En lite rapport för andra som kanske också är ringrostiga på TWOV.
CAN verkar ha blivit uppgraderade till 144h TWOW. Det är i alla fall vad de stora blå skyltarna säger ovanför den massiva disken för Temporary visitor. Den går inte att missa, ligger precis i flödet innan själva immigrationsfiltret. Den var inte bemannad när jag kom dit, men om man hänger där någon minut dyker det magiskt upp en officer.
Det är ett annat arrival card man fyller i men processen är okrånglig.
Det som är krångligt är att ta sig till kina utan visa. Nu hade jag kanske en lite udda set-up; 2 personer på enkel biljett dit (en med visa, en utan) och slutligen en person på en annan enkel biljett till HongKong.
Check-in i Köpenhamn för Egypt Air var bemannad av en trainee men hade en väldigt erfaren SAS-agent som stöd. De var helt på det klara med TWOV möjligheterna (även om de inte kunde regler i detalj) och var nöjda med de bokade biljetterna. Problemet var mest hur man skulle kunna få igenom incheckningen eftersom systemet envisades med "Visa required". SAS-agenten var på sitt bästa humör och ville visa sin trainee hur man löser det på "rätt" sätt. Hon kunde logga in och se till att ignorera för att det skulle gå att producera boardingpass. Men, som hon sa, om vi bara ignorerar så kommer den att klaga varenda gång boardingpasset scannas på hela resan. Hon ringde sin back-office för att ta reda på hur man faktiskt säger till systemet att man validerat resehandlingarna och att det inte krävs visa. Back-office fattade ingeting, utan skulle bara förklara för henne att resenären var OK enligt kinesiska regler.
Till sist verkade poletten trilla ner och de fick besked på någon åtgärd för att tillfredsställa systemet.
Vid gate:n visade det sig att det inte hjälpte. "Unable to board" och omstart på processen att förklara TWOV och visa resehandlingar. Tog några minuter minuter för agenten att boarda, genom att igen med någon sorts admin rättighet ignorera visa kravet.
Vidare till Kairo. Airside transit gick alldeles utmärkt men i gate stopp igen. "Unable to board". Samma sak igen, agenten förstod ganska fort vad TWOV är och började hantera det, men hela boardingprocessen där var rätt kaotisk och det tog nog 10 minuter för honom att få rätt på det. Llite stressat fick vi ltillbaka pass och boardingpass men missade att vi inte fick tillbaka biljett-papperna som jag förberett för passpolisen i Kina.
Där gick det dock väldigt smidigt, gick bra med att visa bokningen i Cathay-appen. Fick frågor om var jag skulle efter HK men var nöjd med ett muntligt svar på hur resan fortsatte därefter och krävde inte att se mer biljetter.
För att summera, TWOV (och även kommande "visa on arrival") kan man räkna med att det fungerar bra och enkelt, men flygbolagens stöd för detta är inget vidare.