Senaste nytt

Lufthansa kommer erbjuda Status Match från EB till Miles & More

intuition

Medlem

Gratis är ju gott, så i en eventuell offentlig match kommer väldigt många att matcha. Men just det här är ju en intressant tanke:


... De flesta som statusmatchar kommer inte flyga drygt 4 interkontinentala business flighter per år inkl. intrakontinental Europa anslutning som krävs för att förlänga LH G (Senator) ytterligare ett år, så det blir snart en "självsanering". ...

Om de flesta SAS Gold inte flyger 4 IC business flighter per år, varför är då SAS guld-medlemmar intressanta för Lufthansa överhuvudtaget? Visst, med ett matchat guldkort kommer de att lägga lite fler resor hos LH men kanske mest low-yield och fortfarande inte speciellt många av de resor som LH "vill" att man ska göra och som premieras med tillräckligt mycket nivåpoäng. Och om bulken av SAS kunder är relativt ointressanta, är då norden verkligen en viktig marknad för LH?


...

Bakgrunden till detta är att Lufthansa vill ge ett snabbspår in för de kunder som flyger såpass mycket att de landar på rätt nivå i deras program, och man vill komma bort ifrån SAS tidigare nivåindelning. M&M är mycket mer viktat mot långlinjer än Eurobonus, de vill inte ha in kunderna som fått sin status på att flyga plus inom Europa. Exempelvis så behöver man 50 segment i business inom Europa för att kvala till Senator. FTL får man på två resor till USA och fyra inom Europa, alltsammans i economy (ToR, med ett byte per väg).
...

Det låter mer logiskt i mina öron. Visst, matcha hela härket från EBG för att störa SAS som nu blir en konkurrent på ett helt annat sätt. Plocka russinen ur kakan; de som passar in i LHs önskade målgrupp och flyger mycket långdistans kan man nog "uppfostra" till lite strängare krav när man väl fått de att flyga mest LH.

Men då uppstår frågan - varför skulle LH vara intressant för gemene man den vanliga EBG-resenären som har många flygningar inom europa? OK, om man tidigare rest mest med SAS och nu går all-in på LH för att behålla FTL och LH-lounger så kan det vara rimligt. Men den som även har en hel del Star-flygningar kommer ju att bli besviken på att välja LH och M&M.

Som sagt, gratis är gott, men jag undrar lite varför bulken av EBG skulle vilja matcha och flyga mer LH om man ser det på lite längre sikt.
 

Fredrik

Medlem
Jag vet att jag diskuterade kraven för att få Senator tidigare. Jag fick skit för att jag påpekade att det kostar 100 000 per år för man kan ju minsann flyga Eurowings till krigszoner flera gånger per år och få ner kostnaden.

Miles & More passar den som faktiskt flyger mycket och det är typiskt sett någon som flyger i jobbet, gärna långresor. Den som flyger då och då eller bara inom Europa kommer fastna på FTL vilket erbjuder lounger så nivån är helt ok för den typen av resenär. Det är den uppskattade profilen på medlemmarna här så det är lika bra att vänja sig vid tanken.

Apropå att EBG=FTL så är EBG Star Alliance Gold precis som EBD. EBG=EBD, sorry alla diamantkortsinnehavare. Å andra sidan, det lär visa sig. Om erbjudandet är bra kan jag hoppa på, inte annars.
 

SimonXYZ

Medlem
Jag kommer att matcha bara för att få Senator under en tid, men jag kommer inte att boka några fler revenue long haul business med Star Alliance, det kommer att bli SkyTeam framöver. Möjligtvis blir det billiga LH/OS/LX till Europa - så där har jag lounge under en kortare tid, sen är det slut med det.
 

M.K

Medlem
@SimonXYZ exakt min tanke! De erbjuder lite jag vill ha. Ointresserad av poäng där och vill helst flyga SAS longhaul i C, inte deras gamla -80tals produkt. Däremot flyger jag dem ibland till destinationer i EU. Går bra med billig economy dessa tillfällen där jag betalar själv framöver. Heimat, den s k maten, kan de behålla i C. ;-) De har dock en del bra lounger och EU destinationer. Fint med SEN då en tid.
 

JacobGBG

Medlem
Detta betyder att man även får statusen hos LOT, eller är de på väg ut ur MM?
LOT har ju något konstigt mellanting som gör att det är riktigt fördelaktigt att tjäna in till M&M på deras metal. Kan däremot tänka mig att i takt med att de växer och är en av de framgångsrikaste bolagen i *A just nu så kan jag tänka mig att man sneglar på en egen variant. Verkar mest vara spekulationer än dock.
 

ulagun

Medlem
Några funderingar;

Har man några som helst förmåner som M&M FTL utanför LH-gruppen.
Flyger t.ex ofta med TAP

Önskedröm vore att matcha EBG for life till motsvarande Senator, men det lär väl aldrig ske.
Var Senator under många år. Fanns på den tiden även Senator for life, men nästintill omöjligt höga krav för att nå detta.

Numera 4-6 nöjesresor/år inom Europa, oftast med Swiss, Brussel och TAP.
Finns det då någon anledning att ta ett Senator erbjudande under 6, eller i bästa fall 12 månader.

Lite OT:
Länge sedan jag var Senator, nu ett blått M&M kort som mest .ligger och samlar damm.
Likväl kommer ett mejl årligen där de grattar på födelsedagen. :)
 

henrik l

Medlem
En statusmatch hade varit guld för oss som behöver förlänga giltighetstiden på våra Miles från det avslutade kreditkortet.
Frågan är om man ska kämpa sig till ett FTV för att hålla milsen vid liv. Förut räckte det väl med att vara Frequent traveler för att hålla dom vid liv. Jag har ju min business hos One World, men en del miles hos M&M tack vara kreditkortet.
 
Toppen