Senaste nytt

Jakten på Corona

Resenären

Medlem
Episod 11 - ett sista stopp eller konsten att åka Uber utan handgemäng
Testade Ultramar-färjan på vägen tillbaka till fastlandet. Dessa blågula faror saluförde dessutom förstaklass-biljetter för reasonabla 30kr mer. Det skulle testas! Besparar er dock på en längre utläggning om denna premium-tjänst då den kokade ner till prio-boarding (dock värt priset i sig). Skulle finnas 'preferred seating' också, men vi slussades in i samma sörja som alla andra. Med ca 40min ombord var det inte tid för att spela pandion-kortet med Google translate...

Visa bifogad bild 144911
Primera Clase!

Visa bifogad bild 144930
Tankarna förs till Ryan Air... När börjar Ryan med gitarr-duo ombord?

Visa bifogad bild 144929
En smula mindre kaotiskt än Winjets utresa. Men nu var vi ju veteraner vid det här laget och var längst fram i kön...


Vid ankomst till färjeläget i Playa del Carmen är det minst sagt kaotiskt. Nu skulle familjen, med bagage, släpas i lätt uppförsbacke med ojämnt underlag, i 34 graders stekande sol, navigerandes mellan alla försäljare av taxitjänster och sälskinn... Lyckan var total när en smilande man sladdade upp med sin pansarvagn på trottoaren och frågade 'Amigo! Are you Señor Kris?'

Visa bifogad bild 144928
Stabil transport att fly in i från kaoset utanför

Det finns en uppsjö av transportmöjligheter på Rivieran med relativt hög prisnivå. Gjorde en smula research på plats när vi flydde Tulum genom att bomba ut ett gäng förfrågningar via WhatsApp. Med algoritmen "snabbt svar && ok engelska && lågt pris" valde jag en broker som vi sen använde för resten av turen.

Nu blev det åka av till...

InterContinental Presidente Cancun
Cancuns hotellområde ger vibbar av Las Vegas med hotellkomplex uppradade efter varandra. IC Cancun är inget undantag. Ett typiskt resorthotell med en hel del år på nacken. Första intrycket var mer Holiday Inn än InterContinental.

Visa bifogad bild 144922
InterContinental Cancun

Hamnade hos en trainee som knappt kunde engelska i incheckningen som var mer lyrisk över att studera en bunte skandinaviska pass än att checka in en trött familj. Efter lite högljutt frustande kom en kollega och abrupt övertog processen och vips var vi följda upp till rummet. Ingen RA recognition är direkt.

Hade bokat 'ocean view room' och fick 'Club Terrace ocean view'. Sneglade på den laminerade listan över kategorier och upsell under incheckningen. Den var en milt sagt stor matris. Propsade på svit-uppgradering men gav upp till slut, vilket visade sig vara en bra taktik. Blev tilldelad ett rum i den framskjutna delen mot stranden med finfin utsikt. Alternativet hade troligen varit en svit på 'baksidan' mot vägen. Ett rymligt rum med terrass samt en rastgård med utomhus-dusch. Inga totempålar med ballonger till kidsen, men däremot madrasser med tillhörande tipis, vilket var ett populärt inslag.

Visa bifogad bild 144910
Rum laddat med tipis till kidsen

Visa bifogad bild 144919
Rekommenderas att boka/få ett av de få rummen i den framskjutna delen till vänster i bild (ovanför loungen och restaurang)

Visa bifogad bild 144923
Funktionell men knapp minibar. Svårt att bränna 200usd RA benefit här...


Visa bifogad bild 144909
Utomhusdusch i området längst in i rummet som säkert varit dött utrymme annars

IC Cancun erbjuder det man kan förvänta av en resort med ett par pooler, diverse restauranger, en mindre barnklubb och en pristine strand. Det fanns ett ganska mediokert gym med dålig aircondition, så löpningen kunde med fördel ske utomhus på (för lokal standard) eminenta cykelbanor längs hela hotellsträckan. Anläggningen har en del år på nacken och inte samma fräscha finnish som exempelvis Conrad i Tulum (sol bara är 2år gammalt). Dessutom upplevdes pool och strandområdet ganska välfyllt (IC Danang *dreaming*)

Visa bifogad bild 144925
Stranden vid IC Cancun

Visa bifogad bild 144927
Den stora av två pooler (utsikt från terrassen i klubbsalongen)

Visa bifogad bild 144921
Perfekt miljö för lata dagar och taco-konsumtion

Visa bifogad bild 144920
Strandbar, sand och turkost hav

Visa bifogad bild 144908
Planet Trekkers, liten men naggande god

Club InterContinental Cancun

Bakom receptionen ligger den relativt massiva klubbsalongen. Ett stort område inomhus med en bar/serveringsdisk mitt i lokalen samt en avdelning på en terrass utomhus med utsikt över pool och hav. Inte så charmigt, men väl funktionellt.

Det serveras frukost med liten egg station (ingen EggsB!!) och annars ok utbud. På kvällen 'happy hour' med diverse kanapéer, matiga snacks och efterrätter som med lite vilja kan skramla ihop en måltid. Standardutbud av drycker, även starkare sort (ingen champagne). Soft drinks frukt och småsnacks hela dagen. Ingen afternoon tea som den flesta förande Club IC fortfarande har i portföljen.

Visa bifogad bild 144926
Bar/serveringsområde i Club InterContinental

Visa bifogad bild 144924
Efterrättsavdelningen


På gott och ont har InterContinental en 'Planet trekkers' barnmeny, som är i stort sätt identisk globalt. Kräsna dagar (uppenbarligen kan barn bli trötta på tacos och majs efter några veckor) är det smidigt att i sömnen kunna beställa från denna meny. De ICs jag testat är det enkelt att beställa ett par barnrätter till loungen, vilket är smidigt om man själv vill knapra på lite lokala läckerheter parallellt.

Isla Mujeres
Kvinnornas ö ligger ett stenkast från Cancun och verkar vara obligatoriskt att besöka när man är i krokarna. Sagt och gjort... Ultramar kör sina katamaraner i skytteltrafik (ca 30min) från tre bryggor i Cancun. Priset var i jämförelse med Cozumel-biljetten (likt vattnet) rätt salt (1400sek för familj på 4). Men - det var det värt! Bara båtfärden i kristallklart vatten gör att det är omöjligt att låta bli att dra på smilbanden.

Visa bifogad bild 144918
Båtturen till ön Isla Mujeres är ett sant nöje med turkost hav en masse

Visa bifogad bild 144917
Charmiga kvarter på ön


Hade läst att ön var i princip bilfri och mesta trafiken skedde med golfbilar. Såg framför mig en stämning av eftersäsong på Hven, vilket visade sig vara helt fel. Såklart att skytteltrafiken med katamaraner fyllt ön med gäster samt en hord av försäljare i samma stil som playa del Carmen när man steg av båten. Nästa felbedömning var att det fanns en stor mängd bilar, bussar och mindre lastbilar. Samt, att alla golfbilar var av bensindriven sort och inte alls tystgående. När hörsel och själ väl kalibrerar sig var det bara att njuta.

Checkade ut en golfbil ett par timmar och surrade ner till södra spetsen. Åkte på östra sidan på vägen tillbaka, vilket var väldigt trevligt. Många maffiga villor längs med kusten med dramatiska vyer. Dryga 200km bort tar Kuba vid.

Visa bifogad bild 144913
Bilhyra med kontant betalning utan kreditering till något FFP

Visa bifogad bild 144916
Jetzt geht's los

Visa bifogad bild 144907
Punta Sur, den sydliga spetsen på ön

Visa bifogad bild 144915
Mäktiga vyer

Visa bifogad bild 144914
Många fina hus med magnifik utsikt på östra sidan


Geografin är intressant, då ön är som en pinne och på smalaste stället endast ca 250 flak Corona brett. Stranden i norr är långrund i kristallklart paradisstuk medan södra udden är klippig med lite mer dramatik. Mitt på ön finns dessutom en landningsbana för mindre flyg. Lite som ett kinderägg.

Visa bifogad bild 144912
Playa Norte, populär destination med massor av folk.

Transport och Uber i Cancun
En kommentar angående lokal transport i Cancun kan vara på sin plats, då det är ett vida omskrivet ämne. Det sägs att maffian kontrollerar taxinäringen i byn. Med sina relativt dåliga bilar och höga priser känns det som en rimlig slutsats (dålig konkurrens). Förvisso bara en datapunkt, men skillnaden mellan en taxi till flygplatsen (sliten Nissan) och förbeställd transfer ala pansarvagnen vi åkte med från Playa del Carmen var 10usd.

Uber har etablerat sig, dragit sig tillbaka men finns nu igen. Till priser under hälften av taxi (de få quotes jag jämförde) är det en no-brainer med Uber. En av de stora finesserna är ju att man klarar allt det praktiska (när, var, hur mycket) innan och behöver bara åka. Inget förhandlande som tar tid och stressar upp pulsen om man har brottom. Dessutom behöver er man ju inte leta taxihållplatser om man är ute på alternativa besöksmål.

Man kan inte bli upplockad och avlämnad vid hotell (måste gå ut till gatan), ej heller där det finns klungor av taxis. En Uber-dam (var kvinnliga chaufförer alla de gånger vi åkte) skrev explicit, 'jag kan inte hämta er där, finns taxi, gå en liten bit längre bort'. Vad jag läst har det varit våld och allmänt handgemäng där Uberförare blivit attackerade av taxiförare. Mycket på spel... All in all, kändes hur säkert som helst att dagtid använda Uber när man 'knäckt den enkla koden'.

The verdict
Cancun (i synnerhet hotellområdet) är i min mening inte värt resan över pölen i sig. Hade det 'bara' varit sol och bad hade vi nog åkt till nyfunna favoriten InterContinental Estoril i Portugal. Men som ett stopp först eller sist på en Yucatán bonanza är det utmärkt. I synnerhet i kombination med en liten utflykt till Isla Mujeres.

Visa bifogad bild 144906
Efter lång jakt hittades den heliga gralen i Cancun

Nu börjar detta äventyr närma sig sitt slut. Efter en månad på resande fot och stundande skolstart börjar det bli dags att dra sig hemåt. Blir det en smooth ride hem, eller några käppar i hjulet? Stay tuned for more...
Eminenta rapporter! En fröjd att läsa och se dina fina bilder. Vilken kamera använder du?
Det enda IC jag bott på är det i Berlin, 10 år efter 'die Wende'. Visst var det där som Andrea Berg gjorde sitt berömda bad?
Tack för inspirerande läsning.

Skickat från min moto g73 5G via Tapatalk
 

Kris

Medlem
Härlig rapport! Ska dit på höstlovet hela familjen är planen tänkte köra Tulum och Cozumel har bokat Villa Pescadores i Tulum. Efter att ha läst din rapport och div forum skippar vi Tulum, taximaffia, priser som är galna etc..Får bli Cozumel och Playa del Carmen.
Då vill gillar snorkling kollar jag på IC Presidente eller Playa Azul på Cozumel. Lutar åt att testa IC Presidente dock är jag statuslös så blir nog ingen uppgradering.
Tack! Låter som ett klokt val att skippa Tulum. Var inte i Playa del Carmen mer än genomresa men skulle ändå säga lägg krutet på Cozumel! Uppgradering eller ej så är InterContinental ett trevligt ställe. Även "pool view"-rum är bara på snubbelavstånd från stranden, så det kommer säkert bli bra oavsett. Skriv gärna en rapport.
 

Kris

Medlem
Eminenta rapporter! En fröjd att läsa och se dina fina bilder. Vilken kamera använder du?
Det enda IC jag bott på är det i Berlin, 10 år efter 'die Wende'. Visst var det där som Andrea Berg gjorde sitt berömda bad?
Tack för inspirerande läsning.

Skickat från min moto g73 5G via Tapatalk
Tack för det! Jag har en mainstream Samsung-telefon. Så inget avancerat alls. Med fantastiska motiv är det lätt att fotografera :)

IC Berlin är en återkommande favorit för egen del. Fantastisk Club InterContinental där jag alltid upplevt finfint mottagande. Oklart mht Andrea Berg. Men där har bott en del prominenta gäster genom åren.
 

Kris

Medlem
Episod 12 - cirkeln är sluten eller triss i Turkish longhaul
Jag fegade ur i sista sekund och bokade en taxi för transport till Cancun terminal 4. Uber har tjänt oss väl här i Mexico med effektiva, prisvärda transporter och i vissa fall småsocialt chit chat. Det skulle gå att åka Uber till, men inte från flygplatsen enligt konversation med en chaufför. Men, när jag testade dagen innan avfärd kom inga alternativ annat än moto ride (lite optimistiskt att sätta familj och bagage på en moppe i 40min). Det fick bli ännu en Nissan-katedral med problemfri färd (och säkert en liten cut till maffian).

Turkish Airlines incheckning Cancun
Resan startade fint med en riktig premiumkänsla vid incheckningen. Terminal 4 var proppad med grisrosa folk med sneda sombreros. Dock ingen kö alls i Turkish business checking med en mycket trevlig ung herre som hjälpte oss. Fläckfri engelska och väldigt noggrann _och_ effektiv.

20230729_110126.jpg

Om du får välja A) Southwest i ekonomiklass...

20230729_110242.jpg

...eller B) Turkish Airlines i business class (fritt blås)

20230729_112118.jpg

Sista chansen med lite lokala läckerheter to-go.


Ingen FastTrack i säkerhetskontrollen, men även denna var väldigt effektiv och vi var snabbt igenom för att mötas av en sedvanlig mur av parfymdoft, Tobleroneberg och pyramider av Bombay Saphire.

Lounge i Cancun
Turkish Airlines använder sig av tredjepartsloungen 'Plaza Premium lounge' utanför gate 67-ish. Denna lounge var långt över förväntan. Urval av några varma rätter, mackor, snacks, deserter osv. Bra dryckesutbud (inkl. den mytomspunna Pepsi Black!) i tag-själv-kyl samt en bemmanad bar för kaffe och starkare drycker.

20230729_120622.jpg

Plaza Premium lounge T4 i Cancun

20230729_120852.jpg

Snacks och mackor bredvid de varma rätterna

20230729_120858.jpg

Lite sallad, kallskuret och tillbehör

20230729_120912.jpg

Bebidas och efterrätter

20230729_121803.jpg

Bäst att grunda med en liten fika inför en long haul

20230729_123340.jpg

Den mytomspunna... Cola zero i förklädnad?


Hårdvarumässigt fanns skrivbords-moduler, sov-poddar och möjlighet att ta en dusch.

20230729_121058.jpg

Arbetspoddar för den hugade

20230729_121721.jpg

Bemannad bar

20230729_123306.jpg

Lounge interiör


Cancun-Istanbul i Turkish Airlines Business class Boeing 787-9
Det blev triss i TK long haul-maskiner på denna tur. Öppnade upp lätt med nya A350 på positionering till Istanbul följt av arbetshästen A330 på det längsta benet IST-MEX. Nu på hemvägen var det dags för B787. Reser man med mindre barn är faktiskt A330 att föredra (säten bredvid varandra med öppen planlösning) annars faller valet lätt på A350. Turkish kör IST-MEX-CUN-IST på slinga, så det lätt försenade flyget från Mexico city var redan relativt fullt vid boarding i Cancun. Har gjort det till en sport med kidsen att hänga på låset och vara först ombord, men tji fick vi då majoriteten redan stigit på i huvudstaden.

20230729_132142.jpg

En drömfågel

20230729_132229.jpg

Blev lite väntan i gate pga försenad ankomst från MEX

20230729_135131.jpg

En relativt full kabin vid boarding (trots vi var först)

20230729_141604.jpg

TK 787 interiör

20230729_144155.jpg

Efter många om, men och tankning bjöds det på pre departure drink i vanligt snitt


Eftermiddags/natt-flighten bjöd på sedvanlig välkomstdrink följt av trerätters middag dryga timmen in i den ca 11h långa flygturen. Fick ordnat så att kidsen fick sin mat först av alla så att jag först kunde hjälpa dem och sen låta Spotify skapa matro för egen del. Efter det - ridå och en relativt god natts sömn.

20230729_150021.jpg

Adjö Cancun och Mexico

20230729_154253.jpg

Väl uppe i luften blev det Tattinger Brut Reserve och lite nötter

20230729_154945.jpg

Serveringen rullade igång. Alltid trevligt med vagn-servering.

20230729_160644.jpg

Förrätt. Det fanns tydligen en sista chans för lokalt producerad guacamole.

20230729_162406.jpg

Huvudrätt i form av kött

20230729_170425.jpg

Efterrätt. Även denna serverad från vagn med ett gäng valmöjligheter.

20230730_001402.jpg

Frukost innan ladning, kalla delen

20230730_002748.jpg

Frukost innan landning, varma delen (ingen EggsB här inte, som på utresan)


Istanbul-Köpenhamn i Turkish Airlines Business class A321 Neo
Med schemalagda 1h50m byte i Istanbul och en dryg timmes försenad avfärd från Cancun var jag förberedd på gatlopp genom ISTs avenyer. Dock lyckades vi hämta hem tiden till on time arrival.

Det var tyvärr säkerhetskontroll vid transfer (ingen på utvägen ankommande från Berlin). Men, vi smet igenom i family-transfer, som var helt utan kö, vilket gör att man kommer direkt in i huvuddelen av terminalen med kort promenad till loungen. Den som haft transfer på IST vet dock att en timme snabbt går åt till promenad från ena till andra sidan terminalen. Vi han dock med ett snabbt pit stop i Turkish eminenta business lounge för en second breakfast.

20230730_104004.jpg

Snabb tur upp för rulltrappan till Turkish business-lounge

20230730_104148.jpg

Välkända marker. Dock hade pianisten ledigt på förmiddagen...

20230730_104411.jpg

En av favoriterna hos TK är de turkiska kringlorna

20230730_105114.jpg

2nd breakfast


Ombord på denna A321 är det en 2+2 konfiguration med riktiga business-säten. En tand mer premium än SAS Plus, men inte lika flådigt som utresan Berlin-Istanbul. Inga större överraskningar åt ena eller andra hållet på detta sista 3h ben hem igen. Det Snacksades lite lax men annars tupplur för hela slanten.

20230730_111528.jpg

The power of prio boarding!

20230730_111813.jpg

Alltid trevligt med C-säten även på korta turer

20230730_113623.jpg

Time for a nap...


The verdict
Alla i familjen var åter igen nöjda med Turkish som levererade flott. Överraskande smidigt och bra lounge i Cancun. För den som sitter som på nålar och undrar så var det ingen kontroll över huvud taget mht den sedan 2021 nya Quintana Roo tourist tax (ca 12usd/pax) som är envars ansvar att betala innan avresa enligt myndigheterna.

Så var vi hemma i dronningens by där Fermentoren står kvar och brisen kyler skönt istället för Yucatán hårtork-style. Semestern är över för denna gång och vardagslunken kickar igång igen. Som tur var fann vi den heliga gralen i Cancun, så resan var inte helt förgäves. Återkommer med en avrundande reflektion när dammet har lagt sig.
 

011430121

Medlem
Tråkigt att resan har gått mot sitt slut, som vanligt välskrivet och fantastiska bilder!
@Kris nu är det väl dax att planera 2024 sommarresa, liten hit vart det ev. kan bli?

En liten liten törn har ditt varumärke fått, det går att avstå om inte original colan finns, men jag skall erkänna tar man kopian uppskattar man originalet ännu mer!
 

Kris

Medlem
Tråkigt att resan har gått mot sitt slut, som vanligt välskrivet och fantastiska bilder!
@Kris nu är det väl dax att planera 2024 sommarresa, liten hit vart det ev. kan bli?

En liten liten törn har ditt varumärke fått, det går att avstå om inte original colan finns, men jag skall erkänna tar man kopian uppskattar man originalet ännu mer!
Tack för det! Sommaren 2024 står fortfarande skriven i stjärnorna. Det finns lite olika idéer, men vi får se.

Kopian var ok, men som du säger, originalet smakade bättre när jag kom hem ;) Kanske dags för en ny tråd, "lounger som inte serverar cola zero"...?
 

Kris

Medlem
Episod 13 - the wrap of the taco tour
Några tankar och reflektioner såhär i efterhand.

20230703_071543.jpg

Reflektion innan vi packar ihop flaggan. Sidenote: bilden är tagen från loungen på InterContinental México city. Någon slags militär ceremoni med byns största flagga.

Flygresor
Precis som förra sommaren tog Turkish airlines oss runt på ett behagligt sätt. Är som bekant ett av de "lättare" alternativen när det gäller att hitta fyra C-rewards med eurobonus-poäng. Som tidigare nämnt känns Turkish sådär charmigt ojämnt. Till exempel A330 vs A350 och service som stundom är riktigt skarp å vid andra tillfällen totalt sloppy och glömsk.

Hade nog tänkt två gånger om målet var att åka IST-MEX-CUN på utresan. Rätt drygt att (med kids) först flyga åt "fel håll" till Istanbul från skandinavien och sen ha ett tekniskt stopp i Mexico City, för att sen flyga "tillbaka" till Cancun. Men det är väl ett praktiskt sätt för Turkish att få det hela att gå upp i en högre enhet. Passade bra att hoppa av i Mexiko City på ditvägen och ordna transport till Yucatan själv.

Kul att testa nytt bolag, AeroMexico, eller 'hattflyg' som kidsen kallade det. Ny fräsch maskin och bra faciliteter på MEX T2.

Hotell
På hotellfronten var det pga resmålet inte praktiskt att köra 100% IHG. Hilton jobbade på som en bra co-pilot både i Mérida och Tulum. På sistnämnda stopp dessutom en räddare i "nöden". InterContinental Cozumel var helt klart höjdpunkten mht hotell (och destination i sig). Förutom Kimpton Tulum var vi nöjda rakt igenom med hotellval.

Resmål
Balansen mellan de olika ställena var ok. Såhär i efterhand hade vi nog lagt in en stad till (hade Oaxaca i åtanke) och definitivt kapat ner tiden i Cancun och Tulum. Mexico City är en fantastisk stad där vi lätt kunde spenderat mer tid. Mérida likaså, men då helst på vinterhalvåret pga värmen. När tåget runt Yucatán så småningom kommer igång så kan det säkerligen vara ett alternativ för att enklare komma runt till fler ställen.

20230719_160530.jpg

Den heliga gralen, eller resans mål?

Kidsen fick, likt förra sommaren, betygsätta och skriva 'recensioner' av de olika flygresorna och hotellen. För varje destination bedömdes rum, frukost, aktiviteter, pool&bad etc. Utfallet blev föga förvånande uteslutande positivt. Max pott är 25 stjärnor. Rangordning:

1. Intercontinental Cozumel - 25
2. Hilton Tulum - 22,5
3. Conrad Tulum - 22
4. Intercontinental Cancun - 22
5. Curio Merida - 20,5
6. Intercontinental Mexico City - 16 (tappade rejält pga avsaknad av pool)
7. Kimpton Tulum - 11

Om pappa fått bestämma hade IC Cozumel och Mexico City hamnat högst på listan följt av Conrad i Tulum.

20230817_195404.jpg

Arbetsbok från framtidens recensenter

The verdict
Alla farhågor om säkerhet, korrupta poliser, turistnäring som vill lura/skörta turister, 'vilda västern-standard' osv., var utifrån det vi upplevde överdrivna. Såklart var vi försiktiga utan att uppsöka några avkrokar.

Fem av fem postryttare för turen och en familj som gärna återvänder vid tillfälle. Dessutom hittade Corona efter lite letande... Så resan var inte helt förgäves. Börjar redan fundera på vad bästa äventyr skall vara. Låt se...

20230720_084748.jpg

Tillbaka till utkikstornet för att spana efter nästa äventyr

Over and out! Tack för att ni hängt med.

20230720_190152.jpg

Adieu Mexico

20230731_181847.jpg

En smak av gralen på hemmafront. Föredrar dock varianten på sandstrand i Mexiko om man kan välja...
 

TP12

Medlem
Tack igen - många bra råd och inspiration. Har precis nu checkat in på Conrad Tulum (köpte till Ceiba för USD 150 per natt).

Du har en klar poäng med flygresan. Åkte CPH-HAJ-IST-MEX-CUN och det tog väl sisådär 28-30 timmar. Tror inte jag kommer göra om det... Blev inte bättre av att flyga från CPH blev ca 25 minuter sent och vår connection i HAJ var bara 45 minuter utan försening. De kunde inte checka in oss och ge oss boarding pass i CPH för benen med TK (första leg var med SAS). Löste sig efter en liten språngmarch.

Var en 787 med nyaste businesskabinen från IST, trevlig men blev närmre 20 timmar i den och så kul var den inte. 777 hem och ser ut att vara gamla 2-3-2, som tur är ganska mkt kortare flygtid.
 
Toppen