Senaste nytt

Inofficiell träff innan Diamond/Pandion event i Köpenhamn 11/10-2023

Det låter som en riktig usel idé tycker jag, även om det skulle hjälpa mig. Problemet är ju inte att sas har för *få* status kunder. Gör man så så är det kanske dags för ytterligare en nivå, över diamond, för de som faktiskt flyger?

Men det här ökar ju inte antalet statuskunder. Om man redan har LTG så har du ändå redan tillgång till loungen och prioboarding, dvs. det blir varken trängre eller längre kö. I praktiken så kommer det inte att påverka andra statuskunder nämnvärt, men det skapar incitament för dem som kanske annars hade letat annat flygbolag.

För övrigt så tycker jag att du har fel när du anser att de som når 70 000 poäng inte flyger.
 

mha321

Medlem
Men det här ökar ju inte antalet statuskunder. Om man redan har LTG så har du ändå redan tillgång till loungen och prioboarding, dvs. det blir varken trängre eller längre kö. I praktiken så kommer det inte att påverka andra statuskunder nämnvärt, men det skapar incitament för dem som kanske annars hade letat annat flygbolag.

För övrigt så tycker jag att du har fel när du anser att de som når 70 000 poäng inte flyger.

Indirekt gör det absolut det eftersom varje diamond får ge bort ett guld.

Der ökar direkt antalet diamond. Vilket gör att det blir betydligt dyrare att införa nya förmåner för diamond - eller ett behålla de man har. Mam har ju pratat om att införa mer för diamond och det blir betydligt dyrare. Tex fler som nu får gratis byte av flyg samma dag, och därmed kan boka oflex. Mer dricka i go.
 
Indirekt gör det absolut det eftersom varje diamond får ge bort ett guld.

Der ökar direkt antalet diamond. Vilket gör att det blir betydligt dyrare att införa nya förmåner för diamond - eller ett behålla de man har. Mam har ju pratat om att införa mer för diamond och det blir betydligt dyrare. Tex fler som nu får gratis byte av flyg samma dag, och därmed kan boka oflex. Mer dricka i go.

Men eftersom du anser att de inte flyger så spelar det ju ingen roll. :)
 

lillemannen

Medlem
Det låter som en riktig usel idé tycker jag, även om det skulle hjälpa mig. Problemet är ju inte att sas har för *få* status kunder. Gör man så så är det kanske dags för ytterligare en nivå, över diamond, för de som faktiskt flyger?
Jag flyger knappt med SAS längre sen jag fick LTG för några år sedan. Diamond ger mig så små fördelar att lägga mina flights där, så något måste göra för att samla upp alla LTG om man vill att dessa använder SAS. Det är lättare och billigare att premiera en befintlig LTG kund än få en ny lojal guldsamlare i 10 år, enligt mig.
 

intuition

Medlem
Diamond förmån "byta avgång samma dag" ska komma i appen, vissa (typ optimister som Anko) tror "inom någon/några månader"andra tror efter årsskiftet. ...
medarbetaren som var pessimistisk sa också "jag trodde det skulle vara klart redan nu, för före sommaren blev vi briefade om utvecklingen "
 

intuition

Medlem
I avdelningen lustigheter /fånigheter

Holländarna pratar ju utmärkt engelska även om det smyger sig in ett G istället för K eller C , Anko säger tex Govid ;)

Fast den roligaste feltolkningen jag gjorde var när jag tyckte Paul hela tiden pratade om "the freakin' traveller" och nog för att de var jordnära och svor lite här och där tyckte jag det ändå var lite udda benämning innan jag fattade att han sa Frequent traveller...
 

Taggen

Medlem
En sak till som vi fick reda på i slutet av EB killen. För LTG hade man planer på att man började på 45000 vid sin period start för att kunna samla vidare till Diamond.
Hmm… incitament för att behålla två SAS Elite AMEX kort + MC Premium även efter jag blivit LTG för då kan jag nå Diamond utan att flyga. Varför jag nu skulle vilja vara Diamond utan att flyga…. Jo, bara för vara en sådan där jobbig jävel som alla ”riktiga” flygare stör sig på.
 

intuition

Medlem
Anko la också ut texten när det gällde Star:
1. De har inte släppt in oss i något Joint Venture
2. "Några stora" bolag i Star har stora krav och SAS får ibland nackdelar och inga fördelar av alliansen,

Min personliga tolkning av resonemanget var att det inte är level playing field och att några bolag har fritt fram att operera på SAS marknad medan SAS inte kommer in på deras marknader. Man tänker ganska lätt på LH

I den nya alliansen ska SAS in i JV direkt och han kallade JVs för "money making machines".
Han sa också att "JV-huvudkontor" är i AMS och att han räknade med att SAS personal som jobbar med revenue management kommer att flytta dit.
 

Taggen

Medlem
Indirekt gör det absolut det eftersom varje diamond får ge bort ett guld.

Der ökar direkt antalet diamond. Vilket gör att det blir betydligt dyrare att införa nya förmåner för diamond - eller ett behålla de man har. Mam har ju pratat om att införa mer för diamond och det blir betydligt dyrare. Tex fler som nu får gratis byte av flyg samma dag, och därmed kan boka oflex. Mer dricka i go.
Ja, men du skapar också incitament för LTG-innehavare att fortsätta flyga med SAS då Diamond är diversierat gentemot resten av Star Alliance (senare SkyTeam) och om om du sedan ökar fördelarna med Diamond så kan man spekulera i att fler vill nå denna status och därmed fortsätter med SAS. Du ger också en morot till de som siktar på LTG om de får det lättare att nå Diamond som LTG. Man kan också spekulera i en alternativ modell där du når Lifetime Diamond efter 10 år bara om du har varit LTG.
 
Toppen