Senaste nytt

Lufthansa/Star Alliance bonusresa till Nya Zealand

Johan Berlin

Ny medlem
Hej,

ny här i forumet och har något jag hoppas få hjälp med.
Tänkte ta med familjen på en resa till Nya Zealand över jul. Utresa flexibel mellan 15 och 22 december. Hemresa likaså - mellan 3 och 12 januari. 4 vuxna - vill åka business.
Ringde M&M idag, men dom meddelade att deras partners (Air NZ, ANA och Singapore) inte har släppt några award/bonusstolar och förmodligen inte gör det förrän i augusti/september eller ännu senare. Vet någon om det stämmer?

Ett alternativ - dock dyrare... är ju att ta en bonus/award med LH till något som ligger "relativt" nära NZ och sedan köpa sista delen på resan. Exempelvis Tokyo, Shanghai eller Seoul. Blir ju iofs kostsamt att köpa sista sträckan, men kanske bättre att göra så för att vara säker på att få biljetter?

Alla tips och tricks mottages tacksamt!

MVH
Johan Berlin
 

palmen

Moderator
Just de datum ni vill åka har många flygbolag blackout på awards och inget släpps, hur det är för nämnda flygbolag låter jag vara osagt.

Att hitta 4 awards i Business under absoluta peak season kommer aldrig vara lätt.

Jämför vad det kostar att köpa Business från Europa med business från Asien, behöver inte nödvändigtvis vara direkt stor skillnad i pris.
 

Johan F

Medlem
Hej Johan och välkommen till BC! Dock rekommenderar jag dig att tänka om - du vill åka i business under absoluta högsäsong dvs då det är ont om bonusplatser.

Jag skulle lägga tiden på att hitta en prisvärd revenue-biljett istället

Kanske att jag låter som en dysterkvist men var realistisk och hoppas inte på för mycket
 

Johan Berlin

Ny medlem
Hej @Johan F - vad är en "revenue-biljett"? Tänker också att när man har ca 1 miljon points på M&M vore det skönt att kunna nyttja dom på något vettigt sätt...
 

Johan F

Medlem
Revenue-biljett är när du betalar för biljetten, dvs ingen award. Förstår till fullo om du vill spendera dina intjänade poäng (vem vill inte det) men jag flaggade för att det kan bli svårt att hitta något vettigt för 4 personer i business under den tidsperioden. Men håll gärna forumet uppdaterat om du lyckades
 

Johan Berlin

Ny medlem
För övrigt gick jag in och kollad på 4 x business Stockholm - Auckland t-o-r för att se cirka-pris. Knappt 300 k och om jag använde 1 M points för att minska priset så landade jag på ca 220 k istället...
 
  • Wow
Reactions: JNH

AABack2ARN

Medlem
Wow! Om Lufthansa tror sig kunna sälja businessbiljetter till det priset är det inte speciellt troligt att du kommer få loss 4 bonusbiljetter... :(

Du kommer eventuellt kunna hitta lägre priser om du söker från andra flygplatser i Europa (inom oneworld brukar Irland vara ett hett tips)

Den billigaste biljetten med Lufthansa mellan Stockholm och Auckland ligger på SEK 40 000+skatter och avgifter i den tidsperioden.

Men när jag tittar på andra avreseplatser (DUB, MAD, BUD, ATH) verkar faktiskt priserna ligga i den häraden (eller dyrare).

Däremot borde du kunna få ner totalpriset på att köpa businessbiljetter till exempelvis Hong Kong eller Singapore och sedan ekonomiklass till AKL. Business mellan exempelvis Hong Kong och Auckland är inte billigt. Möjligt att du eventuellt kan hitta bonusbiljetter på någon sträcka.

Lycka till

P.S. För övrigt verkar Lufthansas priser lika höga året runt men med bättre tillgänglighet i de lägre prisklasserna under vårt sommarhalvår.
 

ekf

Medlem
När jag bokade min resa till AKL i business (för en person), som gick av stapeln runt nyår 2018/2019 så hängde jag på låset ca 330 dagar före utresa respektive hemresa. Jag minns att resten av platserna gick åt fort… och nu ser ju omvärldsläget och flygekonomin helt annorlunda ut.
Jag reste ut i början av din utreseperiod och hem i slutet av hemreseperioden.
 

Johan Berlin

Ny medlem
@ekf - tack! Det är ju alltid enklare att få en bonus-biljett, så jag börjar kanske inse att chanserna att få 4 biljetter är rätt små. Men ska ändå kolla på lite alternativ.
 
Toppen