Senaste nytt

Nattåg till Europa

Palazzi

Medlem
SJ är, enligt en intervju i Vetenskapsradion, en av de som budat på nattågslinjen till konkurrenten. Processen är annars belagd med sekretess...

Man talar om möjlighet till som bäst finansiell +/- 0 trots statsstöden men ser sig som en av få aktörer som är så stora att de kan tjäna pengarna åter på sina Svenska anslutningar.

Gissar dock att lägst anbud vinner för mängden operatörer som kan trumfa på komfort är säkert inte många.

Min gissning är:
SJ, ÖBB, Regiojet och kanske SNCF. Säkert också någon startup.
Snälltåget vet vi valt att inte lämna anbud. Flixtrain har ju valt att inte längre använda andra operatörers vagnar och uppfyller därmed inte komfortkraven (de har bara sittvagnar).
 

Palazzi

Medlem
För den med flexibla arbetstider, och väldig djuplodande intressen (så ett antal, inkl. undertecknad, på detta forum ;)), presenterar idag Siemens och ÖBB exteriören för de första nya nattågsvagnarna 2022 (Q4 2021 förhoppningsvis).
ÖBB and Siemens Mobility present exterior design of the new Nightjet | Press | Company | Siemens

För den som missat interiören, som är ett helt nytt koncept som ska göra prisläget mer attraktivt, så finns denna video:
Lösningen där man ligger i en slags kapsel känns intressant OM man kan röra sig smidigt i tåget övrig tid. Tiden då man inte sover kan nog kännas rätt klaustrofobisk annars.

Var lite svårt att kopiera in källan (officiellt inlägg på deras Facebook), men:
ÖBB har nu beställt ytterligare 20 (!!) nya nattågsset, som adderar till de redan 13 beställde. Detta är den nya generationen enkom, vilket borde frigöra en mängd kapacitet bland de äldsta vagnarna. Kanske kan tunnare linjer, som till/från Skandinavien betjänas av dessa.

Alla tåg ska vara levererade innan 2025 är till ända.
 

Palazzi

Medlem
Tidigare under veckan så presenterade ÖBB det första färdigställda tågsetet av nya Nightjet (alltså deras nattåg). I kommersiell trafik ska man gå först till sommaren 2023, och det blir Wien-Italien (rutt ospecificerad, men antagligen slutdestination Rom eller Livorno).

Pressbilder av interiören finns här:
Fabasoft Cloud
https://at.cloud.fabasoft.com/folio/public/2t3ttb1mg4kek0kai3p8xgb6t7
Som tidigare har diskuterats i tråden så är det de nya "Minikabinerna" som man hoppas kunna förändra ekonomin i att bedriva nattåg. I praktiken påminner dessa om kapselhotell i Japan (numera på fler geografiska platser, såklart) och är tänkta att ge avskildhet trots att yteffektiviteten från liggvagn behålls. Vad jag förstår så kan även två kapslar "slås ihop" om man reser i par.

För svenska resenärer är fortsatt Euronight-konceptet (det paraply av nattåg som försöker knyta ihop kontinenten) svårtillgängligt trots att SJ numera inlett upphandlad nattågstrafik till Hamburg. Från Hamburg finns, ens i framtida horisont, inga planer på långväga trafik söder om Alperna (förutom enstaka biltåg till Verona under högsommaren). Inte heller från planerade Köln/Düsseldorf kommer du längre än till Amsterdam och Paris.

Om man tittar på framtida, kontinentala, satsningar och rykten så bör ett svenskt nattåg med fördel nå München, Zürich eller Basel. Dessa är dock utom tidsmässig räckhåll, om man på svensk sida ska täcka in Stockholm och Göteborg (troligen bra/helt nödvändigt utifrån passagerarunderlag). Vid färdigställande av Fehmarn-Bält kortas dock den totala restiden till den grad att man når Frankfurt på samma tid som idag planerade Köln (2h).
Frankfurt är den nordligaste knutpunkt som med direkta höghastighetståg når Zürich, Basel, Wien, München, Milano, Lyon, Marseille (förutom Bryssel, Amsterdam, Berlin, Prag, Paris som kan bytas till redan i Hamburg och/eller Köln).

Med nämnda stationer, och de kabiner som ÖBB visar upp, KANSKE kombinationen nattåg+höghastighetståg skulle kunna utgöra ett rimligt val för en miljömedveten affärsresenär (som generellt har lite högre betalningsvilja en fritidsresenären).




 

Palazzi

Medlem
Måste rätta dig lite där: Basel och München har direkta ICE från Köln.

Sorry, du har såklart helt rätt. Jag började med att skriva ändstationerna (Milano, Wien och Marseille) och sedan bestämde jag mig för att exemplifiera mellanstationerna utan att erinras hur jag hade börjat textstycket. Därmed är också Zürich och Basel felaktigt (kanske även Wien..?), för dit finns det också tåg från Köln (t.o.m från Kiel).

Det jag ämnade få fram, innan min hjärna fick kortslutning, var att OM bytet sker i Frankfurt så får man samtliga dessa linjer med ett smidigt byte :)Alltså att man täcker in de sydliga destinationer UTAN att göra avkall på t.ex. Basel, München, Zürich mfl.
 
Toppen