About

SAS piloter i strejk?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Wyll, 2 April 2019.

  1. mha321

    mha321 Medlem

    Ger ju inte direkt hopp för framtiden. Den ena parten säger mer eller mindre rakt ut att den andra ljuger. Den andra partnen säger att de är de enda i bolaget som gör något för att rädda det...
     
  2. Men vaddå, piloterna måste väl kunna ha råd med både sin Tesla, sin BMV, sin villa i Båstad och en Hallberg Rassy-båt!
     
    John Rosenbaum, JohanGE och jerixon gillar detta.
  3. jerixon

    jerixon Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Pinsam nivå.
    Det börjar bli för mkt för SAS att klara av det här. Tur jag inte har extremt mkt planerat med dem, även om det ligger lite bokningar framöver.
     
  4. Taxman

    Taxman Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Helt konceptet med strejk är så hopplöst utdaterat och svamligt. Duger inte ersättningen eller villkoren i övrigt, säg upp dig och sök nytt arbete. Om man är duktig så finns det nog andra som erbjuder bättre villkor om nuvarande arbetsgivare inte erbjuder marknadsmässiga villkor. Helt otroligt att strejk är acceptabelt överhuvudtaget fortfarande, framförallt i yrken som kräver högre utbildning där det bör finnas goda möjligheter att ta andra anställningar.
     
    Berglund, Big Birger, FlyHi och 7 andra gillar detta.
  5. majoren

    majoren Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag förstår piloternas ilska, även om jag inte har någon förståelse för den.

    Många av dem anställdes i ett annat SAS än det som finns i dag. Ett monopolbolag med ytterst generösa villkor. Inte då bara lön, utan även förmåner i övrigt. Syftar då på nedkortad arbetstid, långa semestrar, låg pensionsålder. Kort sagt: både glamouröst och generöst! Dessutom ett bolag där piloterna av hävd hade mycket hög status. Så hög att det var accepterat att de hade ett avgörande inflytande i frågor som i andra företag avgörs av styrelsen.


    När nu SAS, under loppet av ett par decennier, därtill nött och tvunget, förändrats, känner piloterna inte igen sig. Den låga pensionsåldern höjs, kraven på effektivitet ökar, de långa ledigheterna naggas i kanten, arbetstiden konjunkturanpassas i högre grad än tidigare (läs: arbetsgivaren vill att piloterna arbetar mer de perioder på året när efterfrågan på flygresor är som högst). Dessutom accepteras inte längre att piloterna kräver ett avgörande inflytande över företagets skötsel. Det handlar inte om de får 93 000 eller 103 000 i månadslön. Ytterst handlar det om förmågan att anpassa sig till en ny, kärvare, verklighet.


    Under ett långt arbetsliv har jag sett liknande saker hända i gamla, etablerade branscher under strukturomvandling. Ofta slutar det med att delar av personalen vägrar att anpassa sig. Man känner sig sviken av arbetsgivaren. Man känner inte igen företaget. Det var inte på dessa premisser man anställdes. En del anställda vill inte bara ha anställningsskydd, utan i praktiken även ”förändringsskydd”. En del söker sig självmant bort från företaget, andra avvecklas. Väl anställda hos andra kan både arbetsuppgifter och villkor vara sådana som man vägrade acceptera på den gamla arbetsplatsen. Men då har man ju självmant valt det och anställts på sådana premisser. Kan tyckas märkligt, men så fungerar många.


    Tyvärr är jag övertygad om att de ”gamla” piloterna i SAS hellre strejkar bolaget till döds än accepterar den verklighet som råder år 2022. Vad tror du?
     
    Last edited: 10 Juni 2022
  6. Tonton

    Tonton Medlem

    Tycker detta var ett väldigt bra och balanserat inlägg.
     
    Johan Gott, hco, Hasselbacken och 12 andra gillar detta.
  7. TLC

    TLC Medlem

    Land:
    Danmark Danmark
    Pressemøde med danske regering kl. 11:15 omkring SAS
     
    Sir Lemon gillar detta.
  8. Homer

    Homer Medlem

    Last edited: 10 Juni 2022
  9. GOTBound

    GOTBound Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS rusar efter danskt besked – danska staten redo öka sin ägarandel

    I likhet med den svenska regeringen säger Danmark ja till att konvertera lån till SAS till eget kapital för att minska bolagets skuldbörda.

    Utöver det vill den danska staten fortsatt vara storägare i SAS och är redo att öka den nuvarande ägarandelen om 21,6 procent upp till 30 procent.
     
    palmen, Olav Höse, John Rosenbaum och 1 annan gillar detta.
  10. pep

    pep Medlem

Dela sidan