Senaste nytt

Inga Eurobonuspoäng om man betalar fakturan sent

Protein48

Medlem
Någon som har råkat ut för att poängen ryker? Har Amex Elit kreditkort och fick fakturan på min semester och missade att betala. Kollade mail igår insåg detta. Förfallodatum lördag den 11 december, betalade igår (12 december) via Swedbanks internetbank. Ringde såklart Amex men fick klara besked att poängen ryker även om pengarna kommer in idag till Amex. Eftersom fakturan var på > 100kkr så handlar det om > 20k EB-poäng. Några tips från coachen?
Jag råkade ut för samma sak, fast med Platinum. Någon, eller ett par, dagar för sent. Inga poäng och 500 kr (ish) i ränta. Det var bara att bita i det välkända, bittra, sura äpplet och inse att det blev den minst lönsamma månaden (milt uttryckt) sedan starten av min Amexkarriär.
 

palmen

Moderator
Det var inte det jag ifrågasatte utan det var om dom kan köra med egna regler om förfallodagen.
De kan självklart sätta egna regler för hur de betalar ut bonuspoäng. Däremot måste de ju följa lagstiftning för hur de hanterar själva betalningen när förfallodag är på helgen. Men förfallodagen kan fortsatt användas för om poäng ska betalas ut även om ingen ränta eller avgift appliceras om betalning kommer in på måndagen.
 

malmokalle

Medlem
Tack för feedback alla! Den killen jag snackade med fick fråga en kollega då han inte kände till denna regel. Jag förstår också att att regeln är solklar men vädjade till lite goodwill tänk och påpekade att min betalningshistorik inte innehåller några försent betalda fakturor på över 6 år. Han sa däremot att hans mandat var att han kunde stryka räntan men poängen kunde han inte göra något åt. Jag avvaktar och ser om pengarna landar på Amexkontot under dagen, innan jag drar iväg ett mail.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Någon som har råkat ut för att poängen ryker? ...
Ja, jag har också förlorat poäng.
Jag hade betalt i tid, men pga kortbyte hade betalningen via e-faktura bokförts på ett avslutat kort. Ringde (på förfallodagen) och frågade och agenten som svarade sa direkt att han såg att pengarna var betalda i tid och lovade fixa till allt. Jag dubbelkollade "Du har allt du behöver och det här kommer att lösa sig?" och fick svaret "Ja, det tar någon dag, men det här samtalet är det enda du behöver göra till oss".

Tyvärr fixade han inget annat än att flytta pengar från konto a till b, och jag förlorade både sas-poängen och fick betala förseningsavgift och ränta.
Vissa grejer må Amex kundtjänst hantera smidigt, men den här nya regeln om att poängen förloras verkar de inte ha någon som helst flexibilitet kring.
 

malmokalle

Medlem
Tyvärr fixade han inget annat än att flytta pengar från konto a till b, och jag förlorade både sas-poängen och fick betala förseningsavgift och ränta.
Vissa grejer må Amex kundtjänst hantera smidigt, men den här nya regeln om att poängen förloras verkar de inte ha någon som helst flexibilitet kring.

Usch, så trist! Försökte du på något sätt få rätt?
 

ekf

Medlem
Sen skulle jag sätta en upprepad påminnelse varje månad på telefonen, ”Betala Amex”! ;)
Ännu bättre: Skaffa e-faktura, ring Amex och be om att fakturabeloppet ska vara hela skulden default, logga in på banken och sätt Amex-fakturan på autobetalning. Det enda du behöver oroa dig för sen är att ha tillräckligt mycket pengar på kontot en gång i månaden ;)
 

intuition

Medlem
Usch, så trist! Försökte du på något sätt få rätt?
Nej, jag gjorde faktiskt inte det. Det kan låta konstigt, men jag tog det som lär-pengar att Amex kundtjänst inte alltid är 100%. Många gånger har de hanterat saker bra och jag hade det förtroendet för dem. Nu vet jag att jag inte kan lita på det till 100%.

Ännu bättre: Skaffa e-faktura, ring Amex och be om att fakturabeloppet ska vara hela skulden default, logga in på banken och sätt Amex-fakturan på autobetalning. Det enda du behöver oroa dig för sen är att ha tillräckligt mycket pengar på kontot en gång i månaden ;)
Som sagt, så länge man inte byter kort eftersom e-fakturan är kopplad till kortets konto-nummer.
 
Ännu bättre: Skaffa e-faktura, ring Amex och be om att fakturabeloppet ska vara hela skulden default, logga in på banken och sätt Amex-fakturan på autobetalning. Det enda du behöver oroa dig för sen är att ha tillräckligt mycket pengar på kontot en gång i månaden ;)

Jag känner en stor oro för den här regeln och dess implementation, just pga autobetalad e-faktura. Om förfallodagen infaller på en helg, så sker betalningen just måndagen efter. Per automatik, utan att man gör någonting alls.

Det känns som jag nu måste hålla koll på alla Amex fakturor (två varje månad eftersom jag har olika brytdatum på två kort) och kolla när betalningsdatumet infaller, och eventuellt ändra manuellt, vilket jag aldrig behövt göra tidigare, och inte behöver göra med något annat kort.

Mycket kundfientlig hantering faktiskt.
 
Last edited:
Toppen