Senaste nytt

Nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5

fcx

Medlem
Varje gång jag passerat har det varit problem med att få ner lådor i "returen" vid slutet av bandet, det blir bara en stor trave som inte går in i maskinen, och då kommer det inte några nya till början. Tror att det funkar bättre om man trycker in fler lådor i omloppet.
 

Tomas E

Medlem
1,5 månad sedan jag flög senast, och det hinner tydligen hända saker! Jag visste att nya marknadsplatsen hade öppnat, så promenaden från säkerhetskontrollen är nu lite mindre tråkig (och aningen kortare om man ska till F-piren eller Pontus). Men en överraskning för mig var att alla (nya) pirnamnen C-F på terminal 5 nu används på skyltar m.m. Det står också gate E8 på mitt boardingkort och ett utrop uppmanade några eftersläntrare att bege sig till passkontrollen vid gate D17.
IMG_6275.jpeg

IMG_6277.jpeg


Edit: ute på piren.
IMG_6278.jpeg
 
Last edited:

mha321

Medlem
Två gånger på kort tid har det nu hänt migpp nya, precis som gamla, att när det blir mycket kö i vanliga kontrollen skickar personalen över 40-50 personer att ställa sig i FastTrack. Som bara har en lina öppen vilket gör att FastTrack nu är långsammare än vanliga. När man verkligen behöver den stängs den alltså av...

Så även om kontrollen i sig är smidig (bortsett från lådreturen), så vänner den "gammelmodiga" security på Kastrup med hästlängder om man har FastTrack.
 

maswan

Medlem
Mängden lådor verkar vara dimensionerad efter att den automatiska lådreturen funkar felfritt utan uppehåll. Om det sedan kör fast sig lite, passagerare stackar ett par lådor, något blir kvarglömt, etc, så blir det brist och inga lådor till de som är på de första platserna för att lägga i prylar.
 

Tomas E

Medlem
Artikel i Transportarbetaren om den nya säkerhetskontrollen.
En aspekt jag inte hade tänkt på är att den nya säkerhetskontrollen har gett bättre arbetsmiljö för personalen, eftersom de mer sällan hamnar i gräl med resenärerna. Då är det förmodligen lättare att inte se sur ut när man står vid kontrollen. När jag tänker efter har jag inte stött på lika många med det utseendet de senaste månaderna.
 

Fredrik

Medlem
Jag har fortfarande inte sett några glada kontrollanter men nivån tidigare var så låg att den kan säkert vara bättre.

Jag har också blivit anklagad för att tränga mig före av andra resenärer i fast track pga att de inte fattar att flera ska stå bredvid varandra och ta de lådor som kommer.

Det är bättre än förr men jag förstår inte varför de fortfarande har problem med lådorna.
 

Hachans

Medlem
Jag har fortfarande inte sett några glada kontrollanter men nivån tidigare var så låg att den kan säkert vara bättre.

Jag har också blivit anklagad för att tränga mig före av andra resenärer i fast track pga att de inte fattar att flera ska stå bredvid varandra och ta de lådor som kommer.

Det är bättre än förr men jag förstår inte varför de fortfarande har problem med lådorna.

Det var bättre sist jag gick igenom, men jag vet inte om det var en varaktig förbättring. Då hade de stängt med köband så det inte gick att gena mellan fast track och vanliga kön förrän man var i maskinområdet med lådorna. Vissa försökte byta maskin där men blev tillsagda att den var för fast track.
 

hco

Medlem
Jag har fortfarande 100% hit rate på secondary screening för min ryggsäck.

Oklart varför. Ibland öppnar dom inte ens ryggsäcken utan bara klickar lite på skärmen och säger tack. Några gånger har min Kindle plockats upp och visuellt inspekterats noggrant. Medans laptopen (MS Surface) aldrig fått någon uppmärksamhet.
 
Toppen