Senaste nytt

Potentiell sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue från slutet på 2025

palmen

Moderator
Lite info från norska media som varit i kontakt med Anko och Carsten Dilling

Kortfattat av det som står i artikeln är att om/när AF/KLM uppnår minst 50% av aktierna så ska SAS underlätta för en eventuell sammanslagning av bonusprogrammen.
Detta kommer då högst troligt tidigast kunna ske i slutet på 2025 och ett krav är att SAS då redan gått med i SkyTeam vilket man förväntas göra under 2024.

Exakt vad som händer vid en sammanslagning säger man inget om.
Att spå om vad som händer om 2 år är också långt fram i tiden, mycket kan hända fram till dess.

Kortfattat kan man väl säga att Eurobonus kommer leva kvar åtminstone 2 år till, vad som händer framöver återstår att se.
 

Kimmen00

Medlem
Vet inte vad man ska säga.. Är ju så mkt osäkerheter så långt fram.. Men tänker inte ha en för stor hög med EB kvar iaf..
 

Fredrik

Medlem
Jaha, nu är det två
Vet inte vad man ska säga.. Är ju så mkt osäkerheter så långt fram.. Men tänker inte ha en för stor hög med EB kvar iaf..

Det säkraste vi kunde säga är att alla tvärsäkra åsikter vad som skulle hända med Eurobonus nu har fått svar.

Det är egentligen uppenbart att om AFKLM tar över majoriteten av ägandet så kommer bonusprogrammet slås ihop med Flying Blue. Nu när allt är godkänt kan SAS vara tydligare på den punkten.

Nästa fråga är vad det får för konsekvenser för resenärerna och Eurobonusmedlemmarna. Jag skulle inte vara övertygad om att så mycket mer händer som vi inte redan tagit höjd för.

Den stora frågan är hur växelkursen för poäng blir. Inte bara om det blir 1:1 men även om det är "rättvist" i förhållande till hur poäng tjänas på Flying Blue.
 

bachelor

Medlem
Är det rimligt att tro att Star Alliance samarbetet med allt det innebär kommer fungera helt som vanligt till den dagen SAS hoppar på Skyteam på ett eller annat sätt, eller ska man tro att Star Alliance sakta kommer avveckla samarbetet med SAS fram tills dess. Tänker på allt från att boka bonusresor till fast track, nyttjande av lounger mm mm.
 

Fredrik

Medlem
Jag skulle kolla på hur det gått till när andra bolag bytt allians. Det ser ut som det mesta fungerat ända till sista dagen.

Det jag skulle vara fundersam över är att boka bonusresor för datum efter alliansbytet då jag föreställer mig att eventuella ändringar kan vara svåra att få till.
 

Hachans

Medlem
Är det rimligt att tro att Star Alliance samarbetet med allt det innebär kommer fungera helt som vanligt till den dagen SAS hoppar på Skyteam på ett eller annat sätt, eller ska man tro att Star Alliance sakta kommer avveckla samarbetet med SAS fram tills dess. Tänker på allt från att boka bonusresor till fast track, nyttjande av lounger mm mm.

Med stor sannolikhet kommer allt att fungera fram till sista dagen. SAS har ju ändå inte fått leka med de stora grabbarna så blir ingen större skillnad där. Blir roligt med en allians där man faktiskt får vara med på riktigt och inte blir styvmoderligt behandlad av jättar som Lufthansa.
 

ARN01

Medlem
Inte oväntat och det lär väl dröja innan info kommer om "växelkurs", LTG, Fly Premium osv. Även om chansen är minimal så kan man ju önska att EB ger påverkan på FB och att tex point sharing ändras enligt EB modell, ett Fly Premium på AF/KLM och SAS (troligtvis inte ens promilles chans)....

Hur är det på tex Miles and More? Är det samma över alla bolag eller har tex Austrian ett "Fly Premium" koncept eller något annat som bara gäller för Austrianmetall?
 

Jannes

Medlem
Kommer år mot LTG konverteras är väl en viktig fråga också? :p
Det är egentligen uppenbart att om AFKLM tar över majoriteten av ägandet så kommer bonusprogrammet slås ihop med Flying Blue. Nu när allt är godkänt kan SAS vara tydligare på den punkten.
Jag tror det viktiga i denna är hur tungt ordet "OM" är i detta sammanhang. Kommer AFKLM ha intresse och pengar att köpa ytterligare 30% av aktierna? Eller nöjer de sig med att vara en stor minoritetsägare och ha SAS med inom SkyTeam?
Men även "när?" är viktigt. Om jag förstod det rätt så kan AFKLM inte börja köpa in sig mer tidigare än 24 månader efter affären går igenom, så det bör ju ge en fingervisning på hur länge EB kommer minst finnas till.
 
Toppen