Senaste nytt

Mellanslag i namn i bokning

Efter att äntligen ha fått till en önskad bonusresebokning, så ser jag när jag fått bokningen på mail att, trots nogrann bokstavering, så blev ett förnamn fel. Problemet är att det smugit sig in ett extra mellanslag i förnamnet, så om korrekt namn är "Annalisa Insane" så står det "Anna Lisa Insane".

Jag ringde in för att rätta, men det går inte utan kräver en avbokning/ombokning (i vilket fall biljetterna inte nödvändigtvis kommer tillbaka). Vi är tidsbegränsade så det vore väldigt tråkigt att tappa den här bokningen. Så frågan är, ska jag boka av/på ändå och chansa, eller är det troligt att resan går utan problem när alla bokstäver är rätt och i rätt ordning, men med ett extra mellanslag?

Resan går till Thailand, utresan direkt med Thai Air och hemresan med Ethiopian och Swiss via Hong Kong och Zurich. (Dock hoppas jag kunna byta ut hemresan mot en direkt med Thai när det är 90 dagar kvar).
 

Mr Basic

Medlem
Efter att äntligen ha fått till en önskad bonusresebokning, så ser jag när jag fått bokningen på mail att, trots nogrann bokstavering, så blev ett förnamn fel. Problemet är att det smugit sig in ett extra mellanslag i förnamnet, så om korrekt namn är "Annalisa Insane" så står det "Anna Lisa Insane".

Jag ringde in för att rätta, men det går inte utan kräver en avbokning/ombokning (i vilket fall biljetterna inte nödvändigtvis kommer tillbaka). Vi är tidsbegränsade så det vore väldigt tråkigt att tappa den här bokningen. Så frågan är, ska jag boka av/på ändå och chansa, eller är det troligt att resan går utan problem när alla bokstäver är rätt och i rätt ordning, men med ett extra mellanslag?

Resan går till Thailand, utresan direkt med Thai Air och hemresan med Ethiopian och Swiss via Hong Kong och Zurich. (Dock hoppas jag kunna byta ut hemresan mot en direkt med Thai när det är 90 dagar kvar).
Vågar inte ge ngt kategoriskt råd men skulle själv inte vilja resa om inte namnen var korrekta (även om mindre fel säkert skulle funka).
Detta är ingen ”pekpinne” riktad mot @Jane Insane utan mer allmänt att tänka på vid award-bokning över telefon. Be alltid om att få resplan mailad till er innan samtalet avslutas. Då kan man kontrollera namn, datum/tider, flighter, bokningsklass. Acceptera inte ”vi kan inte skicka ut ngt än då flygen inte är bekräftade”, jo, det kan dom.

Edit. Extra viktigt vid *A-bokningar
 

char

Medlem
Jag har en liknande fråga. Har en bokning med Swiss till USA där ett bindestreck i namnet försvunnit på biljetten. I pass och Esta står det typ Emma Eva-Lena Andersson men på biljetten har strecket försvunnit och det står Emma Evalena Andersson. Problem?
 
För egen del valde jag till sist att avboka. Lyckligtvis gick alla platser tillbaka som awards, så jag kunde boka om samma igen, så läropengarna denna gång blev blott en extra timme i telefonkö.
 

char

Medlem
Yes, hittade info på SAS. F-n blir nojig på såna här saker

upload_2021-10-28_16-16-7.png
 

gdaily

Medlem
Generellt sett så är det mestadels USA som brukar vara anala på detta, medan resten av världen fattar att det kan bli fel, och att då ett tecken eller två fel är okej.
 

Berglund

Medlem
Jag har haft nästan alla tänkbara varianter på dubbelnamn, mellanslag, bindestreck och extra bokstav i namnet. Det har ALDRIG varit ett problem. Jag har inte påtalat det till incheckningen och de har mest sannolikt aldrig märkt det. Jag har provat att flyga på ett av mina andra förnamn medan poängkontot och ESTA ansökan har mitt tilltalsnamn. Aldrig varit problem. Sluta oroa er!
 

SK989

Medlem
Jag har haft nästan alla tänkbara varianter på dubbelnamn, mellanslag, bindestreck och extra bokstav i namnet. Det har ALDRIG varit ett problem. Jag har inte påtalat det till incheckningen och de har mest sannolikt aldrig märkt det. Jag har provat att flyga på ett av mina andra förnamn medan poängkontot och ESTA ansökan har mitt tilltalsnamn. Aldrig varit problem. Sluta oroa er!
Instämmer! Mrs. SK989 har mellanslag i såväl förnamn som efternamn (dubbelnamn utan bindestreck) i passet men det blir oftast sammansatta namn i bokningen. Har aldrig varit problem i något land inkl. USA, Ryssland och Kina.
 
Toppen