Senaste nytt

Nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5

bvs

Medlem
Jag har fortfarande 100% hit rate på secondary screening för min ryggsäck.

Oklart varför. Ibland öppnar dom inte ens ryggsäcken utan bara klickar lite på skärmen och säger tack. Några gånger har min Kindle plockats upp och visuellt inspekterats noggrant. Medans laptopen (MS Surface) aldrig fått någon uppmärksamhet.

Jag har kört igenom rygga med laptop, kindle (oasis), steamdeck, tangentbord, travel router, mus, powerbank flera ggr utan att få secondary. Däremot var de väldigt intresserade av min kaffekvarn någon av de första veckorna det var öppet :)
 

011430121

Medlem
Varje gång jag går via den nya säkerhetskontrollen på ARN åker min väska åt sidan för manuell kontroll.
De vill alltid se min IPad och idag ville kontrolanten se att det gick att ”slå på den” råkar alla med IPad utför denna kontroll?
 
Varje gång jag går via den nya säkerhetskontrollen på ARN åker min väska åt sidan för manuell kontroll.
De vill alltid se min IPad och idag ville kontrolanten se att det gick att ”slå på den” råkar alla med IPad utför denna kontroll?
Aldrig råkat ut för det där. Har bara en mini iofs men borde inte påverka.
 

pswe

Medlem
Varje gång jag går via den nya säkerhetskontrollen på ARN åker min väska åt sidan för manuell kontroll.
De vill alltid se min IPad och idag ville kontrolanten se att det gick att ”slå på den” råkar alla med IPad utför denna kontroll?
Inte drabbats av det.
Däremot har det varit ett gäng nya kontrollanter senaste tiden, varför måste de utbildas i fast tracken?
En annan notering när det är ont om lådor är att lastningspositionerna längst från maskinen helt hopplösa, positionerna före tar de stackars lådorna som kommer. Nära maskinen gör också att den lastade lådan åker iväg före de andra positionernas lådor. Märkligt dålig design.
 

SK989

Medlem
Varje gång jag går via den nya säkerhetskontrollen på ARN åker min väska åt sidan för manuell kontroll.
De vill alltid se min IPad och idag ville kontrolanten se att det gick att ”slå på den” råkar alla med IPad utför denna kontroll?
Japp, de vill att jag slår på min surfplatta. Tror det hänt varje gång men är inte helt säker. Min dator, som är avstängd, vill de aldrig att jag slår på.
 

Rickard_O

Medlem
Varje gång jag går via den nya säkerhetskontrollen på ARN åker min väska åt sidan för manuell kontroll.
De vill alltid se min IPad och idag ville kontrolanten se att det gick att ”slå på den” råkar alla med IPad utför denna kontroll?
Sist jag gick igenom så gick min väska in för manuell kontroll, innan dom hann öppna den så frågade "Har du snus i väskan?"
Ja, en säkerhetskontroll i Sverige bör ju känns till hur en stock snus ser ut vid det här laget!

Men för att sprida lite positivitet så väljer jag hur det är nu framför den gamla kontrollen alla dagar i veckan!
Vi kanske ska ge det lite mer än ett halvår så det blir intrimmat och bra
 

EgOscar

Medlem
Men för att sprida lite positivitet så väljer jag hur det är nu framför den gamla kontrollen alla dagar i veckan!
Vi kanske ska ge det lite mer än ett halvår så det blir intrimmat och bra
Håller helt med. Man ska även beakta att terrorhotnivån i Sverige var varit högt, fyra på den femgradiga skalan sedan 17 augusti 2023.
 
Varje gång jag går via den nya säkerhetskontrollen på ARN åker min väska åt sidan för manuell kontroll.
De vill alltid se min IPad och idag ville kontrolanten se att det gick att ”slå på den” råkar alla med IPad utför denna kontroll?
Nix, flyger alltid med iPad och Macbook, och på 10+ gånger aldrig blivit manuellt kontrollerad pga dem på nya säkerhetskontrollen.
 
Toppen