Senaste nytt

SAS plus (200%) eller Swiss Business (100%) miles? Vad hade ni gjort?

Ok, det var onekligen ett mycket bra pris och det vore synd att missa det tillfället. Har du kollat om det tillåts kreativ routing som ger mer poäng? Som någon nämnde, du kan satsa på ett Aegean Guld istället om förmånerna det ger räcker till för dina behov (lounge access är inkluderat när du flyger med Star Alliance). Du behöver i så fall bara ytterligare 9000 poäng efter den här flygningen.
 
Du skrev att du reser mycket inom Norden i ekonomiklass. En sak som jag själv tycker är lite märkligt är att många gånger får man mer poäng om man krediterar sådana resor till Aegean än om man krediterar dem till SAS. T ex, jag köpte den billigaste biljetten jag kunde hitta mellan Malmö och Stockholm och den visade sig vara i bokningsklass O. Detta ger 600 poäng hos Aegean, men bara 500 poäng hos SAS. Det är ingen regel att man får mer poäng, men har du koll på dina bokningsklasser (undvik I, R, X och N) kommer du att få mer poäng hos Aegean.

Poängintjäningstabeller:
Aegean: Aegean Airlines | Earn Miles
SAS: EuroBonus partners - SAS earn points chart - SAS
 

NotRyan

Medlem
men har du koll på dina bokningsklasser (undvik I, R, X och N) kommer du att få mer poäng hos Aegean.
Ja dom bokningsklasserna är ju inte svåra att undvika (ID-biljetter och Bonusresor), haha.... :)

Men visst är det så, välj bokningsklasser som ger 100%...

Men jag tycker faktiskt att TS skall ta en helg i Spanien, ungefär 2000 kr i Plus. Då kan hen åka Business med Swiss.....
 

obs

Medlem
En lösning som någon tidigare varit inne på här i tråden är att välja United pga av 200% i P. Jag har själv inte flugit United i business longhaul, men har fått för mig att det är skräp. Vad har ni för erfarenheter från detta, vad är det att jämföra med? (i *A har jag åkt C med LH, LX, SA)

Jeg rejste i sommers München-Houston t/r med United's B767-400ER. Det var ikke en guldrandet luksusoplevelse, men jeg synes at jeg fik en ganske hæderlig service og gik ikke skuffet derfra. Læs også her: Anmeldelse: Ud over Atlanten med United Business Class - München-Houston t/r - BusinessClass.dk

United har, så vidt jeg lige kan se, forbindelse til Chicago fra London (LHR), Frankfurt (FRA), Amsterdam (AMS) og Bruxelles (BRU) (måske også flere steder).

Måske kunne det være et godt kompromis mellem SAS Plus og Swiss. Selv ville jeg nok vælge United Business over SAS Plus, da jeg synes at SAS' priser fra København normalt er meget høje sammenlignet med lignende afgange fra Oslo og Stockholm, og næsten på niveau med Business class hos andre Star Alliance selskaber. Det er dog muligt at du ville kunne få en klasse P billet hos SAS (billigste Plus billet), og i så fald ville prisen være så tilstrækkeligt meget lavere, at det kunne opveje den lavere komfort. Selv har jeg også brug for mere benplads end de fleste andre, og vægter derfor komfort ret højt.
 
Nu hvor vi har hørt om dit rejsemønster vil jeg nok ændre min anbefaling fra Swiss til SAS Plus, men allerhelst United som mange har nævnt.

Med dit rejsemønster får du helt sikkert mere glæde af EuroBonus Guld med lounge adgang og fast track end du får af de 20 timer i Swiss business class.
 

perhall

Medlem
Jag tycker inte att Swiss BC long-haul är särskilt bra jämfört med andra bra flygbolag. Jag flög ZRH-GRU nyligen och beställde en kycklingsoppa efter att ha läst i magasinet att unika smakupplevelser levereras i Swiss First och Business. Jag trodde det var förätt så jag frågade om jag kunde få något mer. Tyvärr. Jag hade ju valt i menyn. Så det blev en GT och sedan 10 timmars sömn....
 
Jag tycker inte att Swiss BC long-haul är särskilt bra jämfört med andra bra flygbolag. Jag flög ZRH-GRU nyligen och beställde en kycklingsoppa efter att ha läst i magasinet att unika smakupplevelser levereras i Swiss First och Business. Jag trodde det var förätt så jag frågade om jag kunde få något mer. Tyvärr. Jag hade ju valt i menyn. Så det blev en GT och sedan 10 timmars sömn....

Kan bara hålla med. Åkte nyligen min första long-haul business med Swiss från Zurich till Bangkok. Jag blev riktigt besviken:-( Har bara bra att säga om Swiss inom Europa men long-haul var något annat. Trist service, utfodring, medioker mat, smutsig kabin. Jag vet att man inte ska döma efter bara en resa men detta var ingen höjdare.
 

pep

Medlem
Jag tycker inte att Swiss BC long-haul är särskilt bra jämfört med andra bra flygbolag. Jag flög ZRH-GRU nyligen och beställde en kycklingsoppa efter att ha läst i magasinet att unika smakupplevelser levereras i Swiss First och Business. Jag trodde det var förätt så jag frågade om jag kunde få något mer. Tyvärr. Jag hade ju valt i menyn. Så det blev en GT och sedan 10 timmars sömn....
Jeg går næsten altid sulten fra borde når jeg rejser SWISS longhaul. Business er fint, men mængderne af mad er ikke nok til folk med fysiskt arbejde eller sportsfolk. Men især i economy er udbuddet utroligt beskedent, og en gen-bestilling er normalt afvist, idet der er 1. for lidt mad med og 2. staff spiser det mad som ikke bliver afsat ved uddelingen (da en del folk sover/afviser). Dvs. at der ganske simpelt ikke er mere mad tilbage på det sidste stræk - f.eks. ZRH-NBO-DAR.
 

perhall

Medlem
Intressant, fler som delar mina erfarenheter. Men i Europa måste jag säga att Swiss BC är utmärkt. Och ofta vettiga priser på biljetterna. Åker ofta 9.45 ARN - byter i ZRH - kommer fram nånstans i södra Europa senare under dagen efter två flighter med Seat Block, god mat, drink före avgång...
 
Toppen