Senaste nytt

Norwegian köper Wideroe

mha321

Medlem
Gissar att det även betyder att Wideroes nät kopplas samman med Norse Atlantics långlinjenät till JFK, BKK, FLL, LAX & MIA (från Oslo). Norwegian har väl även 50 737 MAX 8 i orderböckerna, så man kan väl vänta sig en stark expansion (/återväxt) i Europa.

Ska bli intressant att se om man kommer alternera t.ex. Dash 8 eller E190-E2 på även svensk inrikes (eller åtminstone inom-skandinaviskt). De hade ju enligt tidigare orderböcker 15st E190 på letter of intent, men det verkar ha krympt till 3 (som är leverade).

Känns mer troligt tycker jag att man snarare styr om de E190 man kör från bergen nu till att tex mata mot gatwick för att komma åt Norse stora hub om det är det som är målet, ihop med Norwegiann där, än att man skulle används wideroe mot svensk inrikes. Morse satsar ju betydligt mer på gatwick.

Deras stora styrka på marknaden är ju i första hand att man mår norska kort nätet och i andra hand Bergen. Och de sitter ju inte på en massa extra kapacitet som inte utnyttjas - efter ett de inte beställt fler E190 (minns jag rätt var ordern alltid på 3 beställningar och resten optioner, men man har inte nyttjat optionerrna)
 

Palazzi

Medlem
Känns mer troligt tycker jag att man snarare styr om de E190 man kör från bergen nu till att tex mata mot gatwick för att komma åt Norse stora hub om det är det som är målet, ihop med Norwegiann där, än att man skulle används wideroe mot svensk inrikes. Morse satsar ju betydligt mer på gatwick.

Deras stora styrka på marknaden är ju i första hand att man mår norska kort nätet och i andra hand Bergen. Och de sitter ju inte på en massa extra kapacitet som inte utnyttjas - efter ett de inte beställt fler E190 (minns jag rätt var ordern alltid på 3 beställningar och resten optioner, men man har inte nyttjat optionerrna)

Till Gatwick från var? Från både Oslo, och kanske Bergen, borde det finnas utrymme för större flyg?

Är det inte mer effektivt att fortsätta mata Oslo? Tänker att Göteborg till Bergen är mer i behov av E190 såsom nu.

Oslo är också i mer behov av, såsom flygplats, av utrikesflyg. Det råder ju ingen brist på andra flygbolag och allianser från LON-området.

Vi får se helt enkelt :)
 

mha321

Medlem
Till Gatwick från var? Från både Oslo, och kanske Bergen, borde det finnas utrymme för större flyg?

Är det inte mer effektivt att fortsätta mata Oslo? Tänker att Göteborg till Bergen är mer i behov av E190 såsom nu.

Oslo är också i mer behov av, såsom flygplats, av utrikesflyg. Det råder ju ingen brist på andra flygbolag och allianser från LON-området.

Vi får se helt enkelt :)

Från bergen tänker jag och snarare även längre norrut längs kusten tex trondheim. Oslo har ju underlag för de större flygen från DY, de tror jag inte kan byter ut, de går hyfsat fulla redan idag med de större flygen.
 

011430121

Medlem
Norska konkurrensverket har bett om mera tid för att ev. godkänna affären mellan Norwegian och Widerøe, om tittar på om konkurrensen kommer att minska på den Norska marknaden
Norwegian VD Geir Karlsen är optimistisk och säger att beslutet att köpa Widerøe ligger fast.

Källa CHECK-IN.dk bakom betalsida
 

mha321

Medlem
Att konkurrensen minskar torde vara självklart. Frågan är om den minskar för mycket.

De kanske väntar på att se om SAS klarar sin rekonstruktion. För om SAS försvinner så blir det tunt med konkurrens på norsk inrikes tills ryan och de andra hinner flytta in.
 

infosky

Medlem
Norska konkurrensverket har bett om mera tid för att ev. godkänna affären mellan Norwegian och Widerøe, om tittar på om konkurrensen kommer att minska på den Norska marknaden
Norwegian VD Geir Karlsen är optimistisk och säger att beslutet att köpa Widerøe ligger fast.

Källa CHECK-IN.dk bakom betalsida

Utan betallänk:

 
Toppen