Senaste nytt

Iberia och BA övergår till spenderingsbaserad Aviosintjäning

Tomas E

Medlem
Nu har det kommit mer detaljer om BAs övergång till revenue-baserad Avios-intjäning. Tier Points-intjäningen påverkas inte, så de blir inte "totalt amerikanska" i nuläget.


Systemet införs 18 oktober 2023, och det är bokningsdatum som gäller, inte resedatum. Intjäningen, baserat på biljettpriset exklusive skatter och flygplatsavgifter (men inklusive "carrier-imposed charges" och avgifter för uppgradering, sittplatsval och extra bagage), blir:
- 6 Avios per £ för BAEC Blue
- 7 Avios per £ för BAEC Bronze
- 8 Avios per £ för BAEC Silver
- 9 Avios per £ för BAEC Gold

Lägg märke till att elitbonusen för Avios-intjäning sänks till +17%/+33%/+50% från +25%/+50%/+100%! BA har dock varit vänliga nog att inkludera två räkneexempel som av en ren händelse ger en högre intjäning än tidigare. Exempel #2 är en Silver-medlem som flyger Club World NYC-LON t.o.r. i R-klass för £ 3182. o_O

Systemet är alltså väldigt likt Iberias intjäning sedan november 2022 om 5/6/7/8 Avios per euro, som nämns ovan och även i den här tråden:
Där drog jag slutsatsen att billiga business-biljetter definitivt skulle ge färre Avios än tidigare, åtminstone på de lite längre rutterna, och det borde också gälla BA. Läser man det finstilta så kommer intjäningen till BAEC på biljetter sålda av IB att bli 5/6/7/8 Avios per euro från 18 okt 2023. Så jag antar att intjäningen till IB Plus kommer att bli 6/7/8/9 Avios per £, så att arbitrage-möjligheten stängs åt båda hållen av IAG. Däremot ser det ut som att intjäningen från andra Oneworld-bolag förblir oförändrad.

Head for Points gjorde mig uppmärksam på förändringen:
 

Fredrik

Medlem
Lite enkla uträkningar säger att tex ARN-LHR kommer få halverad intjäning på de turer som jag tagit.

Med Silver har jag fått ca 3600 Avios för en t/r till London. I framtiden kommer det krävas ett biljettpris på drygt £450 för att gå jämnt upp. Det inkluderar inte skatter. De flesta turer jag betalar själv är klart billigare än så.
 

trekker

Medlem
Tråkig utvevckling och får verkligen hoppas det dröjer innan statusintjäningen också blir revenuedriven. Men börjar väl bli samma överallt nu, man tjänar inte poängen ombord utan på olika shoppingsiter och med kreditkort.
 

AABack2ARN

Medlem
Intressant att de inte löper hela linan ut och låter även statusintjäningen övergå till revenue (som de amerikanska bolagen gjort). Jag kan tänka mig att American (och de andra bolagen) borde sett en minskning i antalet absurda routings för att flyga mellan A och B i och med att man inte längre får något extra för det.

Skönt dock att se att de inkluderar de förhatliga "carrier imposed charges" i intjänandet.
 

AABack2ARN

Medlem
Alla dessa exempel utgår (naturligt nog) från Heathrow, en plats där priserna är ganska höga och APD likaså. Hur blir det för exempelvis svenskar som (ofta) betalar mindre än de brittiska vännerna och reser längre då resan går via LHR (och/eller MAD)?
 

Tomas E

Medlem
Alla dessa exempel utgår (naturligt nog) från Heathrow, en plats där priserna är ganska höga och APD likaså. Hur blir det för exempelvis svenskar som (ofta) betalar mindre än de brittiska vännerna och reser längre då resan går via LHR (och/eller MAD)?
Förmodligen lite sämre än för LHR-resenärer i de flesta fall pga inga Avios för anslutande segment. Men någon får gärna räkna på samma resor som HfP, fast med start i Sverige! ;)
 

Fredrik

Medlem
Alla dessa exempel utgår (naturligt nog) från Heathrow, en plats där priserna är ganska höga och APD likaså. Hur blir det för exempelvis svenskar som (ofta) betalar mindre än de brittiska vännerna och reser längre då resan går via LHR (och/eller MAD)?
Du kan, relativt enkelt, göra som jag gjorde tidigare och jämföra din nuvarande intjäning och dela den med det nummer din status ger dig. Då ser du vad biljettpriset behöver vara för att det ska gå jämnt upp.
Det intressanta med förändringen är ju att det inte längre går att "optimera".
 
Toppen