Senaste nytt

Rättigheter vid inställd tåg?

Tamas

Medlem
Jag letade men hittade riktigt svaret på min fråga.

Jag fick SMS och mejl idag att tåget jag bokade för familjen blev inställd. Resdag hade varit fredagen, den 7/4.
SJ erbjuder återbetalning, ombokning till annan SJ avgång kostnadfritt eller valfri avgång (dvs. kan kombinera SJ med andra bolag samt lokaltrafik) om jag betalar mellanskillnaden. Annat tågbolag är uteslutet enligt detta.

Hur än jag söker hittar inte mycket information förutom att tågbolaget är skyldig att erbjuda likvärdiga transportvillkor.
Originella resan hade avgått Borås 7:28 och varit framme i Stockholm 10:51.
Första SJ möjlighet är 8:59 - 14:34
Mixad avgång 8:05 - 12:39 men det kostar ca. 400:- mer.

Har jag inga andra val? T.ex. ta taxi/kommunalt nån annanstans där jag kan ta en SJ avgång? Eller till och med boka MTRX om det finns avång som passar bättre?
Är SJ kundservice villiga att hjälpa med detta? För jag har ingen lust att resa hela dagen med två barn med timme-långa byten...
 

Tamas

Medlem
Jo, denna informationen hittar jag också, där står såhär:

→ Fortsatt resa eller ombokning till det slutliga målet snarast möjligt och på likvärdiga transportvillkor.

→ Fortsatt resa eller ombokning till det slutliga målet vid ett senare datum som passar dig

Men det talar inte om att det måste vara SJs avgång. Så jag är efter lite erfarenhet från forumet, vad är det som går bra eller SJ är villiga att gå med?
 

In the case of a delay of more than 60 minutes in the arrival at final destination, passengers have the right to:
[..]
- continuation or re-routing under comparable transport conditions at the earliest opportunity or at a later date at the passengers’ convenience.

[..]
transport to the railway station or to the alternative departure point or to the final destination if the train is blocked on the track.

Det bör väl rimligen innefatta alternativa tågbolag också, men jag har ingen praktiskt erfarenhet av detta.

Har du varit i kontakt med kundtjänst? De har tidigare hjälp mig bra om olika ombokningar och frågor som man inte själv kan lösa i deras webbtjänst. Även kompensation brukar fungera ok men ta väldigt lång tid. Mail tar väldigt lång tid att få svar på, så testa chatt eller telefon.
 

airac

Medlem
Ring kundtjänst och be om trafikstörningsbiljett. Det är ingen ombokning du vill ha. Jag lärde mig under pendlingen att detta triggade rätt flöde/process/tankesätt.

Edit: tillägg, SJ kan boka alla Resplus anslutna operatörer (där i princip all lokaltrafik, Vy, och MTR ingår. Flix tror jag håller sig utanför).
 

Tamas

Medlem
Första vändan i chatten och andra på telefonen resulterade i tvärr nej Agenterna hävdar att ombokning till ren SJ avgång eller återbetalning som gäller. De kommer inte boka om till MTRX och inte heller ska bekosta taxi Borås-Herrljunga, utan bara SJ jag får ta.
Om jag bokar av återbetalar dem och jag kan ansöka för ersättning, men det är inget garanterat.

Vet ni om förseningsersättning fortfarande utgår om jag väljer en senare SJ avgång?
 

Tamas

Medlem
Första vändan i chatten och andra på telefonen resulterade i tvärr nej Agenterna hävdar att ombokning till ren SJ avgång eller återbetalning som gäller. De kommer inte boka om till MTRX och inte heller ska bekosta taxi Borås-Herrljunga, utan bara SJ jag får ta.
Om jag bokar av återbetalar dem och jag kan ansöka för ersättning, men det är inget garanterat.

Vet ni om förseningsersättning fortfarande utgår om jag väljer en senare SJ avgång?
Det blev gratis ombokning till Västtrafik + SJ. Orkade inte bråka med dem.
 
Toppen