Senaste nytt

IHG-poäng med eller utan moms?

Kris

Medlem
Jag gjorde lite stickprov på några av de senaste räkningarna från några olika InterContinental i Europa. De jag kollat stämmer inte postade poängen med fakturan. Det står 'point qualifying charges' i EUR i IHG-profilen. Denna har varit lägre än uppsummerad room rate i EUR på fakturorna. (så det är inte en fråga om valutaväxling).

Det står följande i T&C:

Points are not awarded for fractions of a U.S. dollar or local currency equivalent spent, or for dollars spent on tax, VAT, GST, service charges, gratuities, or hotel incidentals.

Den närmaste förklaringen jag kommer är att moms inte renderar några poäng. Men det är inte helt konsekvent. I Europa är ju oftast rates inkl moms jfr USA där det läggs till i efterhand. Någon som vet eller reflekterat över det? Hur är det i andra program än IHG?
 

Sir Lemon

Medlem
Jag gjorde lite stickprov på några av de senaste räkningarna från några olika InterContinental i Europa. De jag kollat stämmer inte postade poängen med fakturan. Det står 'point qualifying charges' i EUR i IHG-profilen. Denna har varit lägre än uppsummerad room rate i EUR på fakturorna. (så det är inte en fråga om valutaväxling).

Det står följande i T&C:

Points are not awarded for fractions of a U.S. dollar or local currency equivalent spent, or for dollars spent on tax, VAT, GST, service charges, gratuities, or hotel incidentals.

Den närmaste förklaringen jag kommer är att moms inte renderar några poäng. Men det är inte helt konsekvent. I Europa är ju oftast rates inkl moms jfr USA där det läggs till i efterhand. Någon som vet eller reflekterat över det? Hur är det i andra program än IHG?
Intressant spörsmål! Tror jag faktiskt har upplevt ngt liknande även i Sverige, när jag kollat poäng vs. pris ink/ex moms.
 

guwonder

Medlem
Jag gjorde lite stickprov på några av de senaste räkningarna från några olika InterContinental i Europa. De jag kollat stämmer inte postade poängen med fakturan. Det står 'point qualifying charges' i EUR i IHG-profilen. Denna har varit lägre än uppsummerad room rate i EUR på fakturorna. (så det är inte en fråga om valutaväxling).

Det står följande i T&C:

Points are not awarded for fractions of a U.S. dollar or local currency equivalent spent, or for dollars spent on tax, VAT, GST, service charges, gratuities, or hotel incidentals.

Den närmaste förklaringen jag kommer är att moms inte renderar några poäng. Men det är inte helt konsekvent. I Europa är ju oftast rates inkl moms jfr USA där det läggs till i efterhand. Någon som vet eller reflekterat över det? Hur är det i andra program än IHG?
Strawberry i Sverige: 684 SEK rum med VAT = 684 Strawberry poäng
 

AABack2ARN

Medlem
Intressant fråga. Nu har jag ingen erfarenhet från IHG men väl Marriott. Blir dock aldrig klok på hur de räknar ut poängen på visteler utanför USA.

Ibland verkar momsen ingå och ibland inte. Omräkningskursen från utländsk valuta till USD verkar inte riktigt följa någon banks växelkurs...

Hade en vistelse här i Stockholm nyligen. Hotell inkl frukost + en ganska häftig restaurangnota på hotellet. Om jag räknar med 10.8SEK/USD har jag helt klart fått mer poäng än bara rum+frukost men inte för hela restaurangnotan. Jag har inte heller fått poäng motsvarande enbart restaurangnotan ens om jag tar bort dricks och mat. Om jag tar bort moms, dricks och alkohol för hotell+mat så börjar jag närma mig det som krediterats mitt konto.

Räknar med 25% moms på hela restaurangnotan och 12% på hela hotellnotan inkl frukosten.
 

Kris

Medlem
Jag hittade en hyfsat nylig faktura från vistelse på InterContinental och skickade till ambassador-support. Påpekade att total room rate (som inkluderar moms) är högre än det som krediteras på ihg-kontot. Snabbt svar: Sorry, vi skickar deltat.

Drog strax ett nytt exempel från annan vistelse med samma resultat. Kan de inte bara göra rätt från början? Känns nästan som att det inte finns något standardsätt att beräkna spend vs poäng, som också spekulerats ovan. Intressant.

Sen är det ju det där med valutakurs (ex spend i eur men kreditering 10p/USD spend). Där får man alltid en skum kurs. Känns dock svårare att ta hål på.
 

SK989

Medlem
H Rewards (Steigenberger Hotels) ger inte poäng för skatter och statliga avgifter, även om de är inkluderade i priset. Något jag blev medveten om när jag inte fick platinumstatus efter min senaste vistelse, vilket jag trodde jag skulle blivit. Jag saknar 26 poäng och man kan inte köpa poäng i H Rewards heller. Hade jag vetat om detta hade jag köpt en öl i hotellbaren...
 

Ricci

Medlem
Helt klart en intressant fråga och detta gäller många FF-program.
Lite OT men i samma ämne:
När jag tankar på Circle K har jag 10 öres rabatt per liter på bensinen, men om jag betalar med SAS MC-premium får jag även poäng på alla skatter..
Jag har mer nytta av EB-poäng än några kronor avdrag på kvittot.

Nu till ämnet igen, skall kolla i nästa vecka vilka poäng jag får från Intercontinental Bali.
Om jag inte minns fel brukar det vara poäng på hela summan, men nu blir jag osäker.
 

Kris

Medlem
Handlar om terms & conditions helt och fullt. Vem fixar analysen?
Yes, det står i IHG T&C skatter inklusive moms inte räknas med. Min poäng är att det är inkonsekvent. Anekdotisk bevisföring, men menar att jag tidigare fått registrerat fullt belopp som poänggrundande på stays i bl.a. Europa. Exempelvis två nätter a' 250EUR har givit 500EUR poänggrundande vistelse (som sen konverteras till usd-ekvivalent med någon ofördelaktig kurs). Att det sen stått "varav moms x%" längst ner på fakturan har inte haft betydelse.

Det som triggade min fråga var att jag haft en del mismatch mellan faktura och poängintjäning ett tag. Delta kan inte helt skyllas moms. Det som krediteras har inte lätt kunnat förklaras (minus moms, utan F&B, 'avgifter' etc). Har bara skickat ett mail till ihg ambassador service varav det skeppat in en drös poäng till. Men igen, en summa som inte matchar 500eur i mitt exempel ovan.

Blev dock triggad av moms-frågan då det hypotetiskt kan förklara en del.

Inget större problem, då IHG öser poäng över en ändå. Men är ju alltid intressant att förstå... :)
 
Toppen