Senaste nytt

Pass inom Schengen där inreseformulär ej krävs?

Maja

Medlem
När jag har rest ensam med min dotter (som har pass) så har jag dessutom alltid haft med mig en fullmakt från maken att jag får åka med henne själv för att vara på den säkra sidan. Då har vi ändå samma efternamn hela familjen.

Mitt råd är att försöka få tag på en passtid och boka en resa därefter. Under rådande omständigheter så som världen ser ut idag så hade jag inte åkt utan pass för någon familjemedlem. Så ladda med tålamod och tryck på F5 ett antal gånger. Har varit lite olika, men polisen i Borås släpper nya tider mån, tis, tors och fre kl 8:00 och onsdagar kl 11:00. Det går att få tag på avbokningar/återbud, men man får gå in ofta och kolla.

Lycka till och hoppas du kan få tag i en passtid och därefter kan komma iväg på en efterlängtad resa!
 

Sanna

Medlem
Vill kolla en sak som har en viss betydelse i sammanhangen. Kommer båda föräldrarna vara med eller tänker du åka själv? Att åka ensamt med barnet kan av andra anledningar skapa bekymmer då vissa länder oberoende av Schengen kan kräva den andra förälderns fullmakt. Särskilt om det är olika namn.

Min (nu) fru var helt i upplösningstillstånd när hon inte blev trodd som mor till eget barn i en likvärdig situation innan vi gifte oss. Det snabbade på vår process (jag vet det låter oromantiskt). Idag har alla samma efternamn, men två svenska och ett norskt pass.

Det sitter just nu ett helt forum och ger sig in i denna diskussion därav 100% män svarar, och få av dessa är föräldrar själva och ger dig råd :D Som man, men som småbarnspappa och under rådande omständigheter med extra betäckningstid, och trots att jag kan gissa att suget efter resor är stort, så skulle jag personligen avråda dig från att resa även inom Schengen utan ett pass till barnet. Jag skulle ligga och trycka på F5 knappen på Polisens hemsida och se om en tid för pass dyker upp. Min fru och son skall med min svärmor till Grekland i maj, och dom hade nog aldrig rest utan pass till vår son.
Jag skulle i så fall åka själv, något som aldrig varit ett problem tidigare. Inte ens när ungen var baby och det var omöjligt en månad senare att se om det var samma barn på passbilden. I värsta fall kan de ju faktiskt ringa den andra föräldern.

Det låter som en obehaglig situation. Förstår inte ens hur den kan uppstå när barn så tydligt tyr sig till sina föräldrar och, om de är små, oftast mest till modern. Hur kan någon inte läsa av det? Oromantiskt eller inte... grattis till giftermålet!

Största problemet med dessa män skulle jag säga är oförmågan att läsa innantill.

Nej, efter pandemin verkar det svårt. Det handlar inte om passtider, det är mitt minsta problem.
 

Sanna

Medlem
När jag har rest ensam med min dotter (som har pass) så har jag dessutom alltid haft med mig en fullmakt från maken att jag får åka med henne själv för att vara på den säkra sidan. Då har vi ändå samma efternamn hela familjen.

Mitt råd är att försöka få tag på en passtid och boka en resa därefter. Under rådande omständigheter så som världen ser ut idag så hade jag inte åkt utan pass för någon familjemedlem. Så ladda med tålamod och tryck på F5 ett antal gånger. Har varit lite olika, men polisen i Borås släpper nya tider mån, tis, tors och fre kl 8:00 och onsdagar kl 11:00. Det går att få tag på avbokningar/återbud, men man får gå in ofta och kolla.

Lycka till och hoppas du kan få tag i en passtid och därefter kan komma iväg på en efterlängtad resa!
Tack! Det är inte en fråga om passtider, men jag får hoppas att det löser sig någon gång. Lite sol hade inte skadat mot frustrationen.
 

Maja

Medlem
Tack! Det är inte en fråga om passtider, men jag får hoppas att det löser sig någon gång. Lite sol hade inte skadat mot frustrationen.
Då får vi hålla tummarna att det blir soligt och bra väder hemma och du kan hitta en vägg med lä och få lite sol!

Lycka till med allt! :)
 

MrRob

Medlem
[..]Det handlar inte om passtider, det är mitt minsta problem.

Det låter i mina öron som att ett pass till barnet hade löst din frågeställning.

(Jag är för övrigt förälder till en dotter som gjorde sin första passansökan bara 14 dagar gammal och som rest ett 20-tal resor med henne sedan dess om det ger någon sorts legitimitet i sammanhanget.)
 

pswe

Medlem
Det sitter just nu ett helt forum och ger sig in i denna diskussion därav 100% män svarar, och få av dessa är föräldrar själva och ger dig råd :D Som man, men som småbarnspappa och under rådande omständigheter med extra betäckningstid, och trots att jag kan gissa att suget efter resor är stort, så skulle jag personligen avråda dig från att resa även inom Schengen utan ett pass till barnet.

den extra betäckningstiden som relativt nygift gör mig lite orolig…
 

Sanna

Medlem
Det låter i mina öron som att ett pass till barnet hade löst din frågeställning.

(Jag är för övrigt förälder till en dotter som gjorde sin första passansökan bara 14 dagar gammal och som rest ett 20-tal resor med henne sedan dess om det ger någon sorts legitimitet i sammanhanget.)
Ja, visst hade ett pass löst mina problem..
 
Tack! Det är inte en fråga om passtider, men jag får hoppas att det löser sig någon gång. Lite sol hade inte skadat mot frustrationen.
Ett pass till ditt barn hade löst dina problem, samtidigt säger du att problemet är inte passtider?

Du skall samtidigt resa med barnet utan fadern, och tycker gränsvakter skall förstå, genom att barnet tyr sig till modern, att det såklart inte handlar om trafficking eller kidnappning.

Du vill också ha tips på flygbolag som inte ställer krav på identitetshandlingar på barn.

Allt sammantaget, och ursäkta att jag frågar, har du ett ok från den andra vårdnadshavaren att resa med barnet? Om så är fallet, varför inte skaffa ett pass?
 
Toppen