Ville Fly Småland
Medlem
Hur många rundor har det varit nu där Ryanair öppnat inrikeslinjer, och sedan lagt ner dem? Minst två?
Har inget med flygskatten att göra. Uttalandet är bara för att markera mot politiker som inte velat göra som Ryan vill. Troligen handlar det om för dålig beläggning i kombination med att rabatterna för slottiderna löpt ut alternativt var Swedavia inte intresserade av Ryans utpressningsstrategier vid omförhandling.
The SAS ticket prices for MMX-Stockholm and Stockholm-MMX have risen a lot since this time in 2019 and even from this time in 2020.
Since Ryanair couldn’t make a success of such a route when SAS prices have risen considerably and frequency is less than it used to be, the nominal increase in tax sounds like a lame excuse for Ryanair’s struggles with domestic flying on at least this route. Also, keep in mind how Ryanair tends to attract customers, whom it attracts, and how MMX works with Flygbussen. Flygbussen at MMX doesn’t work like it does (or at least did) in some smaller Norwegian airports where the buses literally waited for late plane passengers before heading into town, and that probably didn’t help Ryanair with repeat business. Add in their nickle and diming ways, and it’s all on Ryanair itself for its failure in this environment where SJ (and Veolia/Snalltaget) train ticket prices for Malmo-Stockholm are much higher too, get sold out and SJ has been having had a lot of bad delays and slowdowns.
Amazingly, Ryanair didn’t even seem to do as much to keep down SAS prices as Norwegian had managed to do so for MMX-Stockholm back in the day.
Har inget med flygskatten att göra. Uttalandet är bara för att markera mot politiker som inte velat göra som Ryan vill. Troligen handlar det om för dålig beläggning i kombination med att rabatterna för slottiderna löpt ut alternativt var Swedavia inte intresserade av Ryans utpressningsstrategier vid omförhandling.
Helt enig, spännande och se om Eurowings kommer att ta upp någon av linjerna från norr för att mata passagerare till LH groups avgångar från ARNJa, det är rabatterna som löpt ut.
Kollar man på Swedavias incitament kan man se hur mycket rabatt man får på avgifterna. Det är billigt att flyga de tre första åren från MMX och ganska billigt från de andra flygplatserna.
(Från ARN ser man också mönstret med de interkontinentala rutterna vi brukar se när något flygbolag försöker etablera sig, efter tre år försvinner rabatterna och då brukar även flygbolagen försvinna).
Incentive programme and discounts
www.swedavia.se
Någon gång ska vara den första!Så orsaken enligt stackars Ryanair är den svenska flygskatten? Den har höjts från 60kr 2018 till 76kr 2024. oj oj oj