Senaste nytt

[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Rickard_O

Medlem
Du menar att EBG Skyteam Elit kommer ge en incheckad väska? Ja, så kan det säkert bli men idag har SAS ett undantag i *A för Go Light.

Lägg till också, FastTrack på BCN för KLM. Inte för SAS.
Se @igelkotten
Tror han menar att man får med en fullstor kabinväska som EBG på Go Light-biljett, inte enbart en väska under stolen.
Precis så!

När du ändå spaltade upp kabinväska som en "förmån" hos dom andra så bör de ju va med där också tänkte jag
 

Fredah

Medlem
Tror han menar att man får med en fullstor kabinväska som EBG på Go Light-biljett, inte enbart en väska under stolen.
Får man verkligen det? Framgår det som en förmån? Eller är det bara att det inte kontrolleras i och med att man inte hamnar i boarding grupp 5?
 

Rickard_O

Medlem
Får man verkligen det? Framgår det som en förmån? Eller är det bara att det inte kontrolleras i och med att man inte hamnar i boarding grupp 5?
Det är en tydlig förmån i bokningen och har faktiskt inget i med boarding grupp att göra teoretiskt.
MEN sen hur gatepersonalen väl haneterar detta i praktiken tror jag dom inte kontrollerar folk i boardingrupp 1 som inte får ha kabinväska.
 

Hachans

Medlem
Får man verkligen det? Framgår det som en förmån? Eller är det bara att det inte kontrolleras i och med att man inte hamnar i boarding grupp 5?

Ja, det är en förmån som blir en konsekvens av att det blir besvärligt för SAS att kolla väskstorlek samtidigt som man ska erbjuda prioboarding. Så då är det bättre att publicera det som förmån, vilket de gjort.
 

guwonder

Medlem
Satt och kollade på att boka en storstadsweekend i höst nånstans i Europa i economy för cash och började jämföra SAS med deras nya "vänner" i Skyteam. Tyckte det blev ganska intresseant!

Vi tar ett exempel ARN-XXX-BCN fre-sön 11-13 oktober. SAS vill ha 2780 kr i Go Light via CPH. KLM säljer Light för 2793 via AMS. AF är dyrast, 3295 kr för Light via CDG.

Vad får jag som EBG, Skyteam Elit Plus, när jag väljer att resa med någon av dessa bolag?

*KLM och AF
- en incheckad väska, ett handbagage, lounge på ARN, AMS/CDG och BCN (SALA VIP Pau Casals), snacks och valfri dryck (alkohol) ombord. Nya A321neo på sträckan AMS-ARN.

*SAS
- en väska i sätet framför, lounge på ARN och CPH. En kopp kaffe eller te ombord. Nya A320neo hela vägen.

Priocheck in, prioboarding och priobagage har alla tre.

När priskillnaden är så liten blir valet för många KLM, även om AMS inte är allas favoritflygplats att göra transfer på. Nånting säger mig att här kommer saker att behöva ändras. Antingen får SAS steppa upp, AFKLM försämra eller Skyteam ge Eurobonus vissa undantag med tex bagageregler.

Vad hade ni valt?

KLM.
 

stopover

Medlem
Tror ni att SAS kommer börja betala för tredjepartslounger/FastTrack utanför hubbarna efter övergången till Skyteam? Tror själv definitivt inte på det.

Sitter i en dålig sits själv då jag redan har Skyteam Elite Plus via FlyingBlue och kommer nu alltså få samma status igen via EuroBonus. Kommer dock troligtvis fortsätta med FlyingBlue på grund av ovan orsak, och byta ut EuroBonus till ett annat *A-program.
 
Se @igelkotten

Precis så!

När du ändå spaltade upp kabinväska som en "förmån" hos dom andra så bör de ju va med där också tänkte jag
Okej, ändrar utifrån vad det står på SAS webbsida idag. Tack :)
8a1fca4722450a63ecf862c808aa1fb1.jpg
 
När man bokar SAS Go Light i tex appen står det bara "1 väska i sätet framför". Medans KLMs app känner av statusen (är FBS just nu) och skriver ut att en incheckad väska i går i Light. 0-1 till KLMs apputvecklare där :)
 

JacobGBG

Medlem
Tror ni att SAS kommer börja betala för tredjepartslounger/FastTrack utanför hubbarna efter övergången till Skyteam? Tror själv definitivt inte på det.

Sitter i en dålig sits själv då jag redan har Skyteam Elite Plus via FlyingBlue och kommer nu alltså få samma status igen via EuroBonus. Kommer dock troligtvis fortsätta med FlyingBlue på grund av ovan orsak, och byta ut EuroBonus till ett annat *A-program.

Känns oerhört osannolikt i nuvarande ekonomiska situation. Om övergången till SkyTeam blir en framgång och man vänder resultatet så kan det nog definitivt bli något på sikt att kika på men inom närmsta 5 åren.. nja. Minns med tydlighet när man drog in på alla tredje-parts lounger redan innan pandemin och då var det ekonomiska läget inte alls lika prekärt som nu.
 
Lägger man dessutom till poängintjäningen...

SAS Go Light ger 250 EB enkel väg

Om vi gissar (!) att KLM kommer ge 25% av milesen är det ca 370 EB enkel väg.

Blir intressant kommande månader att se vad detta nya kommer att ge oss!
 
Toppen