Senaste nytt

Safari 2024 för en novis

hendberg

Medlem
Söker med ljus och lykta efter bra källor och inspo för att sticka iväg på en safari nästa jul och nyår. Har hittat nån enstaka, men bra tråd här på BC som är hyfsat i närtid. Tanken är med fru och 2 yngre tonåringar och inte till Sydafrika där vi redan varit (dock ej safari).

Innan jag läste Mr.Plannings https://www.businessclass.com/forum/threads/röken-som-dånar-ett-vattenfall-i-afrika.102751/ så var inte Botswana/Zimbabwe med i tankarna men nu är det definitivt det.

Har fått tips från kompisar att åka till Arusha i Tanzania och ta det därifrån. Tanken är att bygga en egen resa istället för att gå via nån svensk operatör. Är bra på att styra resor men safari är en ny grej för mig. Vidare tänker jag ca 4-5 dagars safari och sen 10-14 dagar beach och då kanske Zanzibar/Seychellerna/annan ö eller resort alternativt Maldiverna om det går att få till logistiskt. Har dock hört lite blandat gällande Zanzibar, som vi inte varit på.

Flyg lär bli revenue i Ekonomi med Ethiopian eller Turkish, möjligtvis Lufthansa som flyger på Nairobi.

Om det finns nån som har erfarenhet att boka och bygga egen resa med safari inblandad så är jag extremt mottaglig för input. Egentligen är all input välkommen. Även rekommendationer på lokala operatörer och transporter etc. Big Five är väl egentligen det enda kravet.

Har ingen direkt budget i dagsläget, och med det sagt så menar jag inte att det finns obegränsat med resurser, utan att jag snarare inte riktigt vet vad som är rimligt och prisvärt. Har redan fått lite rekommendationer på operatörer runt Arusha men flera finns inte längre. Hoppas nån här på BC kanske kan bringa lite ljus i frågan.

God fortsättning alla!
 

Tamas

Medlem
Nu är det ett tag sen men min bästa upplevelse var i Masaii Mara på Kenyanska sidan. Måste vara bra från andra sidan också.
Hade jag kunnat åka idag hade valt Okawango Delta, lär vara magiskt. Det finns gott om utbud i Botswana med möjlighet till Victoria Falls.

Man kan flyga till Joburg och vidare till Kasane om det finns fortfarande, men Gaborone och vidare inrikes finns säkert.
 
Sitter i loungen i ADD på g hem från Zanzibar. Jättefint resmål med bra snorkling, finns även lite wildlife vi sett i form av jättesköldpaddor, påfåglar, apor och en speciell typ av mini-rådjur typ.

Min sambo däremot har varit på safari i Masai Mara och hon tyckte att det var helt otroligt.

Skulle lätt kunna kombinera dessa två upplägg tex börja med safari i Masai Mara och sedan efter ett par dagar vidare någon timme till Zanzibar kanske? Har varit borta 10 nätter och det var tillräckligt för att både hinna ta det riktigt lugnt och några utflykter. :)
 
Toppen