Senaste nytt

SAS Guld - loungetillgång vid ankomst från USA, Kanada, och Asien

FilipJ

Medlem
Denna förmånen hade åtminstone inte jag noterat - SAS guld har vid resa med SAS från USA, Kanada och Asien tillgång til lounge vid ankomst (lounge on arrival). Någon som vet om detta är en ändring som skett nyligen?
1715322433523.png

igelkotten

Medlem
Funkar det i praktiken dock? Om man landar på Arlanda så hamnar man väl inte airside efter passkontroll. Detsamma gäller om man landar på EWR (som väl är enda flygplats i USA med SAS lounge). Finns det ens SAS lounge i Kanada eller i Asien?

Jag tror enda flygplatsen detta fungerar på är CPH.

Doctor-X

Medlem
Funkar det i praktiken dock? Om man landar på Arlanda så hamnar man väl inte airside efter passkontroll. Detsamma gäller om man landar på EWR (som väl är enda flygplats i USA med SAS lounge). Finns det ens SAS lounge i Kanada eller i Asien?

Finns en SAS lounge på ORD också (skulle gissa på att både loungerna på ORD och EWR säkert stänger framöver med tanke på bytet till SkyTeam - kanske att SAS öppnar på JFK och ATL), men tror absolut inte man kommer åt denna vid ankomst.

Jannes

Medlem

Du har nog rätt. EBD:s arrival lounge förmån fungerar inte vid icke-Schengen (typ UK) flyg till Stockholm, p.g.a. transfer-securityn som krävs.

För just denna förmån, kanske en EB Guld kan kräva lounge-on-arrival i ARN ifall man flyger t.ex. via CPH till ARN från dessa destinationer?

Johan F

Medlem
Jag tror inte det är en förbättring för Guld medlemmar utan en slarvig ’copy/paste’ från Diamantförmånen. Klickar man vidare så kommer står det bara som en förmån för Diamant

Borde dessutom kommunicerats ordentligt om det vore en förbättring

Attachments

• IMG_4058.png
    IMG_4058.png
    217,8 KB · Visningar: 68

Jannes

Medlem
Jag tror inte det är en förbättring för Guld medlemmar utan en slarvig ’copy/paste’ från Diamantförmånen. Klickar man vidare så kommer står det bara som en förmån för Diamant

Borde dessutom kommunicerats ordentligt om det vore en förbättring
Tvärtemot, din skärmdump säger Diamant har lounge-on-arrival vid alla SAS flyg, och att det är helt separat från förmånen kopplad till Nordamerika/Asien.

Här är guld och diamant förmånerna sida vid sida:
IMG_4602.jpeg

Att det sedan i praktiken är väldigt knepigt att utnyttja är en annan femma.

Tonton

Medlem

Du har nog rätt. EBD:s arrival lounge förmån fungerar inte vid icke-Schengen (typ UK) flyg till Stockholm, p.g.a. transfer-securityn som krävs.

Fungerar på Arlanda, vid ankomst non-schengen. Har flera gånger gått igenom Transfer security och sagt att jag ska till loungen, vid arrival. Ibland lite motstånd, men allt som oftast aldrig några problem.

Nu var det dock ett tag sedan, då jag inte brukar vänta på tåg/buss från Arlanda längre. Ser inte mycket mervärde med ankomstlounge på ARN när jag kan vara hemma i lägenheten inom 30 min :)

Toppen