Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

maswan

Medlem
Denna viktiga förändring, som förväntas vara genomförd innan sommaren 2024, innebär att nu är det dags att agera för alla EuroBonus-medlemmar.

Klipper ut den här meningen ur citatet för att bara säga att om den djupa analysen som företaget har gjort innebär att de tror att SAS byte från Star Alliance till SkyTeam ska vara genomfört innan sommaren 2024 så är jag inte helt övertygad om deras övriga slutsatser heller.
 

Hachans

Medlem
Klipper ut den här meningen ur citatet för att bara säga att om den djupa analysen som företaget har gjort innebär att de tror att SAS byte från Star Alliance till SkyTeam ska vara genomfört innan sommaren 2024 så är jag inte helt övertygad om deras övriga slutsatser heller.

*djupa analysen är ett lustigt sett att säga ”vad de läst i kommentarsfälten på någon Aftonbladetartikel på fejjan” .
 

Jannes

Medlem
Ganska intressant analys där. I och med att man lämnar *A kanske SAS börjar tävla mer direkt med sina gamla allianspartners.
Sen tror jag en del av KLMs matartrafik från mindre skandinaviska orter till AMS kommer att skäras ner om målsättningen är att avlasta AMS, till CPHs fördel. I ett JV är det mindre viktigt vilken hub man åker via, bara det är inom samarbetet.
 

maswan

Medlem
Rent anekdotiskt så har jag märkt av att det är än mer friktion mot lufthansagruppen. Innan pandemin så brukade de bli lite friskt val på min standardresa Umeå-Geneve mellan SAS/LH/Swiss över Köpenhamn, München, Zürich etc beroende på pris just den gången (vilket jag antar reflekterade bokningsläge). Senaste året har det bara blivit SAS, för det är bara snordyra biljetter (3-4ggr så dyra) tillgängliga som blandar SAS och LH/Swiss i samma resa.
 

Doctor-X

Medlem
Ganska intressant analys där. I och med att man lämnar *A kanske SAS börjar tävla mer direkt med sina gamla allianspartners.
Sen tror jag en del av KLMs matartrafik från mindre skandinaviska orter till AMS kommer att skäras ner om målsättningen är att avlasta AMS, till CPHs fördel. I ett JV är det mindre viktigt vilken hub man åker via, bara det är inom samarbetet.

Ska bli väldigt intressant att se hur det blir med linjen LPI-AMS, eftersom den verkar gå bra och verkar finnas efterfrågan (då man ändå bytt till större plan och ökat antal avgångar). Med tanke på världsläget känns även en direktlinje till Linköping / SAAB intressant.
 

Hachans

Medlem
Ganska intressant analys där. I och med att man lämnar *A kanske SAS börjar tävla mer direkt med sina gamla allianspartners.
Sen tror jag en del av KLMs matartrafik från mindre skandinaviska orter till AMS kommer att skäras ner om målsättningen är att avlasta AMS, till CPHs fördel. I ett JV är det mindre viktigt vilken hub man åker via, bara det är inom samarbetet.

Frågan är hur många longhauls från AMS som kan ersättas av CPH. AF/KLM sa ju dessutom i en intervju att målet inte är att dra trafik från nuvarande linjer.
 

palmen

Moderator
Drog igång telefonen på morgonkvisten och möttes av den här överskriften på första sidan (Google nyhetsflöde-lista).

-

Uppmaning att använda SAS EuroBonus-poäng
TIS, OKT 31, 2023 11:59 CET
Använd upp Dina SAS EuroBonus-poäng snarast.

I kölvattnet av Air France-KLM:s övertagande som ny storägare i SAS, står det klart att vi står inför en tidsperiod av betydande förändringar. Med SAS:s historiska övergång från Star Alliance till SkyTeam, en allians där Air France-KLM redan är en aktiv medlem, uppstår både osäkerhet och möjligheter. Denna viktiga förändring, som förväntas vara genomförd innan sommaren 2024, innebär att nu är det dags att agera för alla EuroBonus-medlemmar.

Trots att SAS EuroBonus för närvarande förblir oförändrat, är det oundvikligt att programmet kommer att genomgå förändringar efter övergången. På Kreditkortlistan.se ser vi en ökad oro bland våra användare och vi uppmanar därför alla EuroBonus-medlemmar att använda upp sina poäng omgående. Att agera nu minimerar risken för att dina hårt intjänade poäng förlorar sitt värde.

Bland det dummaste jag läst, att de dessutom går ut med en pressrelease om det hur kunder ska göra med sina poäng hos annat företag känns inte seriöst någon stans.

Vill folk bränna alla sina poäng på muffins och annat så inte mig emot, sas tackar nog också för det.

Självklart finns det en risk att allt blir sämre och utan förvarning, men den missen hoppas jag inte sas gör igen. Ta lärdom från alla andra bolag som meddelar förändringar långt i förväg.
 
Toppen