Senaste nytt

Lyxiga All Inclusive hotell i Cancun

Combo

Medlem
Verkar vara mycket fokus på Adults only - Några tips på AI i Cancun för en familj med en 1-åring?
Jag har funderat på att ställa exakt samma fråga :) (tycker inte det skall behövas en egen tråd för det), då jag håller på och planerar en resa med en 2-3 åring.
Jag antar att man får offra den 5:e stjärnan till förmån för mer barnvänligt, fler barnpoler, bättre barnmenyer etc.
 

char

Medlem
Verkar vara mycket fokus på Adults only - Några tips på AI i Cancun för en familj med en 1-åring?

Jag har funderat på att ställa exakt samma fråga :) (tycker inte det skall behövas en egen tråd för det), då jag håller på och planerar en resa med en 2-3 åring.
Jag antar att man får offra den 5:e stjärnan till förmån för mer barnvänligt, fler barnpoler, bättre barnmenyer etc.

Bl a finns ju Finest Playa Mujeres som är systerhotell till Beloved och Excellence som vi tittar på. Tror det var nån tidigare i tråden som bott där. 5* med 4.9 i betyg på Google
 

JacobGBG

Medlem
Lite av en meta-debatt fråga.

Från flera trådar ser jag att det är väldigt stark representation på forumet med resenärer till Cancun. Min undran är vad det är som lockar med denna destination för er? Jag har varit en gång för drygt 20 år sedan under skoltid och upplevde det hela som ett amerikanskt Mallorca. Vilket inte är i sig något dåligt men upplever även i min research att boende och upplevelser är överprisade i förhållande till vad jag minns att miljön kunde erbjuda.

Det kan säkert ha hänt väldigt mycket över alla dessa år och att Cancun erbjuder något alldeles speciellt men hade gärna fått en bättre förståelse för vad det är?
 

Dawes

Medlem
Lite av en meta-debatt fråga.

Från flera trådar ser jag att det är väldigt stark representation på forumet med resenärer till Cancun. Min undran är vad det är som lockar med denna destination för er? Jag har varit en gång för drygt 20 år sedan under skoltid och upplevde det hela som ett amerikanskt Mallorca. Vilket inte är i sig något dåligt men upplever även i min research att boende och upplevelser är överprisade i förhållande till vad jag minns att miljön kunde erbjuda.

Det kan säkert ha hänt väldigt mycket över alla dessa år och att Cancun erbjuder något alldeles speciellt men hade gärna fått en bättre förståelse för vad det är?
I mitt fall, som för en tid sedan bokat min första resa till Mexico och just Cancun, ställer jag mig samma fråga som du nu gör.
Vill jag verkligen till Cancun? Svaret är nog nej. Värderingarna bakom slutsatsen låter jag vara.
Vad jag däremot vill till är det övriga som erbjuds i regionen (förutom själva flygresan då...). Jag har redan sökt mig till utkanterna, Holbox, Isla Mujeres, Cozumel och något litet lantställe närmare valladolid.
Ser fram emot maten, vattnet och utflyktsmål.
Planen är, eller var, att dessutom lösa in lite poäng på någon lyxig resort (trs costa coral, ligger bort från allt vad hotel zone är) men det börjar på allvar skava, då kan jag som du skriver i princip ta valfri resort runt medelhavet. Det är väl årstiden mest som gör skillnad och ger möjlighet till värme och att det är enkelt att hitta resa.
Nu fick du tankar från någon utan erfarenhet, men som sagt, samma tanke.
 

char

Medlem
Lite av en meta-debatt fråga.

Från flera trådar ser jag att det är väldigt stark representation på forumet med resenärer till Cancun. Min undran är vad det är som lockar med denna destination för er? Jag har varit en gång för drygt 20 år sedan under skoltid och upplevde det hela som ett amerikanskt Mallorca. Vilket inte är i sig något dåligt men upplever även i min research att boende och upplevelser är överprisade i förhållande till vad jag minns att miljön kunde erbjuda.

Det kan säkert ha hänt väldigt mycket över alla dessa år och att Cancun erbjuder något alldeles speciellt men hade gärna fått en bättre förståelse för vad det är?
Har ingen direkt längtan till Mexico utan för oss är det klimatet och lätt att hitta resa. Vi har varit i Florida och på Hawaii senaste åren men skulle egentligen kunna åka vart som helst som har bra stränder och bra väder i nov/dec. Jag skulle gärna testa Thailand men tyvärr är frugan inte lika sugen. Hade ju hellre åkt till Maldiverna om det funnits awards.
 
Last edited:

LarsCph

Medlem
Lite av en meta-debatt fråga.

Från flera trådar ser jag att det är väldigt stark representation på forumet med resenärer till Cancun. Min undran är vad det är som lockar med denna destination för er? Jag har varit en gång för drygt 20 år sedan under skoltid och upplevde det hela som ett amerikanskt Mallorca. Vilket inte är i sig något dåligt men upplever även i min research att boende och upplevelser är överprisade i förhållande till vad jag minns att miljön kunde erbjuda.

Det kan säkert ha hänt väldigt mycket över alla dessa år och att Cancun erbjuder något alldeles speciellt men hade gärna fått en bättre förståelse för vad det är?

Jag var med familjen, fru, dotter på 12 år och jag, en vecka till Akumal Bay under höstlovet 2023. Det vi önskade var främst varmt väder, strand och avkoppling. Vi har varit i Asien (Filippinerna, Indonesien (Bali)) och på Mauritius tidigare för samma, men eftersom det fanns bra priser hos TAP i business class valde vi att titta på Cancun. Det var faktiskt toppen - vi hade inte så höga förväntningar men tyckte faktiskt att det var riktigt bra. Vi var på utflykt bare en dag, annars var vi bara på resorten och njöt av det goda vädret, stranden, snorklingen, god mat och service. Vi hade medvetet valt ett resort som inte var för stort men fortfarande med all-inclusive. Det kunde i princip ha varit många andra ställen i världen än Cancun, men det var bra värde för pengarna. Det var många amerikanska och tyska turister, men det är inget problem tycker jag.
 

Philip G

Medlem
ett amerikanskt Mallorca.
Tanken var att jag, frugan och vår 1,2-åring skulle dit i December-24 då det fanns gott om awards/verkar vara populärt här, men efter att ha gjort lite research känner jag faktiskt "nja". Jag har inte varit där, och hade alla resurser varit oändliga så hade jag nog kunnat tänka mig att grisa till det med en all inclusive i hotel zone bara för värme, bad och enkelhet, men jag blir verkligen inte charmad när jag gör lite research på Cancun/playa del carmen och närliggande.

Är ju farsaledig i dec så det hade funkat superbra timingmässigt. Finns det några roliga alternativ kvar eller är det redan försent nu? Fanns till Filippinerna tidigare men den kanske vi håller på innan lillen fått lite mer kilon på sig.
 

Anders R

Medlem
Vi gillade Cozumel bra snorkling god mat och kändes tryggt. Hyrbil runt ön var trevlig utflykt. Bodde 2 nätter i Playa Del Carmen var glad att det inte blev fler gillar man party så är det ok annars inte.

Kollade på Tulum först men efter lite trådar om taxipriser högre än New York allmänt oskön stämmning etc så skippade vi det. Vi tog en privat utflykt till Chitzen Itza och Vallalodid var mycket trevligt kan rekommenderas.. Landade bara i Cancun så har ingen åsikt om det.
 

Hachans

Medlem
Lite av en meta-debatt fråga.

Från flera trådar ser jag att det är väldigt stark representation på forumet med resenärer till Cancun. Min undran är vad det är som lockar med denna destination för er? Jag har varit en gång för drygt 20 år sedan under skoltid och upplevde det hela som ett amerikanskt Mallorca. Vilket inte är i sig något dåligt men upplever även i min research att boende och upplevelser är överprisade i förhållande till vad jag minns att miljön kunde erbjuda.

Det kan säkert ha hänt väldigt mycket över alla dessa år och att Cancun erbjuder något alldeles speciellt men hade gärna fått en bättre förståelse för vad det är?

Du har helt rätt. Cancun är ett svindyrt amerikanskt Mallorca med mycket grisande och medan man kan göra utflykter till nice ställen runt om så håller man sig mest till sitt hotell, bara att ta sig till en Oxxo är ett projekt i sig.

Medan detta passar för vissa är det verkligen inte för alla. Jag som gärna vill gå omkring och utforska eller så trivs inte super av den anledningen. Och är man ute efter stränder och nice vatten finns det många andra ställen också, man behöver inte åka hela vägen till Mexiko för det, räcker ju med Grekland eller så.

Så är man sugen på Mexiko för att äta mat och sånt så är det bättre att ta sig till andra ställen. Det är mer autentiskt och billigare.

Vill man slappa vid poolen i en vecka med amerikaner på smekmånad eller på flykt från Texas under elavbrott så är Cancun nice. Och jag ska inte ljuga, det är nice att bara slappna av också.
 
Toppen