Senaste nytt

Ryanair börjar flyga från Arlanda

Taggen

Medlem
Har inget med flygskatten att göra. Uttalandet är bara för att markera mot politiker som inte velat göra som Ryan vill. Troligen handlar det om för dålig beläggning i kombination med att rabatterna för slottiderna löpt ut alternativt var Swedavia inte intresserade av Ryans utpressningsstrategier vid omförhandling.
 

Hachans

Medlem
Har inget med flygskatten att göra. Uttalandet är bara för att markera mot politiker som inte velat göra som Ryan vill. Troligen handlar det om för dålig beläggning i kombination med att rabatterna för slottiderna löpt ut alternativt var Swedavia inte intresserade av Ryans utpressningsstrategier vid omförhandling.

Ja, det är rabatterna som löpt ut.

Kollar man på Swedavias incitament kan man se hur mycket rabatt man får på avgifterna. Det är billigt att flyga de tre första åren från MMX och ganska billigt från de andra flygplatserna.

(Från ARN ser man också mönstret med de interkontinentala rutterna vi brukar se när något flygbolag försöker etablera sig, efter tre år försvinner rabatterna och då brukar även flygbolagen försvinna).

 

Plus

Medlem
Inte helt oväntat då inrikestrafik till stor del är beroende av transfermöjligheter både utrikes men också vidare inrikes. Eftersom Ryanair inte erbjuder detta var det svårt att se framtid. Däremot som jag har förstått det omsätts inte de nedlagda linjerna i ett utökat nätverk, så det blir ju de facto en neddragning på Arlanda.
 

guwonder

Medlem
The SAS ticket prices for MMX-Stockholm and Stockholm-MMX have risen a lot since this time in 2019 and even from this time in 2020.

Since Ryanair couldn’t make a success of such a route when SAS prices have risen considerably and frequency is less than it used to be, the nominal increase in tax sounds like a lame excuse for Ryanair’s struggles with domestic flying on at least this route. Also, keep in mind how Ryanair tends to attract customers, whom it attracts, and how MMX works with Flygbussen. Flygbussen at MMX doesn’t work like it does (or at least did) in some smaller Norwegian airports where the buses literally waited for late plane passengers before heading into town, and that probably didn’t help Ryanair with repeat business. Add in their nickle and diming ways, and it’s all on Ryanair itself for its failure in this environment where SJ (and Veolia/Snalltaget) train ticket prices for Malmo-Stockholm are much higher too, get sold out and SJ has been having had a lot of bad delays and slowdowns.

Amazingly, Ryanair didn’t even seem to do as much to keep down SAS prices as Norwegian had managed to do so for MMX-Stockholm back in the day.
 

Hachans

Medlem
The SAS ticket prices for MMX-Stockholm and Stockholm-MMX have risen a lot since this time in 2019 and even from this time in 2020.

Since Ryanair couldn’t make a success of such a route when SAS prices have risen considerably and frequency is less than it used to be, the nominal increase in tax sounds like a lame excuse for Ryanair’s struggles with domestic flying on at least this route. Also, keep in mind how Ryanair tends to attract customers, whom it attracts, and how MMX works with Flygbussen. Flygbussen at MMX doesn’t work like it does (or at least did) in some smaller Norwegian airports where the buses literally waited for late plane passengers before heading into town, and that probably didn’t help Ryanair with repeat business. Add in their nickle and diming ways, and it’s all on Ryanair itself for its failure in this environment where SJ (and Veolia/Snalltaget) train ticket prices for Malmo-Stockholm are much higher too, get sold out and SJ has been having had a lot of bad delays and slowdowns.

Amazingly, Ryanair didn’t even seem to do as much to keep down SAS prices as Norwegian had managed to do so for MMX-Stockholm back in the day.

Well of course not, if you don't flyg on a regular recurring basis it's hard to attract passengers. I flew with Ryanair many times to and from Malmö even though I dislike them in general. I even had food onboard. But if you have a departure a random tuesday afternoon and another late Friday evening who's gonna be a regular? I felt like it was more a repositioning of the planes that happened to accept passengers than anything else.

Also regarding Flygbussen, of course it has to leave it the plane is late. There are passengers waiting in Malmö and Lund to go to the airport and they operate the lines with very few buses. There are probably times when the bus can leave. And at least before they only matched the SAS flights. Now there are so few SAS flights that it probably matches others too.

Also, I have to say that Ryanair is very very upfront with their fees compared to many other airlines, even legacy ones. You know Ryanair has an a la carte model and you pick and choose and pay for what you need. It's not like SAS, Lufthansa and Finnair where you go through the whole process and then suddenly get hit by a seat charge in business class. Or a charge for a special meal. Or a charge to sit together at the last booking stages.
 

011430121

Medlem
Har inget med flygskatten att göra. Uttalandet är bara för att markera mot politiker som inte velat göra som Ryan vill. Troligen handlar det om för dålig beläggning i kombination med att rabatterna för slottiderna löpt ut alternativt var Swedavia inte intresserade av Ryans utpressningsstrategier vid omförhandling.

Ja, det är rabatterna som löpt ut.

Kollar man på Swedavias incitament kan man se hur mycket rabatt man får på avgifterna. Det är billigt att flyga de tre första åren från MMX och ganska billigt från de andra flygplatserna.

(Från ARN ser man också mönstret med de interkontinentala rutterna vi brukar se när något flygbolag försöker etablera sig, efter tre år försvinner rabatterna och då brukar även flygbolagen försvinna).

Helt enig, spännande och se om Eurowings kommer att ta upp någon av linjerna från norr för att mata passagerare till LH groups avgångar från ARN
Personligen tycker jag att LH group sitter väldigt lugnt i båten med info om deras framtidsplaner när SAS lämnar alliansen.
BRA kommer nog att få en del av kakan till GOT vilket de är i behov av.

Kommer vi att få se fler Norwegian/Widerøe linjer på svensk inrikes, jag tror det.
De har förstora maskiner för närvarande men att sätta in Dash8-400 samt E195 då blir det ett lagomt stor maskin för att kunna mata in pax till Norwegians linjenät från ARN.
 

sweflyer

Medlem
Är inte jätteförvånad om Ryanair lägger ner inrikes; speciellt Göteborg och Malmö. Nu flyger jag sällan inrikes längre men när jag gjorde det var flygtiderna viktiga för man ville maximera dagen (och inte heller flyga orimligt tidigt eller sent). Ryanair har haft många rätt obskyra avgångstider. För resenärer där tiden är viktig blir då Ryanair inte helt ett val.

Prismässigt är det nog också svårt att konkurrera. Kostnad inklusive tillägg för rullväska och transport till/från flygplats gör det dyrare än de billigare tågavgångarna och definitivt dyrare än buss. Då går det bort för dem där priset är avgörande.

Intressantast blir då i så fall linjer till norra Norrland och Gotland, men kanske tar tid att ändra invanda mönster.
 
Toppen