Nu ska vi inte börja prata politik och liknande här, men utan att veta så gissar jag att folk i skandinavien gör skillnad på de länder du nämner. Qatar och UAE är i mångas ögon inte "lika dåliga" som Saudiarabien anses.
För den stora svenska massan, de som struntar i status och bara ska på semester så är det priset som är den absolut största faktorn. Om Saudi börjar flyga från CPH till Asien (säg Bangkok) för 5000 kronor i högsäsong så kommer många boka detta. Är det samma pris som övriga bolag så kommer folk högst troligt inte välja Saudi.
Du kan jämföra detta med Norwegian, trots att det rapporterades om flera dagars förseningar när ett dreamliner gick sönder i början så fortsatte folk att boka longhaul för de var ju så billiga, och detta drabbar ju inte mig. Men har man ett pris på 1999 enkel till Bangkok kommer folk boka det trots att det tillkommer 1000 kronor i avgifter sen för bagage, filt, vatten, mat ombord.
Personligen undviker jag alla dessa bolagen rent generellt, men har bokat Qatar när de haft priser i busines till Asien för 6000 kronor eller när man kunde boka jorden runt i First med Avios och QR var ett av bolagen som ingick i den "delaen". Men skulle personligen inte boka in mig på ett Saudi plan om det fanns andra alternativ.
Vi får väl se angående Seoul, hade det inte varit ett krig i vägen hade den rutten nog redan öppnats gissar jag. Nu ser det ju dock ut som att kriget inte kommer att sluta i närtid och omvägen blir som sagt enorm. Finns andra städer de inte flyger på i dagsläget där de kunde öppna, tex Munchen och Zurich som har mer ekonomiska muskler än Köpenhamn och det går att feeda folk dit med alla europeiska skyteam bolag.