Senaste nytt

SAS Plus levererar inte!

Ystad

Medlem
Jag är en klar motståndare till dessa försämringar och önskar mig en värld fri från konkurrerande fulflyg.
Fast jag kan ju ändå tycka att "fulflyg"/lågpris bolagen är lite hederligare - de ger sig inte ut för att leverera något annat än #billigaste sättet att ta sig från A till B. SAS kallar det trots allt "Plus" ...

Poängen är väl att sas plus inte är business. Det är premium economy, det som man tidigare kallade economy extra.
Ja det är väl så man skall se det.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Ystad

Medlem
Låt mig förresten berätta om min senaste erfarenhet av SAS Plus (för att så att säga understryka vad som står i första inlägget i denna tråd). För en månad sedan flög jag alltså CPH - MXP i SAS Plus:

Trots att det är en 2 timmars eftermiddagsflygning så serverades bara en slags ”kycklingpate” med sallad i en fyrkantig papplåda - helt smaklöst. När den ”halvsovande” pursern - en ung grabb i sneakers - kom med drickavagnen så frågade jag efter champagne (fast jag vet att sådana extravaganser bjuder SAS inte på längre). ”Champagne, javisst” sa han och plockade fram ett billigt mousserande vin (en cava om jag mins rätt)... När jag förklarade att det inte var champagne sa han ”åhhh” och plockade fram ett annat mousserande vin - denna gång åtminstone från Frankrike. Här gav jag upp och petade lite i salladen och drack det ganska smaklösa vinet.

Det som ”räddade servicenivån" var en äldre dansk flygvärdinnan som jag språkade en stund med. Det började med att jag bad om Cointreau till kaffet i pappmuggen (ja, jag vet, Cointreau är också ett minne blott på SAS i Europa). Hon log och suckade - och sedan pratade vi minnen från det glada 90-talet - då var det stil på SAS tyckte vi nog båda. Dessutom gav hon mig en Macmyra.
 

LarsCph

Medlem
Jeg syntes faktisk at SAS Plus i Europa ofte er OK set i forhold til prisen. Måltidskasserne syntes jeg fungerer godt og som regel smager helt OK. Det er sjældent jeg oplever problemer med dårlig betjening. Det er jo hvad det er, et premium economy produkt og ofte er merprisen ret begrænset og for den får du fast track, lounge, mad+drikke, prioboarding. Jeg bestiller det ofte på hjemturen for at få mad og drikke på flyet og komme til at sidde forrest så jeg er ude (og dermed hjemme hos familien) hurtigst muligt.
 

Mr Planning

Medlem
Det är tyvärr inte bara SAS med sin plus som håller en usel nivå, i stort sett samtliga flygbolag inom Europa håller en låg nivå

Ex Lufthansa? obekväm stol med en seatblock som "business", och i bästa fall fördragna gardiner :rolleyes:

Jämförelse med flygbolagen i Asien som på flygningar under 2 timmar levererar en högklassig produkt utan att dom biljetterna kostar skjortan!

Lågprisflyg? det finns det gott om i Asien med...
 

Alf

Medlem
Poängen är väl att sas plus inte är business. Det är premium economy, det som man tidigare kallade economy extra.

Jag är fullt medveten om att Plus inte är business, vilket jag tycker det borde vara. Visst blir biljetterna dyrare men då blir det ju en business. Det går bra med business för Finnair, m fl. BA har en av Europas bästa business inom Europa med toppenservering av mat och dryck på sträckan ARN-LHR. Detta till biljettpriser som är väldigt överkomliga som även som privatperson har råd med.

Nu får SAS hela tiden göra trollkonster som dom själv inte har koll på. Exv hög status ger tillgång till alkohol när man reser i Go på billigaste biljett. Det är ju knappt att personalen kan hålla reda på vad som gäller.

Då är det bättre med en renodlad business där allt ingår och med god kvalitet.

När jag åkte på på vår fd trevliga SAS linje mellan NRK-CPH på 70-90 talet i business, bestod minimiserveringen av danska smörebröd som @Ystad säger och vid övriga turer en kall måltid beroende på tid på dygnet. Givetvis med full servering av ädla drycker. Detta på en 50 minuters flygning.

Den serveringen och bekvämligheten får man inte ens på en drygt fem timmars flygning med SAS till LPA. Nu är det t o m begränsat till tre drinkar på en nästan sex timmars flygning. Urdåligt.
 

maswan

Medlem
Har fått en kommentar på just det här på en av pendlarträffarna för några år sedan. Då sa de att SAS skulle gärna driva riktig business class på kortdistans, men det är alldeles för få som betalar för det. Jag gissar att deras försäljningssiffror har ett större och mer representativt urval av deras kunder än BC.
 

Homer

Medlem
Har fått en kommentar på just det här på en av pendlarträffarna för några år sedan. Då sa de att SAS skulle gärna driva riktig business class på kortdistans, men det är alldeles för få som betalar för det. Jag gissar att deras försäljningssiffror har ett större och mer representativt urval av deras kunder än BC.


...att det inte är så många som vill betala 10.000kr är inte svårt att förstå, hur många som vill betala när det är rimligt
prissatt har de själva ingen aning om eftersom det inte ens på prov försök sälja det.
 

Patrik

Medlem
Däremot kunde de ju gärna fixa tex en kryssruta i bokningen för "jag vill ha ledigt mittsäte" med ett pris på det. Men då ska det vara garanterat, vilket troligen minskar sas flexibilitet rätt ordentligt. Och den flexibiliteten sparar de en hel del på.

Hade inte Sas det som en extra tjänst en period (att köpa sätet bredvid sig) eller har jag drömt det? Lär inte ha gått särskilt bra om de hade det... bekymret är ju att vi är i norden, med jante, strikta resepolicies, kostnadsmedvetenhet och numer också klimatångest, så sas har ju gjort helt rätt, vi är helt enkelt fel marknad för ledigt mittsäte. (tyvärr)
 

M.K

Medlem
Blockat mittsäte och bättre service betyder nog +50% på priset. Kabinfaktorn i + går antagligen ner också då efterfrågan troligen minskar. Det var inte många i C tidigare på de flesta linjerna med 10k biljetter t&r. Hur många vill betala +50% till CPH? Jag hade välkomnat detta, men SAS har helt säkert räknat på caset. Dagens softblock för oss statuspax inträffar iaf ofta. :)
 
Toppen