Senaste nytt

Pass inom Schengen där inreseformulär ej krävs?

Sanna

Medlem
Under pandemin försvann möjligheten att resa inom Schengen utan pass/nationellt id-kort pga. att passnummer behövdes i inreseforumuläret. Nu har exempelvis Grekland slopat detta formulär. Har läst på nätet att det är upp till varje flygbolag om de vill kolla pass under resan eller inte, polisen gör det inte.

Någon som flugit till någon av dessa länder (där inreseformulär ej krävs) inom Schengen och vet om man behöver visa upp pass eller inte?

Har inte möjlighet att skaffa pass till mitt barn.
 

Hachans

Medlem
Under pandemin försvann möjligheten att resa inom Schengen utan pass/nationellt id-kort pga. att passnummer behövdes i inreseforumuläret. Nu har exempelvis Grekland slopat detta formulär. Har läst på nätet att det är upp till varje flygbolag om de vill kolla pass under resan eller inte, polisen gör det inte.

Någon som flugit till någon av dessa länder (där inreseformulär ej krävs) inom Schengen och vet om man behöver visa upp pass eller inte?

Har inte möjlighet att skaffa pass till mitt barn.

Du SKA alltid kunna styrka din och barnets nationalitet när du reser. Enda sätt att göra detta som svensk är att ha pass/id kort.

Om du inte kan fixa detta till barnet får du nog ställa in dig på att besöka Norden.
 

henke12

Medlem
Du SKA alltid kunna styrka din och barnets nationalitet när du reser. Enda sätt att göra detta som svensk är att ha pass/id kort.

Om du inte kan fixa detta till barnet får du nog ställa in dig på att besöka Norden.
Det är väl dessutom bara Skandinavien som en klarar sig med svenskt körkort?
 

intuition

Medlem
Jag tror Sanna menar sk PLF formulär som i bland är yxiga och inte accepterar nationellt ID.

Men utan nationellt ID kan det ju ändå bli svårt.
 

Hachans

Medlem
Jag tror Sanna menar sk PLF formulär som i bland är yxiga och inte accepterar nationellt ID.

Men utan nationellt ID kan det ju ändå bli svårt.

Nej, så står det inte. Läs igen.

Signaturen skriver att pandemin har satt stopp för passfrihet resande pga av att formulären har insisterat på passnummer/idnummer.

Signaturen undrar därför vilka ställen man kan åka till där passet inte längre krävs.

Frågan bygger alltså på ett missförstånd vad Schengen är, att det innebär att man inte behöver pass. Därför blir det tillrättvisanden som kanske låter grövre än de är.

Kontentan är dock att du inte kan resa någonstans utan pass eller id, med undantag för Norden.
 

E.K

Medlem
Det där med id-kontroll varierar extremt beroende vilket flygbolag man åker med och vilket EU land man åker till och från.
Sen har jag både innan Covid och under Covid råkat ut för när jag återvänder att gränspolisen kollar varenda person som kliver av planet.
Då har jag kommit från ett EU land med ett visst bolag och till en viss flygplats utan att avslöja för mycket så att säga.
 

E.K

Medlem
Jag tror Sanna menar sk PLF formulär som i bland är yxiga och inte accepterar nationellt ID.

Men utan nationellt ID kan det ju ändå bli svårt.

Jag hade inga problem i november när jag åkte till Thessaloniki att knappa in numret på mitt nationella id-kort i PLF:en
Jag var till och med så fräck att jag angav ett hotell som jag inte bokat utan gjorde det när jag satt i en bar 100 meter från hotellet och tog en öl!!
 

Hachans

Medlem
Det där med id-kontroll varierar extremt beroende vilket flygbolag man åker med och vilket EU land man åker till och från.
Sen har jag både innan Covid och under Covid råkat ut för när jag återvänder att gränspolisen kollar varenda person som kliver av planet.
Då har jag kommit från ett EU land med ett visst bolag och till en viss flygplats utan att avslöja för mycket så att säga.

Att tullen står och letar knark på Amsterdamkärran är inga hemligheter. Lika lite som de låter hundarna nosa på väskorna innan de kommer på bandet eller agerar på tips från sina kollegor när någon ”kändis” på väg till landet eller något annat högriskbeteende. Avsaknaden av bås med poliser i ska inte likställas med avsaknad av gränskontroll.

Och visst är det så att det i många fall inte är någon kontroll på flygplatserna. Men det innebär fortfarande inte att du inte har skyldighet att ha passet med dig när du reser. Stickprovskontroller är vanligt, och det är ändå ett visst antal flyg som ska kontrolleras fullständigt varje dag inom Schengen. Numera samkörs de ofta med koll av vaccinbevisen etc. Och på tal om vaccinbevisen är det svårare att resa utan leg eftersom vaccinbevisen ofta kollas mot leg så att namnen stämmer överens.
 

E.K

Medlem
Det var inte Amsterdam utan ett annat EU land som har enorma problem med flyktingar. Därav pass/ id-kontroll av varenda passagerare.
 
Toppen