Senaste nytt

Restauranger i Tbilisi, Georgien

Palazzi

Medlem
Nu blev jag sugen på Georgien igen, så ska ta med mig partnern :) Hon fick någon konstig idé (för att vara henne) om att ta en tripp genom forna öst, så detta passar bra.

Jag kan givetvis kolla upp detta, men: Någon som vet om georgiska valutan följt med den ryska rubeln ner? Isf ett av få ställen där kronan inte försvagats senaste tiden...
 

Palazzi

Medlem
Larin följer mer dollarn tycker jag. Brukar vara undefär "dos laris" på en "dollares" d v s ca 4 kr.

Edit, närmare 3.50 idag vad det verkar för en GEL

Japp, verkar ha återhämtat sig en del. Fick en smäll vid rubelfallet där valutan sjönk till den lägsta sedan 1999....

Vet att det icke så ryssvänliga Georgien gärna håller sig borta från handeln med nämnt land, men misstänkte att de påverkades då de mer ryssvänliga grannländerna också har egna valutor: Azerbaijani manat o Armenian dram. Tror ingen av valutorna är peggade så lite påverkas de troligen av sin nära omgivning :)

Oavsett är ju Georgien ett billigt land....men mycket vill ha mer :p
 

Igorius

Medlem
Vet att det icke så ryssvänliga Georgien gärna håller sig borta från handeln med nämnt land, men misstänkte att de påverkades då de mer ryssvänliga grannländerna också har egna valutor: Azerbaijani manat o Armenian dram.
OT, men är det så att Georgien "gärna håller sig borta från handeln" med Ryssland? Det är inte bilden jag fått under mina georgiska besök (tvärtom). Vad folket sedan tycker om den ryska politiken är en annan sak.
 

ulagun

Medlem
Hilton har öppnat ett hotell vid georgiska Svartahavskusten
Någon som besökt stället?
Försöker övertala fru ulagun. Hon gillade Georgien när vi var där senast, men vägrar mellanlandning i Kiev och vidare med Ukraine International= silvertejpsinredredning när vi flög med dem från Tblitsi
 

Palazzi

Medlem
OT, men är det så att Georgien "gärna håller sig borta från handeln" med Ryssland? Det är inte bilden jag fått under mina georgiska besök (tvärtom). Vad folket sedan tycker om den ryska politiken är en annan sak.

Utgick från privatpersoner, precis som du beskriver. Jag gjorde ett antagande att det gällde även på en företagsnivå, men det antagandet hade jag inga belägg för :)

Det betyder dock att de är än mer känsliga för den ryska rubelkursen, vilket just nu är bra för de flesta européer.
 

Igorius

Medlem
Utgick från privatpersoner, precis som du beskriver. Jag gjorde ett antagande att det gällde även på en företagsnivå, men det antagandet hade jag inga belägg för :)

Det betyder dock att de är än mer känsliga för den ryska rubelkursen, vilket just nu är bra för de flesta européer.
Menar du att georgierna rent privat välkomnade de ryska sanktionerna mot landet (för att de inte vill ha handel med Ryssland)? Det tror jag inte, men jag kan ha fel.
 

Palazzi

Medlem
Menar du att georgierna rent privat välkomnade de ryska sanktionerna mot landet (för att de inte vill ha handel med Ryssland)? Det tror jag inte, men jag kan ha fel.
Nej, det var inte det jag menade.
Jag skapade en hypotes om att de frostiga relationerna länderna emellan påverkade viljan att ingå affärsrelationer om dessa kunde undvikas.

Min tes menade dock också på att det isolerade läget mellan 2-3 mer ryssvänliga nationer ändå skulle tvinga landet till en handel som de på ett personligt plan inte önskade sig.
Därför skrev jag också att rubelkursen borde påverka den georgiska valutan (vilket den tydligt gjorde).

Jag känner bara en person som driver näringsverksamhet i tbilisi (fd klasskamrat i Italien).
 

Rebel

Medlem
Hilton har öppnat ett hotell vid georgiska Svartahavskusten
Någon som besökt stället?
Försöker övertala fru ulagun. Hon gillade Georgien när vi var där senast, men vägrar mellanlandning i Kiev och vidare med Ukraine International= silvertejpsinredredning när vi flög med dem från Tblitsi

LOT och turkish flyger till tblisi med ganska bra tider( korta byten) så man slipper Kiev.
 
Toppen