Senaste nytt

SAS Eurobonus Conscious Traveller (från 2024)

intuition

Medlem
Fler än 1 200 EuroBonus-medlemmar har redan uppnått en Conscious Traveler-status, mer än tio miljoner poäng har donerats till välgörenhet och sist, men inte minst, har ni hjälp oss att köpa ytterligare 700 ton biobränsle. Det har hjälpt oss minska våra koldioxidutsläpp med ca 2000 ton, vilket motsvarar omkring 200 resor med Airbus A320neo mellan Köpenhamn och London. Det är mycket mer än vi vågat hoppas på.

De skriver inte ett ord om antalet sålda ullbollar, det var väl ändä dj-igt märkligt?!

;)
 

B79

Medlem
”Det har hjälpt oss minska våra koldioxidutsläpp med ca 2000 ton, vilket motsvarar omkring 200 resor med Airbus A320neo mellan Köpenhamn och London.”

För oss som har svårt att relatera. Hur många resor motsvarar det mellan Stockholm och London? Nån som vet?
Det är ungefär 128 resor mellan Stockholm och London, med byte i Köpenhamn förstås :D
 

B79

Medlem
... och skulle bli ungefär 133 resor mellan Stockholm och London med direktflyg, men sånt räknar man inte längre med.
 

Thornado

Medlem
Det är ungefär 128 resor mellan Stockholm och London, med byte i Köpenhamn förstås :D

... och skulle bli ungefär 133 resor mellan Stockholm och London med direktflyg, men sånt räknar man inte längre med.

Skulle det verkligen bara skilja 5 resor på ARN-LHR gentemot ARN-CPH-LHR. Jag hade dels trott att skillnaden i avstånd var längre än så, men framförallt borde väl den extra starten generera en hel del extra CO2?
Men det hade ju bara varit en killgissning, så om detta stämmer så har jag lärt mig något och kan ha mindre dåligt samvete då jag väljer en rutt med mellanlandning.
 

B79

Medlem
Skulle det verkligen bara skilja 5 resor på ARN-LHR gentemot ARN-CPH-LHR. Jag hade dels trott att skillnaden i avstånd var längre än så, men framförallt borde väl den extra starten generera en hel del extra CO2?
Men det hade ju bara varit en killgissning, så om detta stämmer så har jag lärt mig något och kan ha mindre dåligt samvete då jag väljer en rutt med mellanlandning.
Jag räknade bara med proportionellt avstånd, förstås, ingen aning hur de räknar med starten och sånt.

Med enligt avstånd finns det inte så mycket skillnad enligt gcmap.com

ARN-CPH-LHR är 951 miles
ARN-LHR är 911 miles
 

Jannes

Medlem
Men du har hela maj på dig att nå 10 steg. Det är din nivå siste maj som kvalificerar dig för att delta. Så stod det i mitt mail. Jag har två steg kvar och det tror jag att jag ska klara.
Men jag ville inte det, för jag har ingen nytta av 5000 statuspoäng detta intjäningsår, då jag kommer uppnå EBG utan ansträngning. Har på flit undvikit att ta steg så jag får poängen först i september eller senare.
Sen kommer detta. Och då började jag fundera ifall jag borde sikta på att förnya EBD istället….
 

Thornado

Medlem
Jag räknade bara med proportionellt avstånd, förstås, ingen aning hur de räknar med starten och sånt.

Med enligt avstånd finns det inte så mycket skillnad enligt gcmap.com

ARN-CPH-LHR är 951 miles
ARN-LHR är 911 miles

Satt och skulle boka en jobbresa ikväll och råkade se att resebyrån vi använder där berättar hur mycket CO2 resan resulterar i. Så jag var ju tvungen att testa söka på ARN-LHR också (direkt och via CPH). Nu är väl kanske inte resebyrån heller någon klimatexpert, men iaf en till datapunkt och den hävdar 298 resp. 365 kg CO2 för direkt/via CPH. Så alltså ca 22.5% mer via CPH.
 
Toppen