Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Dagens Sk161 från Arlanda till Göteborg med sas Connect taxade ut strax *före* tidtabell några meter och upptäckte då att man hade en "cabin crew that's unauthorized". Jag hoppas det bara var ett ovanligt sätt att säga att de gått över tiden. Tillbaka till gate och vänta *en dryg timme* ersättare.

Det är slarvigt att missa en crew timeout när man lämnar gate *före* tidtabell. Om det nu var det man gjorde - om det var nogon som faktiskt inte var behörig på A320 men ändå flög för SAS Connect var det betydligt värre.

Och det är inte ok att det tar en timme att skaka fram en ersättare *på hemmabas*. De skulle hämtas på hotell och sedan gå genom security osv. Kapten påpekade glatt att det var "bara en timme"... Säkert åtminstone delvis en fallout av split mellan SAS connect och sas mainline, men fortfarande riktigt dåligt.

Flygningen i sig var bra även om jag fick hjälpa värdinnan att hitta runt i vagnen för ett få fram en ringi!
Hen visade sig väl vara service minded och sa sig vilja ge EBD sina förmåner istället för att sitta i galley och suga på sin medhavda Joe-juice och spela candy crash. Sånna CC jan man ju inte ha ombord på SAS
 

mha321

Medlem
Hen visade sig väl vara service minded och sa sig vilja ge EBD sina förmåner istället för att sitta i galley och suga på sin medhavda Joe-juice och spela candy crash. Sånna CC jan man ju inte ha ombord på SAS
Ingen EBD förmån här inte, jag kuskade plus. Men det fanns bara "beer wine and soft drinks" I vagnen och de skulle återkomma senare med en annan vagn - innan jag hittade den.
 

intuition

Medlem
Dagens Sk161 från Arlanda till Göteborg med sas Connect taxade ut strax *före* tidtabell några meter och upptäckte då att man hade en "cabin crew that's unauthorized".
Den enda gången jag har hört just det gällde det nog ett flyg där någon i besättningen inte hade rätt att anlända till destinationen, typ planet kom från icke-schengen (London) och skulle fortsätta inom schengen och någon i besättningen fick inte det. Men jag kan ha missförstått det hela.
 

mha321

Medlem
Den enda gången jag har hört just det gällde det nog ett flyg där någon i besättningen inte hade rätt att anlända till destinationen, typ planet kom från icke-schengen (London) och skulle fortsätta inom schengen och någon i besättningen fick inte det. Men jag kan ha missförstått det hela.

Intressant. Fick slå upp. Flygplanet hade gått LHR-ARN-CPH-ARN-CPH-ARN innan det var går tur så hade de åkt med hela vägen så hade de missat flera gånger. Men de kan ju av misstag ha plockat över en cc från ett annat flyg som kommit in från London. Kanske.
 

J-R

Medlem
Flög Longyearbyen - Oslo idag med tekniskt stopp i Tromsö. Eftersom jag är halv-irriterad nu känner jag att jag vill gnälla lite:

  1. Max en alkoholhaltig dryck i Plus. Sen fick man betala. Lite snålt när man lagt 4 500:- på en Plus resa (enkelbiljett)
  2. Varför gör man ett stopp i Tromsö, när endast några få ska av/på mot Oslo (jag förstår varför men väger man in kundupplevelsen känns det ytterst tveksamt) Sjukt frustrerande då allt incheckat bagage ska av planet och gå genom säkerhetskontrollen och lastas på igen (samt passkontroll av passagerarna) Tidsuppskattningen från SAS sida är ett rent önsketänkande, och planet blev idag 1 timme sent till Oslo.
  3. Innan take-off från Tromsö ropar cabin crew ut att de överstigit timmarna de ska jobba idag, och behöver själva äta och vila (chilla tänker jag) Därför ställer de in servicen. Känner mig lite blåst som ändå såg fram emot ”vagnen”.
  4. Internet funkade inte (inget jag räknade med dock)
Men nu är det helg!
 

Anders Tjus

Ny medlem
Bokade med Sas Plus Pro till Alicante tur och retur. Var tvungen att ändra hemresan vilket enligt SAS skulle kosta ca 1000 mer per person än att beställa en helt ny hemresa på webben i samma klass. SAS representant kunde bara luddigt förklara runt bokningsklasser etc och rekommenderade mig att avboka hemresan och beställa en ny och ta återbetalning på den ursprungliga bokningen. Fine tänkte jag, men blev ändå lite besviken när jag fick 159 kr återbetalt på den SAS Plus Pro-resa jag avbeställde. Jag överlever men förstår inte riktigt hur de tänker och hur det funkar.
 

011430121

Medlem
Bokade med Sas Plus Pro till Alicante tur och retur. Var tvungen att ändra hemresan vilket enligt SAS skulle kosta ca 1000 mer per person än att beställa en helt ny hemresa på webben i samma klass. SAS representant kunde bara luddigt förklara runt bokningsklasser etc och rekommenderade mig att avboka hemresan och beställa en ny och ta återbetalning på den ursprungliga bokningen. Fine tänkte jag, men blev ändå lite besviken när jag fick 159 kr återbetalt på den SAS Plus Pro-resa jag avbeställde. Jag överlever men förstår inte riktigt hur de tänker och hur det funkar.
Råkade utför samma när en rutur ställdes in, representanten sa efter som det är vi som ställer in så får du hela beloppet tillbaka, inte kom hela beloppet fick ca 1000kr för lite tillbaka, orkade inte tjafsa med SAS.
Biljetten var utställd ARN-PRG retur BER-ARN och biljetten blev billigare när man bokade senare avgång än den inställda.
 
Toppen