Senaste nytt

Köpenhamn - Shanghai & Tokyo

Olle16

Medlem
Gillar tipsen.

Dock! Läst runt lite och kanske helt missat en väsentlig grej.

Åker som sagt som ensam förälder till Shanghai med 8-åring. Stannar ett par dagar innan vi då åker vidare till Tokyo och sen hem.

Blir att använda 144 h transitvisum i Kina.

Behöver jag något medgivande från min fru att resa ensam med barnet? Känner mig dum som inte kollat upp detta tidigare men så är läget.

Någon som har erfarenhet?
 

Bat

Medlem
Enligt konsulatet i Göteborg behöver du medgivande från den andra föräldern. Du kan även behöva familjebevis som visar att barnet är ditt. Finns hos Skatteverket. Det sistnämnda behövdes även när hela familjen skulle åka vid visum ansökan i Sverige.

Är de flexiblare vid gränsen i Shanghai? Vet ej, har inte testat. Men ta med dig så mycket papper som möjligt..

Jag har bekanta som fått vända vid gränsen till Sydafrika pga de saknade bevis på att barnen var deras, så länder som har någon historik med problematik kring handel med barn kan ha strikta regler.
 

bvs

Medlem
Jag har bekanta som fått vända vid gränsen till Sydafrika pga de saknade bevis på att barnen var deras, så länder som har någon historik med problematik kring handel med barn kan ha strikta regler.

Just Sydafrika kräver de utökade stämplade personbevisen för barn även om båda föräldrarna är med. Åker du ensam med dina barn krävs utöver bevisen skriftligt signerat medgivande på engelska från andra föräldern samt kopia på identitetshandlingar, helst pass.

Mitt råd är att om man är minsta osäker på ett lands regler är det lika bra att ta med så mycket papper så möjligt, kostar inget att beställa personbevis eller att kopiera ett pass.
 

Angela N

Ny medlem
Hej!

Tacksam för hjälp, tips och råd.

Jag och grabben, 8 år, ska ut på en tur österut om ett par veckor.

Fått tag i 2 ut businessbiljetter Shanghai samt 2 ekonomi retur från Tokyo med SAS. Hoppps kunna lösa uppgradering.

Min fråga; hur optimerar jag 3 dagar i Shanghai samt 3 dagar i Tokyo på bästa sätt i början på april?

Önskan är att skapa minnen och se så mycket som möjligt för oss båda.
då vill vi gå https://chernobylstory.com/se/
Givetvis förstår jag att vi alla har olika preferenser men med tanke på den förhållandevis korta tiden på plats söker jag tacksamt tips om allt ifrån boende, sevärdheter och inspiration.

Tack på förhand!
Garden för lite lugn och ro. I Tokyo, besök teamLab Borderless för en fantastisk digital konstupplevelse som din son kommer att älska, samt Senso-ji-templet för en bit av kultur. Snabbtåget mellan städerna är också en upplevelse i sig!
 
Toppen