Senaste nytt

Pass inom Schengen där inreseformulär ej krävs?

Sanna

Medlem
Nja, svensk polis rekommenderar att man har passet med sig liksom det på polisens hemsida står att "resor inom Schengenområdet är närmast att jämställas med inrikesresor". Jag har inte missförstått något, jag förstår att jag väl i landet måste kunna styrka min nationalitet, jag har dock aldrig varit med om att det behövts inom EU. Jag förstår också att det kan förekomma stickprover på flygplatser, men det är inte samma sak som att man INTE KAN resa utan pass när det bevisligen gjorts många gånger.

Men vad ska de göra om jag åker fast i ett stickprov? Gripa ungen? Blir väl i värsta fall hemskickad och in i Sverige kommer man ju alltid som svensk medborgare.
 

MrRob

Medlem
Själv kan jag inte minnas när jag senast inte blev tillfrågad om pass på varken GOT, MMX eller CPH oavsett utlandsdestination (sen att det kanske hade löst sig med enbart körkort låter jag vara osagt) men att de släpper på ett oidentifierat barn finner jag högst osannolikt.

Önskar TS lycka till om du beslutar dig för att resa under given premiss.
 

Hachans

Medlem
Nja, svensk polis rekommenderar att man har passet med sig liksom det på polisens hemsida står att "resor inom Schengenområdet är närmast att jämställas med inrikesresor". Jag har inte missförstått något, jag förstår att jag väl i landet måste kunna styrka min nationalitet, jag har dock aldrig varit med om att det behövts inom EU. Jag förstår också att det kan förekomma stickprover på flygplatser, men det är inte samma sak som att man INTE KAN resa utan pass när det bevisligen gjorts många gånger.

Men vad ska de göra om jag åker fast i ett stickprov? Gripa ungen? Blir väl i värsta fall hemskickad och in i Sverige kommer man ju alltid som svensk medborgare.

Klart att svensk polis rekommenderar det. Vad ska de göra? Tvinga dig? Svensk polis bryr sig inte öht vad du gör i tex Grekland.

Däremot har Greklands polis en del att säga till om. Och ja, du blir hemskickad. Efter att din identitet har blivit fastslagen. Det kan ta tid. Du kan mycket väl fastna i arresten. Och hur fastställer du att får lov att ta med dig ditt barn över gränsen utan id-handlingar för ditt barn?

Du gör så klart som du vill. Du vet vad som gäller för dig. Sist jag såg någon försöka ta barn på ett flygplan utan id-handlingar så kom Polizei till incheckningen i Berlin och tog med sig både mamma och barn. Enda gången det varit intressant med långa incheckningsköer på Tegel.

Kan inte minnas heller när jag inte tillfrågats om leg när jag flyger utrikes.
 

Senator

Moderator
Nja, svensk polis rekommenderar att man har passet med sig liksom det på polisens hemsida står att "resor inom Schengenområdet är närmast att jämställas med inrikesresor". Jag har inte missförstått något, jag förstår att jag väl i landet måste kunna styrka min nationalitet, jag har dock aldrig varit med om att det behövts inom EU. Jag förstår också att det kan förekomma stickprover på flygplatser, men det är inte samma sak som att man INTE KAN resa utan pass när det bevisligen gjorts många gånger.

Men vad ska de göra om jag åker fast i ett stickprov? Gripa ungen? Blir väl i värsta fall hemskickad och in i Sverige kommer man ju alltid som svensk medborgare.

Det är lite annorlunda tider just nu, och några av "rävarna" gillar följa "lagen" ord för ord ;) Vissa är också lite hårda med sina ord, men på insidan är alla snälla.

Det finns lite risker i nuläget, jag själv har parkerat på utrikesdelen av ARN på hemresan från Paris och fick visa pass, men en tanke jag skulle göra är att ta med någon form av intyg från t.ex. folkbokföringen där barnets namn samt både föräldrarnas namn står. Så ta ut personbevis för alla är en möjlig lösning.

Jag är norsk medborgare och har flera gånger behövt visa svenskt personbevis på resor tillbaka till Sverige. Summa summarum, alla mina resor senaste två åren också inom EU har jag behövt vissa passet. Samma med min son som nu snart är 4 år. Senaste av naturliga skäl utanför EU, men våra resor har gått till Italien x2 och Spanien x1 och då har man krävt pass.

När tänker ni åka?
 

Sanna

Medlem
Jag kan ju självklart identifiera mig, så det tar ingen tid alls.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Förstår inte riktigt när man visar upp passet, det är ju bara boardingkort för att komma igenom säkerhetskontrollen på Arlandas terminal 5 och sedan är man ju i inrikes/Schengendelen. Men jag har uppenbarligen missat något.

Ja, familjebevis har jag faktiskt aldrig tänkt på förut när jag rest ensam med min baby med annat efternamn (och aldrig behövt), men beställde hem senast vi skulle över till Köpenhamn. Bra tips!

Har inte rest utomlands de två senaste åren (förutom nämnd resa till Kph via tåg) så därför har jag inte koll på hur det funkar nu.

Tyvärr blir det nog ingen resa om jag inte lyckas få ett pass till ungen.
 

Sanna

Medlem
Passera aldrig en gräns med ett barn utan identitetshandlingar om du inte är beredd på att bli fängslad.

Resa med barn | Polismyndigheten

"Även vid resor inom Schengenområdet rekommenderar polisen att samtliga resenärer har med en egen resehandling."

"Det ingår i polisens arbete att skydda barn genom att förebygga och förhindra brottslig verksamhet, till exempel människohandel eller egenmäktighet med barn. I praktiken innebär det att det i samband med kontroller kan komma att ställas extra frågor eller vidtas andra åtgärder som till exempel sökningar i datasystem för att säkerställa att allt är i sin ordning, både när barn reser ensamma och i sällskap med vuxna."

Absolut... fängelse... Läsförståelse?
 

igelkotten

Medlem
Jag kan ju självklart identifiera mig, så det tar ingen tid alls.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Förstår inte riktigt när man visar upp passet, det är ju bara boardingkort för att komma igenom säkerhetskontrollen på Arlandas terminal 5 och sedan är man ju i inrikes/Schengendelen. Men jag har uppenbarligen missat något.

Ja, familjebevis har jag faktiskt aldrig tänkt på förut när jag rest ensam med min baby med annat efternamn (och aldrig behövt), men beställde hem senast vi skulle över till Köpenhamn. Bra tips!

Har inte rest utomlands de två senaste åren (förutom nämnd resa till Kph via tåg) så därför har jag inte koll på hur det funkar nu.

Tyvärr blir det nog ingen resa om jag inte lyckas få ett pass till ungen.

Vissa flygbolag kan insistera på manuell incheckning, även när det inte finns några inresekrav pga trög organisation, IT, you name it. Om du dessutom behöver checka in baggage kommer det definitivt kollas pass.
 
Toppen