Jag var försenad ca en timme till FRA med Lufthansa och insåg att jag skulle missa min anslutning till Arlanda. När jag landade på FRA och kunde koppla upp mig insåg jag dock att anslutningen skulle hålla då flyget till ARN också var en timme sen. Min anslutningstid i FRA hade i praktiken blivit ca 10 min längre, från 50 till 59 min. Allt frid och fröjd... trodde jag.
När jag kommer till gaten blev jag nekad ombordstigning. Jag hade blivit ombokad till en senare avgång och min plats var borta. Hjälpte inte att jag argumenterade att denna ombokning ju inte var behövlig. Jag skulle bli mer än 3 timmar sen p.g.a. denna ombokning. Jag kunde inte göra något och fick ett nytt boardingkort. Då visade sig att jag bara var standby på det flyg jag ombokats till. Men Lufthansa sa att det skulle lösa sig. Det gjorde det förvisso men jag blev nedgraderad till ekonomiklass. Jag kom fram till ARN mer än 3 timmar sent.
Skickade så in ett krav på kompensation för försening på mer än 3 timmar alternativt nekad ombordstigning samt kompensation för nedgradering. Fick mejl häromdagen. Lufthansa avslår rätt av. Förseningen berodde på ATC och var inte deras fel. Punkt. Jag svarade att oavsett förseningsorsak kunde ju Lufthansa förhindrat min försening att bli mer än 3 timmar genom att låta mig åka med det bara en timme försenade flyget jag var bokad på och bevisligen skulle hunnit med och vad har nedgraderingen med ATC att göra exakt?
Idag svarade Lufthansa att det är tråkigt att jag inte är nöjd och för övrigt nedgraderades jag inte alls, enligt Lufthansa!
Självklart har jag kvar boardingkorten var det framgår att jag är bokad i J men placerad i M. Nåväl, det får bli en vända i tingsrätten...