Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

palmen

Moderator
Detta håller jag inte med om. ORD har en publicerad MCT för SK-SK. Om flygen är på samma biljett och bytestiden överskrider MCT så är SAS ansvariga att hjälpa vid missat flyg (så till vida att det Inte är resenären som varit långsam).
Du kan helt klart mer om detta än mig. Men är det samma sak att flyga en enkel resa sk + sk, som att flyga en tor sk ut och sk hem.

Är man per definition i "connection" på sin destination när man åker tur och retur.
MCT är ju just Minimum Connecting Time, och jag personligen skulle inte tolka att vara på sin destination är samma som att vara i connection. Men kan ju absolut ha fel i det antagandet.
 

Gnopps

Medlem
Du kan helt klart mer om detta än mig. Men är det samma sak att flyga en enkel resa sk + sk, som att flyga en tor sk ut och sk hem.

Är man per definition i "connection" på sin destination när man åker tur och retur.
MCT är ju just Minimum Connecting Time, och jag personligen skulle inte tolka att vara på sin destination är samma som att vara i connection. Men kan ju absolut ha fel i det antagandet.
Rent bokningstekniskt räknas det som en anslutning. Se nedan reglerna för vändning CPH-ORD-CPH (man måste alltså ha mer än 1h 30m mellan dessa två flyg):
1702063795620.png


Jämför med t ex JFK där vändande SK-plan inte är möjligt eftersom man underskrider tiden med 10 minuter:
1702063907452.png


Detta är rent biljettmässigt. Det är möjligt att lagmässigt, enligt IATA-regler eller så att detta räknas annorlunda.
 
Jag ingår i skaran som tror det finns ett värde i att sikta på lifetime gold om man bara behöver kvalificera två gånger till. Då mina förutsättningar ändrats något (inte lika fri att åka närsomhelst som tidigare) så passade jag på när en resmöjlighet uppenbarade sig att boka ARN-LIS-AGP t/r med TAP. Utöver helgunderhållning i form av "Pontus" och se Europa från ovan genom ett fönster i främre kabinen inmundigandes mat och dryck väntar ett sjok statusgrundande poäng för ca 0:64 kr/st. Om än inte lägsta möjliga anser jag det vara ett bra pris, om man inte är så flexibel med resdatum.
Jag genomförde denna resa i helgen och har redan fått in poängen för alla fyra flygningarna. Dessutom blev det mer än jag räknat med! Korta hoppen LIS-AGP-LIS utfördes av Portugalia, så jag var inte helt säker på att det skulle bli poäng alls, men om de ger 200% av 293 miles (avrundat till 300) så säger min visserligen rudimentära aritmetiska färdighet att dessa ben betalar 600p vardera. Jag har dock fått 1200 för dessa så summa summarum 10000 för hela resan (vs 8800 eller i värsta fall 7600 som jag räknat med).
 

Rickard_O

Medlem
Jag har sett exempel på när ToR varit billigare, när två enkelbiljetter varit billigare och när de haft exakt samma pris. Har dock inte skiljt mer än någon hundralapp (på höjden) i vilket fall som helst.
Vad som menades var att förut var väl intra Europa på samma sätt som USA och Asien är hos SAS idag, prissattes helt beroende på om det fanns en retur också.
Medans idag skiljer det någon procent hit och dit, medans på longhaul pratar vi flera hundra procent.
Vissa sträckor har jag sett att det kan skilja hela 10:-!!! Det skulle jag nästintill inte klassa som ett enkelresetillägg, även om det i teorin är det.
SAS är inte riktigt Ryanair, nu måste de finnas någon som minns detta bättre än mig. Men detta var väl ett sätt att konkurrera med LCC bolagen så det går att blanda bolag på en resa där kunderna inte är lika kapitalstarka, min enkla analys.

För att exempelvis tjäna en liten hacka på att någon flyger till Gdansk med SAS för 714:- men väljer att flyga hem med Ryanair för 129:- när en hemresa med SAS hade kostat strax över 2000:-, som jag personligen gjort ett gäng gånger.

För detta gick väl ändå inte att göra för 4-6år sedan?
 

airac

Medlem
Vad som menades var att förut var väl intra Europa på samma sätt som USA och Asien är hos SAS idag, prissattes helt beroende på om det fanns en retur också.
Medans idag skiljer det någon procent hit och dit, medans på longhaul pratar vi flera hundra procent.
Vissa sträckor har jag sett att det kan skilja hela 10:-!!! Det skulle jag nästintill inte klassa som ett enkelresetillägg, även om det i teorin är det.
SAS är inte riktigt Ryanair, nu måste de finnas någon som minns detta bättre än mig. Men detta var väl ett sätt att konkurrera med LCC bolagen så det går att blanda bolag på en resa där kunderna inte är lika kapitalstarka, min enkla analys.

För att exempelvis tjäna en liten hacka på att någon flyger till Gdansk med SAS för 714:- men väljer att flyga hem med Ryanair för 129:- när en hemresa med SAS hade kostat strax över 2000:-, som jag personligen gjort ett gäng gånger.

För detta gick väl ändå inte att göra för 4-6år sedan?
Precis, SAS har haft rimliga enkel priser inom Europa bra mycket längre än andra legacy bolag. När jag flyttade till Sverige för dryga 13 år sedan såg det annorlunda ut hos AF/KLM och Lufthansa-gruppen. Nu har även de överkomliga priser på enkelresor men när jag flyttade till Sverige för första gången, så låg en enkel AMS-ARN på SAS på 99-149€, KLM kunde man boka retur för typ 199€ men enkel gick på det eller mer.

Edit: blev lite nostalgiskt och letade upp min biljett, nu bifogat. Det var en enkel i ekonomi, inte allt har blivit dyrare...
Screenshot 2023-12-13 at 16.26.26.png
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Morrn,

Finns det några rykande färska 2024 tips på hur 14000 eurobonuspoäng kan landa på kollegan Eurobonuskonto (som inte har konto här på BC) innan sista mars 2024? Är det "standard" BER, DUS, HAM som gäller? :)

Edit: Han är EBG idag.
 
Last edited:
Morrn,

Finns det några rykande färska 2024 tips på hur 14000 eurobonuspoäng kan landa på kollegan Eurobonuskonto (som inte har konto här på BC) innan sista mars 2024? Är det "standard" BER, DUS, HAM som gäller? :)
Min bästa MR senaste halvåret var MMX-ARN-HEL-ARN-MMX för dryga 5000 kr i Plus som gav 8000 EB exkl biopoängen. Så kolla inrikes-ARN-HEL är mitt tips
 
Toppen