Senaste nytt

[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Rickard_O

Medlem
När man bokar SAS Go Light i tex appen står det bara "1 väska i sätet framför". Medans KLMs app känner av statusen (är FBS just nu) och skriver ut att en incheckad väska i går i Light. 0-1 till KLMs apputvecklare där :)
Så är det, men man får ju också ha lite eget ansvar när det kommer till sina egna förmåner och rättigheter att ha koll på dom :)
Är ju väldigt tydligt i bokningen sen vad som gäller, där min resekamrat har samma boardinggrupp men saknar det större handbagaget

1714553027811.png
 

fcx

Medlem
Tror ni att SAS kommer börja betala för tredjepartslounger/FastTrack utanför hubbarna efter övergången till Skyteam? Tror själv definitivt inte på det.

Sitter i en dålig sits själv då jag redan har Skyteam Elite Plus via FlyingBlue och kommer nu alltså få samma status igen via EuroBonus. Kommer dock troligtvis fortsätta med FlyingBlue på grund av ovan orsak, och byta ut EuroBonus till ett annat *A-program.
Jag tror att man kommer att göra det, åtminstone på kort sikt och på stora och viktiga och dyra destinationer där man idag har lounger, men där det inte finns några Skyteam-alternativ (antingen för att SAS är i "fel" terminal eller för att övriga Skyteambolag förlitar sig på tredjepartslounger). Exempelvis London, Bryssel, Hamburg, Milano etc. i Europa. Man har lovat alla resenärer en smidig övergång, och att ge loungebesökarna en anledning att byta till Lufthansa/Finnair/BA just nu är inte vad man vill. Inom något år har man antingen ordnat upp loungesituationen, antingen genom att byta terminal (som på LHR) eller med att expandera (läggar man till SAS 30+ avgångar per vecka på Bryssel ovanpå AF/KLM:s egna så kan det vara underlag för att bygga en egen lounge).

På linjerna utanför Europa tror jag att man är täckta, med undantag för Miami?
 

mha321

Medlem
Lägger man dessutom till poängintjäningen...

SAS Go Light ger 250 EB enkel väg

Om vi gissar (!) att KLM kommer ge 25% av milesen är det ca 370 EB enkel väg.

Blir intressant kommande månader att se vad detta nya kommer att ge oss!
I ditt scenario var man ju ebg och då får du 25% mer på sas. Men det är inget man blir rik på.

Man kan lika gärna gissa att klm kommer ge ungefär som Lufthansa och då är det 125 per ben, 250 enkel väg som ges. (fortfarande mer än sas som statuslös, annars samma)

KLM ger väl dessutom ofta 20% snarare än 25% till partners på lägsta ekonomi.

Men hur man än vänder på det får man bara symboliska poäng för resor i dessa klasser ändå, det bör knappast påverka valet. Däremot får man ju som sas Eurobonus medlem segment som räknas mot status om man flyger på sas, även på light biljetter.
 
En incheckad väska efter all shopping i Barcelona, fasttrack och lounge på hemvägen är i alla fall en deal breaker för mig om det är samma pris för biljetten. Men snackset och drycken ombord är ju ganska ointressant om man fikat i loungen innan
 

mha321

Medlem
En incheckad väska efter all shopping i Barcelona, fasttrack och lounge på hemvägen är i alla fall en deal breaker för mig om det är samma pris för biljetten. Men snackset och drycken ombord är ju ganska ointressant om man fikat i loungen innan
Ja tror man sig behöva baggage så är det definitivt en mätbar skillnad. Du sparar 149 kr (minus 13 i skillnaden på biljettkostnad).

Och om man som alternativ faktiskt skulle äta och dricka på flygplatsen om man inte hade lounge, så blir det nog snabbt en besparing i minst samma storlek.

Båda de väger betydligt tyngre än intjäning av poäng.
 
Ja tror man sig behöva baggage så är det definitivt en mätbar skillnad. Du sparar 149 kr (minus 13 i skillnaden på biljettkostnad).

Och om man som alternativ faktiskt skulle äta och dricka på flygplatsen om man inte hade lounge, så blir det nog snabbt en besparing i minst samma storlek.

Båda de väger betydligt tyngre än intjäning av poäng.
Pratar vi enbart pengar så finns ju alltid Norsken/Ryan/Vueling för runt tusenlappen med incheckad väska ;)
 

Hachans

Medlem
Tror ni att SAS kommer börja betala för tredjepartslounger/FastTrack utanför hubbarna efter övergången till Skyteam? Tror själv definitivt inte på det.

Sitter i en dålig sits själv då jag redan har Skyteam Elite Plus via FlyingBlue och kommer nu alltså få samma status igen via EuroBonus. Kommer dock troligtvis fortsätta med FlyingBlue på grund av ovan orsak, och byta ut EuroBonus till ett annat *A-program.

Lounger nej, det tror jag inte. Men på platser där det skyltas väldigt tydligt med Sky Priority så tror jag inte man har något val. Det blir väldigt konstigt om alla andra flygbolag skickar igenom sina kunder med Sky Priority men SAS inte gör det.

Sitter i samma sits som du. Är såpass nära Lifetime gold med ett år kvar att jag tänker kvalificera mig så får jag se vad som händer efter det (kan inte helt undvika SAS). Fortsätter antagligen med Flying Blue efter det. Och så får vi se om det är vettigt att satsa på någon Star Alliancegrej eller kanske OneWorld ett tag.
 
Lägger man dessutom till poängintjäningen...

SAS Go Light ger 250 EB enkel väg

Om vi gissar (!) att KLM kommer ge 25% av milesen är det ca 370 EB enkel väg.

Blir intressant kommande månader att se vad detta nya kommer att ge oss!
Men varför skulle man vilja kreditera det till EB?
Själv antar jag, kanske felaktigt, att AFKL vill och kommer göra det förmånligt att kreditera till FB istället.
men oavsett, FB är inte direkt generösa när det gäller ekonomi biljetter och intjäning och troligen kommer det bli samma lika för EB när det blir AFKL som styr.
Skönt att man har P4L klart så man slipper fundera för mycket på det och fokusera på en eventuell LH match.
Frågan är då vad LH är villiga att matcha ett FB Ultimate och EB Diamond mot...
 

Hachans

Medlem
Men varför skulle man vilja kreditera det till EB?
Själv antar jag, kanske felaktigt, att AFKL vill och kommer göra det förmånligt att kreditera till FB istället.
men oavsett, FB är inte direkt generösa när det gäller ekonomi biljetter och intjäning och troligen kommer det bli samma lika för EB när det blir AFKL som styr.
Skönt att man har P4L klart så man slipper fundera för mycket på det och fokusera på en eventuell LH match.
Frågan är då vad LH är villiga att matcha ett FB Ultimate och EB Diamond mot...

Ja, det är klart att det kommer vara förmånligast att kreditera KL-flyg till FB. Annars får du ingen UXP och så ju.

Men det omvända gäller säkert också, det kommer fortsätta vara attraktivt för SAS-flygare att kreditera till EuroBonus.

Att EB någon gång går över till spendbaserad intjäning är nog ingen högoddsare, de är ju redan halvvägs där med sin poängtrappa. Men jag gillar konceptet som Flying Blue har att de frikopplar milesintjäningen från statusintjäningen. Du kan ju nå status även med billigaste flygbiljetterna. Det kan du iofs på SAS med när du kvalificerar på segment.
 
Toppen