Senaste nytt

SAS erbjuder 350 SEK för ombokning

Fick exakt samma erbjudande på sträckan Tallin-Arlanda om en månad, fast pengar var 400SEK.
Intressant att lägga att erbjudanden kom bara till min mans bokning som var Go Light och han har ingen status.
Jag med guld status och med Go Smart Bio biljett fick inte det…
 

amerikatt

Medlem
Är det tänkt att det ska täcka övernattning?

SAS kanske letar efter någon som kan sova hemma en till natt och är på gränsen att betala för att byta ändå, och nu får mejl där man erbjuds göra det och FÅ pengar.

Jag har faktiskt en situation om några veckor där jag gärna skulle byta flyg i utbyte mot 0kr från SAS (skulle hinna fram till bastu-turen), men där jag inte är villig att betala. Jag vore en ypperlig målgrupp för ett mejl som detta.
Alltså, har SAS Plus Pro Bio och kan således lätt byta till andra tider om jag så känner för det för noll kronor eller nån hundralapp hit eller dit, men de tider jag erbjöds ersättning för innebär att jag antingen missar två hela arbetsdagar (har en sen kvällsavgång som knappast är så attraktiv, då jag är framme kring midnatt lokal tid) alternativt missar en begravning, så i mitt fall funkar det inte.

Nu är det dock inte frågan om mitt flyg per se, utan det faktum att jag som ung man något decennium sedan (utan vare sig familj eller annat att tänka på, så det var ju givet att ta cashen) kunde bli erbjuden 400€ eller mer på samma rutt om jag var villig att hoppa på ett senare plan. Med tanke på dagens penningvärde borde det ju vara det dubbla. Och ja, det var på tiden SAS fortfarande flög sträckorna själva och hade ordentliga kärror. Men nog klagat, då begravningen i sig innebär att det inte blir fler flyg ditåt under en långt överskådlig framtid och jag försöker se positiv på SAS framtid trots allt. Till saken hör att jag är en fanboy, så jag klagade inte ens när papperstidningarna försvann från loungerna, men detta upplevde jag nästintill anstötligt. :)
 

Hachans

Medlem
Alltså, har SAS Plus Pro Bio och kan således lätt byta till andra tider om jag så känner för det för noll kronor eller nån hundralapp hit eller dit, men de tider jag erbjöds ersättning för innebär att jag antingen missar två hela arbetsdagar (har en sen kvällsavgång som knappast är så attraktiv, då jag är framme kring midnatt lokal tid) alternativt missar en begravning, så i mitt fall funkar det inte.

Nu är det dock inte frågan om mitt flyg per se, utan det faktum att jag som ung man något decennium sedan (utan vare sig familj eller annat att tänka på, så det var ju givet att ta cashen) kunde bli erbjuden 400€ eller mer på samma rutt om jag var villig att hoppa på ett senare plan. Med tanke på dagens penningvärde borde det ju vara det dubbla. Och ja, det var på tiden SAS fortfarande flög sträckorna själva och hade ordentliga kärror. Men nog klagat, då begravningen i sig innebär att det inte blir fler flyg ditåt under en långt överskådlig framtid och jag försöker se positiv på SAS framtid trots allt. Till saken hör att jag är en fanboy, så jag klagade inte ens när papperstidningarna försvann från loungerna, men detta upplevde jag nästintill anstötligt. :)

De försöker och ser vad de kommer undan med. Det är lite som när de avslår krav på olika ersättningar i första vevan och sen godkänner dem plötsligt om man svarar igen. Om bara 25% av alla kunde hör av sig igen har man sparat massor med pengar.
 

Jannes

Medlem
Exakt! De har en gång i tiderna erbjudit 400€ (för att undvika att betala 600€+mat/logi?) och fått 20 napp när de behövde 2. Sen erbjöd man 300€ och fick 15 napp, osv osv. Med tiden har man räknat fram dessa summor som är tillräckligt höga för att få tillräckligt många att byta.
Speciellt om det sedan vid gate eller check-in erbjuds högre summor eller byte till konkurrent ifall ingen nappar, så är det ganska låg-risk att skicka ut low-ball förslag per mejl.

Även om man länge sedan kunde få en trevlig pott med pengar så ska man anse att det var en sweet-spot som inte längre erbjuds just för det var ett för bra erbjudande. Marknaden visade att folk var villiga att ändra sina planer för klart lägre summor än man först erbjudit. Spelteori och marknadsekonomi helt enkelt.

Skillnaden med detta och avslag av helt legitima kompensationskrav är att detta inte är närapa lika sliskigt.
 

Gnopps

Medlem
ARN-HAM erbjöd de i december i gaten 750-1500kr (minns ej summan, men däremellan) för en plats. Jag vet ej vad som hände med den.

Angående dessa 350kr har de rapporterats förut också, var det inte någon här som fick samma erbjudande till Ronneby?

Jag tycker också att det är snålt men det är upp till SAS att veta bäst hur de sparar pengar i kompensation - de gör ju verkligen inget fel i erbjudandet.
 

gdaily

Medlem
Angående dessa 350kr har de rapporterats förut också, var det inte någon här som fick samma erbjudande till Ronneby?

Jag tycker också att det är snålt men det är upp till SAS att veta bäst hur de sparar pengar i kompensation - de gör ju verkligen inget fel i erbjudandet.
Jag har fått det 3-4 gånger till/från Ängelholm. En gång har det faktiskt passat, då utnyttjade jag det. Men det var ju tidigare eller senare flyg samma dag som var erbjudandet, inte en helt annan dag.
 
Toppen