Senaste nytt

Resor med öl

GOTBound

Medlem
IMG_6334.jpeg
IMG_6335.jpeg

Jag och @trekker laddar inför matchen… COYS!
 

Mimer

Medlem
Strålande sol i Helsingfors, dags att börja jakten på den försvunna skatten, en typ av öl som jag har hört talas om via fru Mimers finska släktingar men som jag aldrig druckit förr.

Jag trodde att Alko fortfarande hade monopol i Finland men som av en slump gick jag förbi Pien Shop & Bar. Areneumgränden 2 i närheten av Stockmanns.

20240330_121444.jpg


Utbudet är helt ok, mycket craft beer från Finland och Estland men resten av Europa är också representerade liksom en del av övriga världen som Other Half.

20240330_121315.jpg


Priserna för oss svenskar är dock rejält utmanande, burkar från Cloudwater går på runt €10. Burkar från Other Half runt €15. Så jag hoppade köp, men kul ställe att besöka trots allt. Vissa öl var dock tvungen att drickas på plats, tror att vid mer än 5,5 procent alkohol så fick man bara dricka på plats.

Men av "skatten" syntes inte så jag hoppade vidare till det Alko som @Combo tipsade om i Arkadia-huset, Salomonsgatan 1.

20240330_143357.jpg


Tipset var riktigt bra, förstod jag personalen rätt så hade de runt 560 olika öl på hyllorna just nu. Hyllan med IPA var välfylld.

20240330_124757.jpg


Samma sak med hyllan med Porter och.Stout.

20240330_124959.jpg


Mycket finskt även här. Liksom öl från Baltikum. Men det finns en hel del fynd från resten av världen också. Och priserna är i alla fall drägliga även med kronkursen mot Euron. Väl värt ett besök är den korta summeringen.

Väl ute på gatan igen visar det sig att jag befann mig runt 100 meter från Teerenpeli Brewery.

20240330_143537.jpg


Tyvärr förklarade jag familjeomröstningen om att gå in och testa deras öl. En röst för, tre röster emot. Jag vet för övrig att jag besökte Teerenpeli för runt tio år sedan men jag vill bestämt minnas att det då låg på ett annat ställe i Helsingfors, inne i en galleria. Nu verkar de dock köra fullt ut på ett eget ställe. Jag vill också dra mig till minnes att deras öl var ok men kanske inte sensationell.

Hur gick det då med skatten frågar sig vän av ordning? Jo Alko levererade, det blev en öl av typen Sahti, en typ av färsköl som smaksätts med enbär. Bryggeriet är finska Lammit Sahti Oy. Återkommer med en recension. Av sympati med Ukraina fick även (bland annat), en starkare variant av den Obolon som finns på Systembolaget, följa med hem till Sverige.

20240330_215958.jpg
 
Last edited:

Combo

Medlem
Strålande sol i Helsingfors, dags att börja jakten på den försvunna skatten, en typ av öl som jag har hört talas om via fru Mimers finska släktingar men som jag aldrig druckit förr.

Jag trodde att Alko fortfarande hade monopol i Finland men som av en slump gick jag förbi Pien Shop & Bar. Areneumgränden 2 i närheten av Stockmanns.

Visa bifogad bild 151799

Utbudet är helt ok, mycket craft beer från Finland och Estland men resten av Europa är också representerade liksom en del av övriga världen som Other Half.

Visa bifogad bild 151800

Priserna för oss svenskar är dock rejält utmanande, burkar från Cloudwater går på runt €10. Burkar från Other Half runt €15. Så jag hoppade köp, men kul ställe att besöka trots allt. Vissa öl var dock tvungen att drickas på plats, tror att vid mer än 5,5 procent alkohol så fick man bara dricka på plats.

Men av "skatten" syntes inte så jag hoppade vidare till det Alko som @Combo tipsade om i Arkadia-huset, Salomonsgatan 1.

Visa bifogad bild 151801

Tipset var riktigt bra, förstod jag personalen rätt så hade de runt 560 olika öl på hyllorna just nu. Hyllan med IPA var välfylld.

Visa bifogad bild 151802

Samma sak med hyllan med Porter och.Stout.

Visa bifogad bild 151803

Mycket finskt även här. Liksom öl från Baltikum. Men det finns en hel del fynd från resten av världen också. Och priserna är i alla fall drägliga även med kronkursen mot Euron. Väl värt ett besök är den korta summeringen.

Väl ute på gatan igen visar det sig att jag befann mig runt 100 meter från Teerenpeli Brewery.

Visa bifogad bild 151804

Tyvärr förklarade jag familjeomröstningen om att gå in och testa deras öl. En röst för, tre röster emot. Jag vet för övrig att jag besökte Teerenpeli för runt tio år sedan men jag vill bestämt minnas att det då låg på ett annat ställe i Helsingfors, inne i en galleria. Nu verkar de dock köra fullt ut på ett eget ställe. Jag vill också dra mig till minnes att deras öl var ok men kanske inte sensationell.

Hur gick det då med skatten frågar sig vän av ordning? Jo Alko levererade, det blev en öl av typen Sahti, en typ av färsköl som smaksätts med enbär. Bryggeriet är finska Lammit Sahti Oy. Återkommer med en recension. Av sympati med Ukraina fick även (bland annat), en starkare variant av den Obolon som finns på Systembolaget, följa med hem till Sverige.

Visa bifogad bild 151806
Kul och se att de fortfarande håller måttet:)
Ska försöka planera in ett besök där när vi till sommaren är i Helsingfors nästa gång!
Ja, Finland ändrade en del lagar kring alkoholförsäljning för några år sedan, bla för att försöka minska gränshandeln från Baltikum(och jag har för mig att fler ändringar kommer). De blev mindre likt Sverige, mer likt övriga Europa. Bla får man nu sälja starköl(5.5%) i livsmedelbutiker(tidigare endast mellanöl), mycket generösare öppettider för all typ av alkoholförsäljning. Jag tror till och med att du kan få köpa med dig en öl(oöppnad) när du går hem från krogen, trevligt med färdkost :)
När denna lagändring infördes möttes den då av hård kritik från ............ Sverige :)
 

Jannes

Medlem
Alkos ”flagship” är faktiskt ett kul besök, hoppas sahtin smakar!

I Finland höjdes gränsen för mataffärsöl från 4,7% till 5,5%. Och restauranger/barer får sälja ut innan klockan 21.

Det finns ett lagförslag ute nu som ska höja gränsen till 8,5%, men utesluter alla typer av ”premixed drinks”/alkoläsk, dvs sådant som är blandat med sprit. Öl, vin, cider endast.
Det roliga är att just denna uteslutning av en typ av framställning irriterat EU pga den konkurrensförvrängande effekten.
 

Mimer

Medlem
Just öppettiderna var något jag "reagerade" på också.

De Alko jag besökte hade öppet 9-21 vardagar och 9-18 lördagar. Sedan stängt söndagar.

Men med det enorma utbudet av färjor som flyter mellan Helsingfors och Tallinn så är det lätt att förstå att de i alla fall måste försöka göra något.
 

Wipe75

Medlem
Är det någon som kan rekommendera någon Brewery Tour i New York? Finns ju ett antal att välja på. Eller om man skall ta sig på egen hand till ett par bryggerier, Vilka kan ni rekommendera? Utgår från Chelsea men är ju flyttbar :)
 

palmen

Moderator
Är det någon som kan rekommendera någon Brewery Tour i New York? Finns ju ett antal att välja på. Eller om man skall ta sig på egen hand till ett par bryggerier, Vilka kan ni rekommendera? Utgår från Chelsea men är ju flyttbar :)
Jag skulle gå själv, åk ut till södra Brooklyn så har du ett tiotal bryggerier inom gångavstånd.

*Other Half
Whole foods (har en bar högst upp)
*Strong Rope
*Finback (inte varit på denna location men de gör bra öl)
*Wild East (ej besökt)
*Threes
*Hops Hill (bar)
Keg & Lantern (ej besökt)
Six point (eh besökt)

De med * är de jag hade prioriterat.
Other Half finns ju inne vid Rockefeller, så har du besökt den location kanske du kan skippa den i Brooklyn som visserligen är själva bryggeriet och original location.

Sen finns ju även ett vattenhål som heter Livingstone Manor som många av oss i flyggemenskapen har besökt, en väldigt lokal bar som brukar ha bra utbud av öl på fat och burk.

Screenshot_20240402_120622_Maps.jpg
 
Last edited:
Toppen