Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

mbglo

Medlem
Jag har ett ärende som anmäldes i januari och SAS som motpart hos ARN. 2,5v efter att tiden för svar gått ut kom det svar från SAS så jag vet inte om dom ens bryry sig om några tider? Jag har gett upp detta och det får bli som det blir. Kanske att ARN tar tag i det nu när dom fått svar från SAS även om det var för sent enl ARN? Det verkar ta en otrolig tid och 90 dagar verkar lite
Min anmälan är från december, men till skillnad mot dig svarade min motpart Lufthansa svarade i tid. Efter det skickade ARN ut meddelande att de har allt de behöver för att fatta ett beslut och deras målsättning är att ett beslut ska komma inom 90 dagar (från det att de skickade ut meddelandet).

Det verkar också vara så att de följer dessa 90 dagar internt. 2021-2023 var mediantiden inom resor från de att ett ärende ’är färdigt för avgörande’ 54, 38 och 69 enligt deras årsredovisning.
 

LPC123

Medlem
Min anmälan är från december, men till skillnad mot dig svarade min motpart Lufthansa svarade i tid. Efter det skickade ARN ut meddelande att de har allt de behöver för att fatta ett beslut och deras målsättning är att ett beslut ska komma inom 90 dagar (från det att de skickade ut meddelandet).

Det verkar också vara så att de följer dessa 90 dagar internt. 2021-2023 var mediantiden inom resor från de att ett ärende ’är färdigt för avgörande’ 54, 38 och 69 enligt deras årsredovisning.
Ja dit har mitt ärende inte kommit ännu. Tycker det är märkligt att man sätter sista dag för svar när man ändå inte behöver följa det? Ja jag håller tummarna för dig att du får rätt :) Själv vet jag inte längre hur det kommer gå?
 

AndersSt

Medlem
Jag gjorde en claim pga inställt flyg i maj förra året, Lufthansa nekade så det fick bli Airhelp. Först nu har jag fått besked om att Lufthansa går med på ersättning. Återstår bara att se hur lång tid det tar innan jag har pengarna, Airhelp har ännu inte begärt bankuppgifter från mig. Airhelp behåller hälften eftersom de fick involvera sina jurister tydligen. Så 125 Euro till mig, bättre än inget.
 

toer00

Medlem
Jag gjorde det, 2 separata Claims men inte hört ett jota fr SAS avs. ”förseningsersättningen”… har gått över en månad nu… hotellersättningen kom efter ca 1 vecka …???
 

pljung

Medlem
Hej,
Vad gäller för följande scenario?
Bokat flyg via SAS med följande rutt: SEA-JFK-CPH-GOT
SEA-JFK flögs av Delta, och övriga flyg av SAS.
Flyget SEA-JFK blev försenat så anslutningen i JFK missades. Ombokad med Delta/KLM på rutten JFK-AMS-GOT, och med ankomst 4h 25m senare än planerat.
Är det en försening som går under 261/2004?
 

mha321

Medlem
Hej,
Vad gäller för följande scenario?
Bokat flyg via SAS med följande rutt: SEA-JFK-CPH-GOT
SEA-JFK flögs av Delta, och övriga flyg av SAS.
Flyget SEA-JFK blev försenat så anslutningen i JFK missades. Ombokad med Delta/KLM på rutten JFK-AMS-GOT, och med ankomst 4h 25m senare än planerat.
Är det en försening som går under 261/2004?
Nej det borde det inte göra då det är icke eu bolag på flygning från icke eu land som skapade förseningen.
 

Jannes

Medlem
Nej det borde det inte göra då det är icke eu bolag på flygning från icke eu land som skapade förseningen.
Instämmer 100%, men vill påpeka att det finns en nyans: Ifall du påbörjar resan från EU och har genomgående biljett, så har du rätt till kompensation vid försening även om förseningen/inställningen sker helt utanför EU.

MEN, gäller tyvärr inte i detta fall.

Sen, vad gäller USA så är det möjligtvis lite nya regler på kommande: https://www.transportation.gov/brie...inal-rule-requiring-automatic-refunds-airline
 

cantona

Medlem
Tyvärr ett ypperligt exempel på varför man inte nyttjar online travel agents (vilket jag gissar är fallet).
Du har ju rätt att få avboka och få pengarna tillbaka från flygbolaget.
Hej, Aegean ändrade avgångstiden på en av mina bokningar och numera är hemresan före utresan. Försökte få tillbaka pengarna men de hänvisar till förmedlaren då biljetten inte är köpt på Aegean hemsida. Förmedlaren vill ha 595kr för den servicen. Transportavtalet är mellan mig och flygbolaget och förmedlaren har inget med tidtabelländringen att göra. Är det någon som har erfarenheten av att ta Aegean till tingsrätten?
Då kan jag rapportera att pengarna finns på kontot numera. Aegean lade sig direkt men det hela fördröjdes lite grand då de inte kommenterade mina krav på räntekompensation.
Förmedlaren i sin tur var i kontakt med mig ett antal gånger (antar att de fått i uppdrag av flygbolaget att återbetala pengarna) men jag var extra tydlig varje gång att det får de göra men några 595kr kommer de aldrig se då jag inte anlitar de för den servicen.
 

palmen

Moderator
Instämmer 100%, men vill påpeka att det finns en nyans: Ifall du påbörjar resan från EU och har genomgående biljett, så har du rätt till kompensation vid försening även om förseningen/inställningen sker helt utanför EU.

MEN, gäller tyvärr inte i detta fall.

Sen, vad gäller USA så är det möjligtvis lite nya regler på kommande: https://www.transportation.gov/brie...inal-rule-requiring-automatic-refunds-airline
Hur tolkas det när man har utresa Europa - USA och hemresan är USA - Europa där Delta har första flight på hemresan som gör att man försenas mer än 4h.
Läser jag ovan i det nya så gäller det inte för hemresan när utresan startade i Europa?
 

Jannes

Medlem
@palmen Så tolkade jag det. Läste först en lite halv-diffus text, men iom att jag via detta forum börja läsa dessa regler som fan läser bibeln så rotade jag vidare.
Och allt jag hittade tyder på att det är just så, utresan täcks av förordningen, men inte hemresan. Än.
 
Toppen