Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Jag misstänker att det igen är frågan om den vanliga missuppfattningen att SkyTeam och FlyingBlue är samma sak, som gör att folk tolkar in för mycket i Ankos uttalanden.
Det, och att man läser diverse pressreleaser och uttalanden som är fulla med "om", "kanske", "ifall", "ambition att", "i framtiden" etc., och sedan tänker bort samtliga kvalifikationer i texten och konstaterar att "exakt så här kommer det bli, nu!"
 

LPC123

Medlem
Enl Check-In DK så tillpassar SAS sina USA rutter efter Delta i och med vinterprogrammet 24/25
Man minskar EWR flygen och ökar upp till JFK, BOS och LAX samt att Miami kommer flygas med a350.
Spännande att följa utvecklingen av detta och kanske får vi se ytterligare nya destinationer i USA framåt?
 

bvs

Medlem
Enl Check-In DK så tillpassar SAS sina USA rutter efter Delta i och med vinterprogrammet 24/25
Man minskar EWR flygen och ökar upp till JFK, BOS och LAX samt att Miami kommer flygas med a350.
Spännande att följa utvecklingen av detta och kanske får vi se ytterligare nya destinationer i USA framåt?

Får väl hoppas på ett terminalbyte om de ska flyga mer på JFK
 

guwonder

Medlem
They switch from Terminal 7 to Terminal 1 already in April with the summer timetable.

Or are you hoping for another change from Terminal 1?
Terminal 1 is better than Terminal 7 for at least during this transition period between Star Alliance and SkyTeam. Terminal 1 has Air France, China Eastern, ITA/Alitalia, Korean and Saudia. And then there are some Star carriers and others. And in T1 there is an AF lounge and a KAL lounge. There is also LH’s lounge that can be used while SAS remains in Star Alliance. There is also the PriorityPass PrimeClass lounge IIRC.

Either way, when coming into JFK on SAS to continue on a DL flight it’s going to be an exit landslide on arrival from Scandinavia and the Airtrain terminal shuffle at JFK to get to the DL terminal.

If willing to re-clear security at JFK when having a same-day departure from any terminal at JFK, it’s also possible to go to Terminal 4 and use the Centurion lounge. Will also be possible to use the DL lounges as a business class or SkyTeam ElitePlus when flying SAS out of JFK after SAS becomes part of SkyTeam. But then you have to consider the extra time to go between terminals and the passenger security screening lines.
 

ARN01

Medlem
Enl Check-In DK så tillpassar SAS sina USA rutter efter Delta i och med vinterprogrammet 24/25
Man minskar EWR flygen och ökar upp till JFK, BOS och LAX samt att Miami kommer flygas med a350.
Spännande att följa utvecklingen av detta och kanske får vi se ytterligare nya destinationer i USA framåt?
Det låter lovande, framförallt hoppas man ju att ARN får någon mer avgång/destination och flytt till JFK. Bokade igår en reward till EWR i januari. Blev lite förvånad och räknar nästan med att den kommer att bokas om/av närmaste året. Vore iof typiskt SAS vara sist på bollen och fortsätta flyga på EWR som enda USA destination från ARN och OSL.
 

Gnopps

Medlem
Jag har en resa i USA i slutet av maj där jag väntat med att köpa flyg eftersom jag inte vet om jag ska flyga United eller Delta för att kunna ha SAS-partner. Med tanke på att det nu är mindre än tre månader kvar vågar jag nog nu köpa United. Någon här som tycker annorlunda?
 

Hachans

Medlem
Jag har en resa i USA i slutet av maj där jag väntat med att köpa flyg eftersom jag inte vet om jag ska flyga United eller Delta för att kunna ha SAS-partner. Med tanke på att det nu är mindre än tre månader kvar vågar jag nog nu köpa United. Någon här som tycker annorlunda?

Förstår inte varför du väntat om du hittar en anslutning som fungerar? Jag tror inte jag hört om någon som fått en bokad anslutning avbokad. Jag har själv en resa med anslutning med United i slutet av maj, det enda som hänt med den är att den inte har något SK codesharenummer längre.

De som haft problem är ju de gamla vanliga man får när man bokar anslutning långt innan i USA, att flygnummer ändras, man bokar av etc och systemen inte hänger ihop.
 

Gnopps

Medlem
Förstår inte varför du väntat om du hittar en anslutning som fungerar? Jag tror inte jag hört om någon som fått en bokad anslutning avbokad. Jag har själv en resa med anslutning med United i slutet av maj, det enda som hänt med den är att den inte har något SK codesharenummer längre.

De som haft problem är ju de gamla vanliga man får när man bokar anslutning långt innan i USA, att flygnummer ändras, man bokar av etc och systemen inte hänger ihop.
Tro jag uttryckte mig oklart, jag ska resa i USA - inte till/från USA. Jag ska alltså köpa några helt vanliga inrikesbiljetter men vet alltså inte om mitt SAS guld kommer ge fördelar med United eller med Delta..
 
Toppen