Senaste nytt

SAS Plus levererar inte!

Ystad

Medlem
Trist, trist ...
Men så ser det alltsomoftast ut nu för tiden. Att åka business class inom Europa är ganska meningslöst vad gäller de flesta flygbolag,
Annat var det på det glada 90-talet :D:D:D Då flödade champagnen... t o m mellan ARN och CPH serverade SAS utmärkta smørrebrød med skumpa - därefter kaffe med chokladbit och t ex cointreau. Och personalen var aldrig nödbedd om man ville ta med sig några oöppnade småflaskor hem. Ack ja, tiderna förändras ...
 

danielhog

Medlem
Trist, trist ...
Men så ser det alltsomoftast ut nu för tiden. Att åka business class inom Europa är ganska meningslöst vad gäller de flesta flygbolag,
Annat var det på det glada 90-talet :D:D:D Då flödade champagnen... t o m mellan ARN och CPH serverade SAS utmärkta smørrebrød med skumpa - därefter kaffe med chokladbit och t ex cointreau. Och personalen var aldrig nödbedd om man ville ta med sig några oöppnade småflaskor hem. Ack ja, tiderna förändras ...
Tja, bolagen serverar ungefär vad kunderna efterfrågar och är villiga att betala för.
 

NotRyan

Medlem
Trist, trist ...
Men så ser det alltsomoftast ut nu för tiden. Att åka business class inom Europa är ganska meningslöst vad gäller de flesta flygbolag,
Annat var det på det glada 90-talet :D:D:D Då flödade champagnen... t o m mellan ARN och CPH serverade SAS utmärkta smørrebrød med skumpa - därefter kaffe med chokladbit och t ex cointreau. Och personalen var aldrig nödbedd om man ville ta med sig några oöppnade småflaskor hem. Ack ja, tiderna förändras ...

Tja, bolagen serverar ungefär vad kunderna efterfrågar och är villiga att betala för.

Javisst, nu såväl som på 90-talet. :)
Då fick jag vad jag efterfrågade... nu är det andra än jag som får vad dom efterfrågar...

Tja, de flesta klagar ju på att bolagen tog ut "hutlösa biljettpriser" på 90-talet, och nånstans måste det ju synas om man får en lägre intäkt. Mycket var nog "för bra" vad gäller villkor för de flygande och en för omfattande intern administration, men det är klart att det minskas på kabinservicen också.

Jag är en klar motståndare till dessa försämringar och önskar mig en värld fri från konkurrerande fulflyg.

Tyvärr kommer mina önskningar aldrig att slå in, men men...
 

Alf

Medlem
Jag tycker nog att SAS lagt sig betydligt lägre med sin Plus istället för en anständig business inom Europa. Lite mer har nog kunderna råd att betala för en bättre produkt. Jag kan inte komma på något annat bolag i Europa som inte har blockade mittsäten i business. SAS bör införa en business värd namnet även om priset går upp en aning.
 

mha321

Medlem
Jag tycker nog att SAS lagt sig betydligt lägre med sin Plus istället för en anständig business inom Europa. Lite mer har nog kunderna råd att betala för en bättre produkt. Jag kan inte komma på något annat bolag i Europa som inte har blockade mittsäten i business. SAS bör införa en business värd namnet även om priset går upp en aning.
Poängen är väl att sas plus inte är business. Det är premium economy, det som man tidigare kallade economy extra.

Misstänker att man gjorde en hyfsad analys på det. Har svårt att tro det var speciellt många som betalade för business när de hade den som inte antingen flög på travel pass eller hade anslutning i business (och därmed "hamnade" där snarare än betalade för det). Och i och med att man nog gjorde sig av med en hel del overhead...

Däremot kunde de ju gärna fixa tex en kryssruta i bokningen för "jag vill ha ledigt mittsäte" med ett pris på det. Men då ska det vara garanterat, vilket troligen minskar sas flexibilitet rätt ordentligt. Och den flexibiliteten sparar de en hel del på.
 

Homer

Medlem
Poängen är väl att sas plus inte är business. Det är premium economy, det som man tidigare kallade economy extra.

Misstänker att man gjorde en hyfsad analys på det. Har svårt att tro det var speciellt många som betalade för business när de hade den som inte antingen flög på travel pass eller hade anslutning i business (och därmed "hamnade" där snarare än betalade för det). Och i och med att man nog gjorde sig av med en hel del overhead...

Däremot kunde de ju gärna fixa tex en kryssruta i bokningen för "jag vill ha ledigt mittsäte" med ett pris på det. Men då ska det vara garanterat, vilket troligen minskar sas flexibilitet rätt ordentligt. Och den flexibiliteten sparar de en hel del på.


SAS Business var ju alltid svindyrt och de provade väl inte ens med att sälja några Business Saver biljetter short-haul? (som Finnair fortfarande)
så hur pass populära de kunde tänkas vara hade de ingen aning om.
 

mha321

Medlem
SAS Business var ju alltid svindyrt och de provade väl inte ens med att sälja några Business saver biljetter short-haul? (som Finnair fortfarande)
så hur pass populära de kan tänkas vara hade de ingen aning om.
Svindyrt var det iaf :) om det provade något med saver kommer jag inte ihåg, men isåfall var priset även för dem långt över vad jag var villig att betala.

Åkte det bara några enstaka och då var det anslutning eller award-under-någon-kampanj.
 

Homer

Medlem
Svindyrt var det iaf :) om det provade något med saver kommer jag inte ihåg, men isåfall var priset även för dem långt över vad jag var villig att betala.

Åkte det bara några enstaka och då var det anslutning eller award-under-någon-kampanj.


2012 sänkte de i alla fall priset på Economy Extra


SAS sänker priserna i Economy Extra - BusinessClass.se
Förändringen görs på biljetter i bokningsklasserna B och S vilket innebär rabatterade economy extra biljetter. Fullprisbiljetter i economy extra som bokas i bokningsklass Y påverkas inte.

Som prisexempel anger SAS Stockholm-Bryssel där en flygbiljett tur och retur sänks med 35% till 5049 kr.
 
Toppen