De nya tågen igen. Ett trevligt hejdå till SJ Prio Grey. Hoppas få se fler nya tåg som SJ Prio Black.Första gången på SJs nya höghastighetståg. Jag gillar de nya stolarna.
De nya tågen igen. Ett trevligt hejdå till SJ Prio Grey. Hoppas få se fler nya tåg som SJ Prio Black.Första gången på SJs nya höghastighetståg. Jag gillar de nya stolarna.
Jo, jag pratade med några med bra insikter som jobbar på SJ 2019 och en av dem sa att de nya tågen nog aldrig blir klara... hur som verkar det ha stannat nu. Blir de nånsin klara? Vid lanseringen sa Fritzon, då VD, "det bästa med det här projektet är att det inte blir försenat". Nu är det ju redan ca fem år försenat och de äldsta tågen är 33,5 år gamla. Är det verkligen idé att renovera dem...?
Det hade varit bättre och det var också planen men EU stoppade köpet. Därför kommer nya tåg först 2026, om dom nu kommer i tid. Men bara 25 är beställda så det är lite snålt, hoppas att de har option på fler.Vad talar för att det inte hade varit bättre att beställa helt nya fordon som hade kunnat börja sättas i drift nu och fasa ut de gamla succesivt?
Kom hem till Stockholm igår och reste i en äldre 1-klass-vagn. Herregud, inte mycket som funkar. Trasiga ytterdörrar, trasiga innerdörrar, trasigt bord vid sittplats.
Det är kanske en tävling, tåget med flest fel hamnar först i renoveringskönÅkte också med ett idag, trasig WiFI, trasig toa, ett fönster tejpat, en dörr trasig...
Ca sådär tio år efter start. Bra jobbat!Jag fick ett mail om "ett nytt sj". Där sägs det samtliga x2000 ska vara klara 2028.
Plus att helt nya snabbtåg ska komma med första leverans 2027. Fast att tåget är på projekteringsstadiet... En ny deadline som snart swooshar förbi?
Jag fick ett mail om "ett nytt sj". Där sägs det samtliga x2000 ska vara klara 2028.
Plus att helt nya snabbtåg ska komma med första leverans 2027. Fast att tåget är på projekteringsstadiet... En ny deadline som snart swooshar förbi?