då det saknades konkurrens.

Flera bolag, bla. Air France, BA, Iberia etc. säljer bra businessklass A.D. 2019 för 3-3.500kr
Jag pratar om hur det såg ut för 20 år sedan. Men visst jag skall sluta tjata om detta ämne och avstår från vidare kommentarer här.
 

palmen

Moderator
Jag håller absolut med dig. Men i skenet av hur det ser ut idag så tycker jag det kan vara kul att minnas den tiden då ett plan mellan ARN o CPH kunde vara fullt till ca 80 % av fullbetalane business resenärer.
Jag vill också minnaa att en gång mellan Köpenhamn och Hamburg var endast 1 rad för ekonomi - och trots det korta avståndet så minns jag inget annat än att servicen var ua.
Jag skulle också vilja uppleva detta då jag var för ung för att få ta del av hur det var på den tiden.
Jag är dock inte beredd att betala för vad det skulle kosta.
Man får lyxa till det med poäng istället och åka business/first på longhaul, utan att veta men jag gissar att det är bättre nu än för 30 år på väldigt många punkter, Concorde är väl undantaget.
 

NotRyan

Medlem
Förstår inte tjatet om vad som fanns för 30-40 år sedan.
Ska det jämföras så jämför med produkter som andra bolag har i dag, inte vad som
fanns i Sverige innan avregleringen då det saknades konkurrens.

Flera bolag, bla. Air France, BA, Iberia etc. säljer bra businessklass A.D. 2019 för 3-3.500kr
Jag försöker kolla efter affärsklass-biljetter från Stockholm till Helsinki, men har under flera månader av letande inte sett något billigare än 6300 kr t.o.r.
 

Homer

Medlem
Jag försöker kolla efter affärsklass-biljetter från Stockholm till Helsinki, men har under flera månader av letande inte sett något billigare än 6300 kr t.o.r.


Du har tydligen missat alla de gånger som det påpekats att Finnair bara säljer svindyra flexbiljetter
i Business (jag gjorde det t.ex i post #8 i den här tråden)


Varför så dyr Business (Finnair) på kortare resor? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor


Av detta blev det inte
"Ett lite mer interaktivt och kundfokuserat Finnair" - Vi möter Allister Paterson, Senior Vice President - BusinessClass.se
Paterson avslöjar även att de överväger att lansera rabatterad business class inom Europa. Han ser definitivt utrymme för att erbjuda billigare businessclassbiljetter med restriktioner, främst för point-to-point-resor.

Sen kom det en annan chef med andra idéer...



KLM är också dyra, men inte AF.
Alitalia kan vara billiga ibland
Hyggliga priser i affärsklass med Alitalia från Köpenhamn - boka senast 21 oktober 2015 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

NotRyan

Medlem
Du har tydligen missat alla de gånger som det påpekats att Finnair bara säljer svindyra flexbiljetter
i Business (jag gjorde det t.ex i post #8 i den här tråden)


Varför så dyr Business (Finnair) på kortare resor? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor


Av detta blev det inte
"Ett lite mer interaktivt och kundfokuserat Finnair" - Vi möter Allister Paterson, Senior Vice President - BusinessClass.se
Paterson avslöjar även att de överväger att lansera rabatterad business class inom Europa. Han ser definitivt utrymme för att erbjuda billigare businessclassbiljetter med restriktioner, främst för point-to-point-resor.

Sen kom det en annan chef med andra idéer...



KLM är också dyra, men inte AF.
Alitalia kan vara billiga ibland
Hyggliga priser i affärsklass med Alitalia från Köpenhamn - boka senast 21 oktober 2015 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Jo, det är en aning hårresande att den biljetten kostar nästan lika mycket som min BA-biljett HEL-LHR-SOF t.o.r. i affärsklass. Ja jag vet att biljettreglerna är helt andra, men ändå...
 
Toppen