Senaste nytt

Nordic Choice Hotels blir Strawberry

Brandten

Medlem
Står ju ingenstans i deras information om "varför". Någon som hört mer om det egentliga skälet att dumpa Choice? Stordalen brukar ju vara frispråkig i olika sammanhang.
Läste en artikel tidigare som skrev att de växer och vill fortsätta sin multi branding strategi. "Det räcker inte att bara anpassa sig. Vi ska vara förarsätet."

Kanske inte har så fria tyglar som han önskar så länge man är Choice?
 

Sir Lemon

Medlem
Det är ungefär lika stor kapitalförstöring som när man kastade "Statoil" i papperskorgen tycker jag.

...och jag är så gammal att jag minns TV-programet Tutti Frutti. Det ger lite andra associationer när man pratar om olika frukter och bär. Vem vill bli utsedd till herr/fru jordgubbe i bonusprogramet då, tro?
Jag tillhörde dem som var skitsur när Statoil skrotades. (Och smygtittade på tutti-frutti ;))
 
  • Gilla
Reactions: hco

intuition

Medlem
.. och BP som blev Statoil förutom de stationer som blev Uno-X. Uno-X som sedan ändå hamnade hos Statoil tillsammans med Jet, som sedan blev ST1. För att inte nämna Texaco som blev Caltex för att sedan bli Texaco *) igen för att sedan köpas av OK som blev OKQ8 och avyttrade mackarna till Preem.

Verkar som att de flesta ändå forfarande köper bränsle till sina bilar trots alla ägar- och namnbyten... Kanske folk också fortsätter att bo hos Stordalen i framtiden ändå ;)

(men jag håller iofs med om att namnet Nordic Choice och ffa brandingen Clarion är väl etablerade, så det kan bli en skakig resa)


*) och i den inkarnationen av Texaco fick jag mitt första kreditkort, ett Texaco-brandat Visa. På den tiden fattade ingen vad ett brandat kort var, så när man handlade i vanliga affärer skrattade alltid expediten: "Nu fick du visst upp fel kort!". Så fick man stå där och övertyga henne om att det visst var ett kreditkort och om hon bara pallade att dra det i maskinen skulle hon få betalt...

Saknar därför Texaco, för det var ett snyggt kort i svart och man fick mer uppmärksamhet än med ett Amex platinum ;)
 
Last edited:

henrik l

Medlem
.. och BP som blev Statoil förutom de stationer som blev Uno-X. Uno-X som sedan ändå hamnade hos Statoil tillsammans med Jet, som sedan blev ST1. För att inte nämna Texaco som blev Caltex för att sedan bli Texaco *) igen för att sedan köpas av OK som blev OKQ8 och avyttrade mackarna till Preem.

Verkar som att de flesta ändå forfarande köper bränsle till sina bilar trots alla ägar- och namnbyten... Kanske folk också fortsätter att bo hos Stordalen i framtiden ändå ;)

(men jag håller iofs med om att namnet Nordic Choice och ffa brandingen Clarion är väl etablerade, så det kan bli en skakig resa)


*) och i den inkarnationen av Texaco fick jag mitt första kreditkort, ett Texaco-brandat Visa. På den tiden fattade ingen vad ett brandat kort var, så när man handlade i vanliga affärer skrattade alltid expediten: "Nu fick du visst upp fel kort!". Så fick man stå där och övertyga henne om att det visst var ett kreditkort och om hon bara pallade att dra det i maskinen skulle hon få betalt...

Saknar därför Texaco, för det var ett snyggt kort i svart och man fick mer uppmärksamhet än med ett Amex platinum ;)
Eller när Koppartrans blev Shell :eek: :eek: :eek:
 

JoelG

Medlem
Står ju ingenstans i deras information om "varför". Någon som hört mer om det egentliga skälet att dumpa Choice? Stordalen brukar ju vara frispråkig i olika sammanhang.
”Jordgubbsfilosofin” härstammar från Petter Stordalens minnen av att ha sålt jordgubbar åt sin far och utgör grunden i Stordalens affärsfilosofi. När han beklagade sig över den dåliga kvaliteten på jordgubbarna, replikerade hans far ”Du får sälja de jordgubbar du har, för det är de enda jordgubbar du kan sälja.”

Källa: https://www.realtid.se/nordic-choice-hotels-byter-namn-till-strawberry/
 

fcx

Medlem
”Jordgubbsfilosofin” härstammar från Petter Stordalens minnen av att ha sålt jordgubbar åt sin far och utgör grunden i Stordalens affärsfilosofi. När han beklagade sig över den dåliga kvaliteten på jordgubbarna, replikerade hans far ”Du får sälja de jordgubbar du har, för det är de enda jordgubbar du kan sälja.”

Källa: https://www.realtid.se/nordic-choice-hotels-byter-namn-till-strawberry/
Ska det vara en metafor för att en del av hotellen är ruttna?
 
Här är en annan aspekt från en icke skandinav.

ee85828a045c6eeac772202e7c74c845.jpg
 
Toppen