Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

ekf

Medlem
@apaulsson Var hemresan på samma biljett som utresan? Då har du i alla fall rätt till pengarna åter för hela t&r-resan, förutsatt att du inte flög en ombokad rutt.
Har svårt att se att du skulle få EU-kompensationen för båda resvägarna då bara den ena var inställd.
 

Brandten

Medlem
AGP-ARN igår 1/10 överbokat SK1804 så 2 pers ur vårat resesällskap fick inte boarda utan ta nästa flyg SK6004 som ankom 15 min efter oss. Inte tiden som spelade så stor roll utan mer att vårat sällskap blev splittrat. Någon ersättning för att de inte kom med det egentliga flyget?
 

jonten

Medlem
AGP-ARN igår 1/10 överbokat SK1804 så 2 pers ur vårat resesällskap fick inte boarda utan ta nästa flyg SK6004 som ankom 15 min efter oss. Inte tiden som spelade så stor roll utan mer att vårat sällskap blev splittrat. Någon ersättning för att de inte kom med det egentliga flyget?
 

SK989

Medlem
Jag var försenad ca en timme till FRA med Lufthansa och insåg att jag skulle missa min anslutning till Arlanda. När jag landade på FRA och kunde koppla upp mig insåg jag dock att anslutningen skulle hålla då flyget till ARN också var en timme sen. Min anslutningstid i FRA hade i praktiken blivit ca 10 min längre, från 50 till 59 min. Allt frid och fröjd... trodde jag.

När jag kommer till gaten blev jag nekad ombordstigning. Jag hade blivit ombokad till en senare avgång och min plats var borta. Hjälpte inte att jag argumenterade att denna ombokning ju inte var behövlig. Jag skulle bli mer än 3 timmar sen p.g.a. denna ombokning. Jag kunde inte göra något och fick ett nytt boardingkort. Då visade sig att jag bara var standby på det flyg jag ombokats till. Men Lufthansa sa att det skulle lösa sig. Det gjorde det förvisso men jag blev nedgraderad till ekonomiklass. Jag kom fram till ARN mer än 3 timmar sent.

Skickade så in ett krav på kompensation för försening på mer än 3 timmar alternativt nekad ombordstigning samt kompensation för nedgradering. Fick mejl häromdagen. Lufthansa avslår rätt av. Förseningen berodde på ATC och var inte deras fel. Punkt. Jag svarade att oavsett förseningsorsak kunde ju Lufthansa förhindrat min försening att bli mer än 3 timmar genom att låta mig åka med det bara en timme försenade flyget jag var bokad på och bevisligen skulle hunnit med och vad har nedgraderingen med ATC att göra exakt?

Idag svarade Lufthansa att det är tråkigt att jag inte är nöjd och för övrigt nedgraderades jag inte alls, enligt Lufthansa!

Självklart har jag kvar boardingkorten var det framgår att jag är bokad i J men placerad i M. Nåväl, det får bli en vända i tingsrätten...
 

Davvelavve

Medlem
Jag var försenad ca en timme till FRA med Lufthansa och insåg att jag skulle missa min anslutning till Arlanda. När jag landade på FRA och kunde koppla upp mig insåg jag dock att anslutningen skulle hålla då flyget till ARN också var en timme sen. Min anslutningstid i FRA hade i praktiken blivit ca 10 min längre, från 50 till 59 min. Allt frid och fröjd... trodde jag.

När jag kommer till gaten blev jag nekad ombordstigning. Jag hade blivit ombokad till en senare avgång och min plats var borta. Hjälpte inte att jag argumenterade att denna ombokning ju inte var behövlig. Jag skulle bli mer än 3 timmar sen p.g.a. denna ombokning. Jag kunde inte göra något och fick ett nytt boardingkort. Då visade sig att jag bara var standby på det flyg jag ombokats till. Men Lufthansa sa att det skulle lösa sig. Det gjorde det förvisso men jag blev nedgraderad till ekonomiklass. Jag kom fram till ARN mer än 3 timmar sent.

Skickade så in ett krav på kompensation för försening på mer än 3 timmar alternativt nekad ombordstigning samt kompensation för nedgradering. Fick mejl häromdagen. Lufthansa avslår rätt av. Förseningen berodde på ATC och var inte deras fel. Punkt. Jag svarade att oavsett förseningsorsak kunde ju Lufthansa förhindrat min försening att bli mer än 3 timmar genom att låta mig åka med det bara en timme försenade flyget jag var bokad på och bevisligen skulle hunnit med och vad har nedgraderingen med ATC att göra exakt?

Idag svarade Lufthansa att det är tråkigt att jag inte är nöjd och för övrigt nedgraderades jag inte alls, enligt Lufthansa!

Självklart har jag kvar boardingkorten var det framgår att jag är bokad i J men placerad i M. Nåväl, det får bli en vända i tingsrätten...
Lufthansa är ett sk*t företag.

Jag blev lovad ersättning för tre veckor sedan (claimet startades för fyra månader sen) och har inte hört eller fått några pengar.

Läser man på lufthansas Facebook sida är det ständigt folk som kommenterar om deras ignorerade case.

Hade velat se en ny lag typ att flygbolagen måste svara inom 4 veckor annars dubblas ersättningen eller något sånt. Det känns som att lufthansa medvetet fördröjer allt, kanske pengar saknas.
 

Aquinas

Ny medlem
Hej! Jag har också problem med ett case hos Lufthansa och tar gärna input från er!
- Flyg ARN-ZAG inställt <6 dagar innan avresa
- Inställningen berodde på "timetable adjustments"
- Ej erbjuden ombokning på nytt flyg
- Jag förstår det som att jag har rätt till 400€ per person

Mina frågor:
1) Vi är tre personer i bokningen: 2 vuxna och 1 spädbarn (<2 år, inget eget säte). När jag googlat runt verkar det oklart om spädbarnet (utan eget säte) har rätt till kompensation enligt 261/2004. Finns det några tidigare fall eller har ni erfarenhet av kompensation för spädbarn?

2) Eftersom jag behövde resa fick jag med kort varsel boka resa på egen hand till samma destination. Detta kunde jag hitta från Lufthansa (vilket ju är konstigt för de kunde inte erbjuda den här ombokningen själva...). Denna kostnad blev på ca 900€. Nu erbjuder Lufthansa mig 750€ vilket jag inte har accepterat då jag åtminstone har rätt till 800€ enligt 261/2004. Hade ni accepterat 750€ eller tagit det vidare?
 

airac

Medlem
Hej! Jag har också problem med ett case hos Lufthansa och tar gärna input från er!
- Flyg ARN-ZAG inställt <6 dagar innan avresa
- Inställningen berodde på "timetable adjustments"
- Ej erbjuden ombokning på nytt flyg
- Jag förstår det som att jag har rätt till 400€ per person

Mina frågor:
1) Vi är tre personer i bokningen: 2 vuxna och 1 spädbarn (<2 år, inget eget säte). När jag googlat runt verkar det oklart om spädbarnet (utan eget säte) har rätt till kompensation enligt 261/2004. Finns det några tidigare fall eller har ni erfarenhet av kompensation för spädbarn?

2) Eftersom jag behövde resa fick jag med kort varsel boka resa på egen hand till samma destination. Detta kunde jag hitta från Lufthansa (vilket ju är konstigt för de kunde inte erbjuda den här ombokningen själva...). Denna kostnad blev på ca 900€. Nu erbjuder Lufthansa mig 750€ vilket jag inte har accepterat då jag åtminstone har rätt till 800€ enligt 261/2004. Hade ni accepterat 750€ eller tagit det vidare?
Varför erbjuder Lufthansa 750€? Jag gissar att de redan har återbetalt din biljett på 150€, då har du ju fått 900€ tillbaka? De är bara skyldig att ersätta mellanskillnaden mellan din original och nya biljetten, inte hela nya biljetten.

Spädbarnet är lite kluven fråga, @SK989 har nog koll på senaste rättspraxis gissar jag.
 

SK989

Medlem
Hej! Jag har också problem med ett case hos Lufthansa och tar gärna input från er!
- Flyg ARN-ZAG inställt <6 dagar innan avresa
- Inställningen berodde på "timetable adjustments"
- Ej erbjuden ombokning på nytt flyg
- Jag förstår det som att jag har rätt till 400€ per person

Mina frågor:
1) Vi är tre personer i bokningen: 2 vuxna och 1 spädbarn (<2 år, inget eget säte). När jag googlat runt verkar det oklart om spädbarnet (utan eget säte) har rätt till kompensation enligt 261/2004. Finns det några tidigare fall eller har ni erfarenhet av kompensation för spädbarn?

2) Eftersom jag behövde resa fick jag med kort varsel boka resa på egen hand till samma destination. Detta kunde jag hitta från Lufthansa (vilket ju är konstigt för de kunde inte erbjuda den här ombokningen själva...). Denna kostnad blev på ca 900€. Nu erbjuder Lufthansa mig 750€ vilket jag inte har accepterat då jag åtminstone har rätt till 800€ enligt 261/2004. Hade ni accepterat 750€ eller tagit det vidare?
Såvitt Lufthansa säger beror det inställda flyget inte på extraordinära omständigheter. Ni har alltså rätt till 250 euro i schablonersättning för inställt flyg. När det gäller spädbarn utan eget säte har de enligt huvudregeln inte rätt till kompensation om de reser gratis. Undantag gäller om de har boardingkort eller biljett i ett flygbolags bonusprogram, vilket framgår av EU-domstolens praxis. När det gäller Lufthansa så reser väl spädbarn sällan gratis utan man betalar väl 10% av tillämplig fare för den vuxne som reser med spädbarnet, d.v.s. inte gratis. Så om ni betalat 10% i biljettpris för spädbarnet så har ni rätt till 3 x 250 euro i schanblonersättning (avståndet Stockholm - Zagreb är under 150 mil och då är ersättningen 250 euro inte 400 euro). Eftersom Lufthansa erbjudit er 750 euro verkar ju Lufthansa också tycka att spädbarnet har rätt till kompensation.

Eftersom Lufthansa inte bokat om er ska de stå för den merkostnad som ni fått när ni själva köpt nya biljetter. Detta framgår tydligt av flera domstolsfall. Så ni ska först få 3 x 250 euro och sedan också ersättning för den merkostnad ni haft för att köpa nya biljetter. Eftersom Lufthansa inte bokade om er ska de återbetala vad ni betalat för de ursprungliga biljetterna så det blir ju i så fall mellanskillnaden mellan det beloppet och priset för nya biljetterna ni ska få.
 

Aquinas

Ny medlem
Tack för svar @airac och @SK989. Vad skulle du säga att merkostnaden blir i det här fallet?

A: Merkostnad = Kostnad för nya biljetter - Ersättning för ursprungliga biljetter
B: Merkostnad = Kostnad för nya biljetter - Ersättning för ursprungliga biljetter - 750 euro
C: Merkostnad = ?
 

SK989

Medlem
Tack för svar @airac och @SK989. Vad skulle du säga att merkostnaden blir i det här fallet?

A: Merkostnad = Kostnad för nya biljetter - Ersättning för ursprungliga biljetter
B: Merkostnad = Kostnad för nya biljetter - Ersättning för ursprungliga biljetter - 750 euro
C: Merkostnad = ?
Merkostnaden är A, d.v.s. kostnaden för nya biljetter minus ersättning (återbetalning) för ursprungliga biljetter.

Schablonersättningen på 750 euro är utanför detta.
 
Toppen