Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Bamsefar, 21 Augusti 2012.

1. Migato

Migato Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

Har en nära vän som just nu fick vända i luften på en Star alliance award från Arlanda till Amsterdam pga tekniskt fel. Han har på samma bokning connecting flights från Amsterdam till Istanbul och sen Mexico city med Turkish och slutligen Avianca till San Jose.

Jag antar att han har rätt att bli ombokad till tidigaste flight till AMS? Om det inte finns, kan han bli ombokad i business till Istanbul alternativt Mexico City? Han har nästa flight kl 18 i Amsterdam

EDIT: Han blev ombokad till ett 5h senare flyg till Köpenhamn och sedan Amsterdam. Har han rätt till matvoucher osv trots att det är extraordinära omständigheter?

Last edited: 23 Juni 2022
    Sir Lemon gillar detta.
  2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Det är sas ansvar att se till att han mår destinationen på lämpligt sätt om de orsakar försening.

Vad var extraordinärt? Att något går sönder på ett plan i luften är inte extraordinär, om det inte är yttre påverkan de inte kan påverka, tex birdstrike, flyga in i en drönarr eller liknande.

SAS är skyldiga till duty of care, där i ligger bland annat mat. Sen kanske de kan hävda att han ändå behövt köpa mat i Amsterdam på stoppet där. Men lär inte vara problem att få typ 150 kronor mat voucher.

Sir Lemon gillar detta.
  3. JKS

JKS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej, min bonusresa hem från PMI blev precis cancelled utan skäl. Lyckades via telefon boka om resan till nästa flight 1h35 senare. Är jag berättigad till ersättning via EU-direktivet ändå (sen ankomst o mat på flygplatsen mm)?

Sir Lemon gillar detta.
  4. mha321

mha321 Medlem

Om du blir ombokad och kommer fram mindre än 2 timmar försenad så utgår ingen kompensation.

Om det är fin ursprungsflygplats och ombokning skedde med god förvarning tror jag det är svårt att kräva mat på flygplatsen tex. Däremot pm din resa redan påbörjats (tex att du lämnar hotellet) när det skedde så bör du få det.

Sir Lemon gillar detta.
  5. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Om det är mer än 2 veckor bort utgår ingen ersättning alls enligt EU261/2004.

011430121 och Sir Lemon gillar detta.
  6. Lalaland

Lalaland Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har ett case som är solklart SAS ansvar o enligt EU regler, missed connection, delay >3h.
    En kompis (EBB) åkte med samma flyg, och fick refund efter några veckor...

Jag (EBG) sitter dock fast i en mailkedja med samma person på SAS customercare som inte kan erkänna att hen hade fel/ljög i sina initiala argument på mitt case...och nu har stängt caset.
    Vad göra? Jag har provat claima igen->'duplicate'->closed.

Sir Lemon gillar detta.
  7. airac

airac Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är enklast, tar några veckor/månader sedan följer SAS deras beslut ganska snabbt.

011430121 och Sir Lemon gillar detta.
  8. LPC123

LPC123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En fråga kring ersättning för jag lär mig aldrig. Försenat flyg hem från AMS skulle landat 19:00 men blev ombokad till senare flyg och landade 22:23 istället. Är det inte grund för ersättning även om ursprungliga planet gick och landade ännu senare? Tacksam för hjälp.

9. Mr Basic

Mr Basic Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ursäkta men jag hänger inte med, är det två flighter inblandade från AMS-XXX? :rolleyes:

10. LPC123

LPC123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Japp. Den första blev sen och dom viste inte om den skulle ställas in. Så jag blev ombokad till en senare flight och landade 3 timm drygt sent. Men mitt försts plan gick ändå.

Sir Lemon gillar detta.

Dela sidan