Senaste nytt

SAS EuroBonus Lifetime Gold - nu efter 10 sammanhängande år som EuroBonus Gold

ARN01

Medlem
Tror det kan visa sig att vi skall vara glada att danskarna fortsatt kommer att ha ett stort engagemang. De kan förhoppningsvis föra "SAS-talan" och kanske övertyga övriga om att just "Eurobonus" har ett stort värde. Skulle däremot AF/KLM bli majoritetsägare eller visa sig ha väldigt mycket att säga till om, trots endast 20%, och därmed tvinga EB in FB så är det nog kört med det mesta som är unikt. Fly Premium, Point sharing (deras är långt sämre), LTG, vissa samarbeten etc. Svårt att se att vi skulle få komma in och introducera även Lifetime Elite+. Kan ju även, tror dock inte det är troligt, bli så att AF/KLM anser att EB är så starkt att det är värt att låta det rulla vidare oavsett hur mycket de äger.
Säger väl egentligen ingenting men tycker att Ankos svar på frågan om EB skall leva vidare "skojade" till det och sa nåt i stilen med att det är ett passande namn eftersom "we are blue so it's an appropriate name" kanske inte säger att något är klart men att AF/KLM är det stora i det här. Å andra sidan vem vet, kanske Castle Lake vill göra Transavia Nordic, sälja EB och introducera FB för att de anser att det ger dem bäst avkastning inom fem år? Amerikaner brukar ju inte direkt vila på hanen om de anser att något skall göras. Den som lever får se....
 
Tror det kan visa sig att vi skall vara glada att danskarna fortsatt kommer att ha ett stort engagemang. De kan förhoppningsvis föra "SAS-talan" och kanske övertyga övriga om att just "Eurobonus" har ett stort värde. Skulle däremot AF/KLM bli majoritetsägare eller visa sig ha väldigt mycket att säga till om, trots endast 20%, och därmed tvinga EB in FB så är det nog kört med det mesta som är unikt. Fly Premium, Point sharing (deras är långt sämre), LTG, vissa samarbeten etc. Svårt att se att vi skulle få komma in och introducera även Lifetime Elite+. Kan ju även, tror dock inte det är troligt, bli så att AF/KLM anser att EB är så starkt att det är värt att låta det rulla vidare oavsett hur mycket de äger.
Säger väl egentligen ingenting men tycker att Ankos svar på frågan om EB skall leva vidare "skojade" till det och sa nåt i stilen med att det är ett passande namn eftersom "we are blue so it's an appropriate name" kanske inte säger att något är klart men att AF/KLM är det stora i det här. Å andra sidan vem vet, kanske Castle Lake vill göra Transavia Nordic, sälja EB och introducera FB för att de anser att det ger dem bäst avkastning inom fem år? Amerikaner brukar ju inte direkt vila på hanen om de anser att något skall göras. Den som lever får se....
Nej, jag tror inte heller att det kommer införas något Lifetime Elite+, men det finns ju inte heller något Lifetime Star Alliance Gold, så jag förstår inte vad problemet är?
 
Ah, jag menar life time Flying Blue Gold såklart… fel av mig

OK, men det bygger ju på ditt förda resonemang om att Eurobonus ska försvinna och absorberas av Flying Blue. Men vad bygger du då detta antagandet på? Det finns ju ingenting i det som kommunicerats hittills som tyder på att det ska ske, snarare tvärtom.

Dessutom så finns det 19 medlemmar i SkyTeam där alla har sina egna lojalitetsprogram, förutom TAROM.
TAROM, Air France och KLM har Flying Blue, alla andra har sina egna program. Varför skulle inte SAS få lov att fortsätta ha det?
För övrigt så äger inte Air France/KLM någonting i TAROM.
 
Det finns redan i form av Flying Blue Platinum for life.
Men det är inte Lifetime Elite+. Om det hade funnits något Lifetime Elite+ så hade det varit skapat av SkyTeam och varit möjligt för alla medlemmar i ett SkyTeam kopplat lojalitetsprogram att uppnå, men så är det ju inte.

Flying Blue Platinum for Life är skapat av Air France/KLM.
 

Jannes

Medlem
OK, men det bygger ju på ditt förda resonemang om att Eurobonus ska försvinna och absorberas av Flying Blue. Men vad bygger du då detta antagandet på? Det finns ju ingenting i det som kommunicerats hittills som tyder på att det ska ske, snarare tvärtom.
Jag tror inte någon säger att det just nu finns grund för att anta att en övergång till FB skulle ske inom snar framtid, utan det hänger på en högst spekulativ större involvering av AF-KLM längre fram i tiden. Du nämner att 19 andra alliansbolag med egna program, men vi måste ta i beaktan att få av dem har AF-KLM som delägare, med kontraktuell rätt att bli majoritetsägare efter 2 år.
Jag tycker ändå en öppen diskussion om en potentiell EB-FB flyttning (och dess effekter) är mer rimlig än ”LTG försvinner”-hysteri och liknande lösryckta teorier, speciellt då SAS/Anko har uttryckligen sagt att inget för närvarande kommer ändras för EB-medlemmar.
 
Jag tycker ändå en öppen diskussion om en potentiell EB-FB flyttning (och dess effekter) är mer rimlig än ”LTG försvinner”-hysteri och liknande lösryckta teorier, speciellt då SAS/Anko har uttryckligen sagt att inget för närvarande kommer ändras för EB-medlemmar.

Jag kan ev. hålla med om det, men jag tycker i så fall att tajmingen är illa vald. Det har ju visat sig både här på forumet och i andra kanaler att oväntat många har svårt att ta till sig information och lyssna på vad som verkligen sägs och då tror jag att den här diskussionen riskerar att spä på det. Det är i så fall bättre att ta den diskussionen om ett halvår eller ett år när saker börjar formera sig.
 

ARN01

Medlem
OK, men det bygger ju på ditt förda resonemang om att Eurobonus ska försvinna och absorberas av Flying Blue. Men vad bygger du då detta antagandet på? Det finns ju ingenting i det som kommunicerats hittills som tyder på att det ska ske, snarare tvärtom.

Dessutom så finns det 19 medlemmar i SkyTeam där alla har sina egna lojalitetsprogram, förutom TAROM.
TAROM, Air France och KLM har Flying Blue, alla andra har sina egna program. Varför skulle inte SAS få lov att fortsätta ha det?
För övrigt så äger inte Air France/KLM någonting i TAROM.
Det är klart att det är vild spekulation och resonerande, det är ju ett forum. Bygger det på att jag inte tycker att det inte är så tydliga besked framåt i ett lite längre perspektiv. Att det kommer att vara "business as usual" tillsvidare tror jag de flesta greppat och jag håller helt med om att det inte finns någon logik/oro att LTG kommer tas bort så länge EB fortsätter att existera som program.
Annars är väl den officiella kommunikationen precis vad man kan förvänta i sådana här lägen och jag ger inte ett smack för den angående framtiden. Mycket för att de säkert helt enkelt inte själva vet, det är väl en massa med analys och strategier det skall filas på nu. För att inte nämna att alla inblandade säkert har egna agendor, förväntningar och ideer om vad som nu skall ske. Dessutom vet man inte heller vad konkurrenterna kommer att hitta på.
Jag tror och spekulerar att det finns en stor risk att EB kommer upphöra om AF/KLM visar vara stark och aktiv delägare inte mer än så. Tycker det finns saker som talar för och emot. AF/KLM är tex om än liten, delägare i Kenya Airways, men de har relativt nyligen gått ur FB. Jag tror dock att de kan komma till en annan slutsats gällande EB om det vill sig illa. Även om EB är ett starkt och populärt program med lokal förankring kan en siffernisse säkert påvisa synergier som ger direkta besparingar med att bara ha ett program i "samma" geografiska område. I allt detta är det säkert bra att danskarna på pappret fortsatt har mycket att säga till om.

Nu är det Flygtorget men de var ändå väldigt tidiga med ryktet om AF/KLM innan det blev officiellt, de tror sig veta...
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15504
SAS drygt sju miljoner medlemmar inom Eurobonus ska på sikt överföras till koncernens bonusprogram Flying Blue.
 
Oavsett så får man inte glömma bort huvudsyftet med att AF och KLM går in. Det är ju för att få fler kunder och om de skulle gå med den stora kniven gällande de EB trogna så missar de syftet.
Jag tror med övertygelse att "de" kommer att vara väldigt lyhörda och ödmjuka gällande EB när den dagen kommer.


Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
 
Toppen